Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Węgierski MAV-Volanbusz odbiera 131 autobusów Credobus Econell 12 Next

infobus
23.06.2025 16:01
0 Komentarzy

Węgierski producent autobusów Credobus, należący do Grupy Kravtex-Kühne, rozpoczął realizację jednej z największych dostaw ostatnich lat dla krajowego przewoźnika autobusowego MÁV Passenger Transport Co. (dawniej VOLÁNBUSZ).

W ramach kontraktu z kwietnia br. do operatora trafi 131 nowych pojazdów typu Econell 12 Next z silnikami diesla. Pierwsze z nich już obsługują trasy wokół Balatonu. O modelu Econell pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się dokument, nad którym pracuje Gmina Pszczyna?
  2. Gdzie można wypełnić ankietę konsultacyjną dotyczącą transportu publicznego?
  3. Jakie aspekty transportu publicznego mają zostać ocenione w ankiecie?
Węgierski Credobus z nową dostawą: 131 Credobusów trafi do MÁV
Węgierski Credobus z nową dostawą: 131 Credobusów trafi do MÁV

Rekordowy kontrakt

Dostawa 131 autobusów Econell 12 Next to największy jednorazowy zakup taboru przez MÁV od 2023 roku. Wszystkie pojazdy mają zostać przekazane odbiorcy do połowy lata 2025. Większość floty trafi na trasy sezonowe wokół Balatonu, ale ich ultralekka konstrukcja i wysoka efektywność paliwowa sprawiają, że będą też intensywnie wykorzystywane w ruchu regionalnym.

Nowe pojazdy wyróżnia masa własna niższa o co najmniej 1,5 tony względem konkurencyjnych modeli – przy zachowaniu pełnej funkcjonalności i pojemności pasażerskiej. Według producenta pozwala to na ograniczenie zużycia paliwa nawet o 4 000 litrów rocznie na autobus oraz redukcję emisji CO₂ o 10 ton rocznie. Przy flocie tej skali to dziesiątki milionów euro oszczędności dla operatora – obecnie około 13,5 mln euro rocznie w skali całego taboru Credobusów w MÁV.

Technicznie Econell 12 Next oferuje:

  • silnik FPT o mocy 235 kW (Euro 6 E),
  • skrzynię biegów ZF EcoLife 2,
  • system klimatyzacji i ogrzewania firmy Eberspächer,
  • 19,5” koła i zoptymalizowaną ramę nośną,
  • pełne wyposażenie informacyjne i cyfrowe (USB, WiFi, systemy kamer i liczenia pasażerów).
default

Made in Hungary

Econell 12 Next to kontynuacja serii ultralekkich autobusów Credobus, produkowanych w systemie 19,5”. Od 2021 roku producent wdraża kolejne wersje serii Econell Next, dostępne zarówno jako pojazdy solowe, jak i przegubowe, w wariantach diesel i elektryczny (jako Electronell).

MÁV już wcześniej zainwestował w tę technologię – od 2023 roku eksploatuje 47 przegubowych Econell 18 Next, będących jedynymi na świecie 18-metrowymi autobusami przegubowymi z kołami 19,5”.

Produkcja autobusów odbywa się w dwóch lokalizacjach: Mosonmagyaróvár (ramy i metalowe komponenty) oraz Győr (montaż końcowy). Zakład w Mosonmagyaróvár to jedna z największych fabryk autobusów w Europie Środkowo-Wschodniej – zajmuje 20 000 m² powierzchni produkcyjnej na działce o wielkości 20 ha.

Grupa Kravtex-Kühne od lat utrzymuje pozycję lidera rynku autobusowego na Węgrzech (ok. 50% udziału) i po najnowszym kontrakcie MAV aspiruje do grupy 15 największych europejskich producentów autobusów pod względem wolumenu.

Węgierski Credobus z nową dostawą: 131 Credobusów trafi do MÁV
Węgierski Credobus z nową dostawą: 131 Credobusów trafi do MÁV

Komentarze