Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: W 2026 na linie wyjadą 162 autobusy hybrydowe Otokar. Od Mobilis i Relobus

infobus
21.10.2025 14:02
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał w sierpniu i październiku br. trzy potężne kontrakty na obsługę linii autobusowych w stolicy.

W wakacje zawarto kontrakt na świadczenie usług przewozowych z firmą Mobilis – o czym pisaliśmy już wcześniej TransInfo, a teraz Zarząd podpisał również dwie umowy z firmą Relobus. To oznacza, że od od października 2026 roku pasażerów będzie woziło 50 nowych autobusów hybrydowych marki Otokar o długości 9 metrów, a od grudnia kolejna „pięćdziesiątka” – tym razem 18-metrowych „przegubów” Otokar Kent. Co ciekawe, również Mobilis zamówił pod swój MAXI kontrakt także hybrydy od Otokara – w wersji 12-metrowej. Szykuje się dobry rok dla tureckiego producenta – a to nie wszystkie kontrakty!

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy podpisały nowe umowy z warszawskim ZTM?
  2. Ile nowych autobusów hybrydowych marki Otokar wyjedzie na ulice stolicy?
  3. Na ile lat zawarto podpisane kontrakty?
Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.
Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.

Największe postępowanie autobusowe w Polsce

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił w 2024 roku jedno z największych w kraju postępowań dotyczących obsługi sieci autobusowej. Wartość całego kontraktu przekroczyła 1,6 miliarda złotych, a jego zakres objął trzy części — odpowiadające klasom pojazdów MIDI (ok. 9 m), MAXI (12 m) oraz MEGA (18 m). Łącznie w ruchu ma się znaleźć około 162 autobus, z czego każda część przewiduje po 50 pojazdów eksploatowanych codziennie plus minimum cztery rezerwowe.

Warunki przetargu ZTM były wyjątkowo wymagające. Operatorzy musieli zagwarantować 10-letni okres świadczenia usług, zapewnić nowy tabor (wyprodukowany najpóźniej w roku rozpoczęcia umowy) i utrzymać wysoki standard utrzymania technicznego. Kluczowe znaczenie miał także udział autobusów nisko- lub zeroemisyjnych – w ocenie ofert kryterium ekologiczne stanowi 20% punktacji, a cena 80%.

Umowy przewidują także precyzyjnie określony roczny wolumen pracy przewozowej – ok. 4,2 mln wozokilometrów na każdą część, z dopuszczalnym odchyleniem do –10%. Stawki oferowane przez uczestników przetargu oscylują wokół 13–14 zł za wozokilometr, co przy tak dużej skali przekłada się na setki milionów złotych w skali dekady.

ZTM zastrzegł również rygorystyczne warunki dotyczące jakości taboru: wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, bramki liczące pasażerów i system e-biletowy kompatybilny z warszawską infrastrukturą ITS. Operatorzy zobowiązują się też do utrzymania pełnej dyspozycyjności pojazdów, a każda awaria skutkująca brakiem realizacji kursu może prowadzić do kar finansowych.

Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.

Mobilis i Relobus z umowami

W sierpniu 2025 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał umowę z firmą Mobilis Sp. z o.o. na obsługę sieci autobusowej w ramach dużego przetargu liniowego. Kontrakt obejmuje zadanie nr 2, czyli eksploatację 50 nowych autobusów hybrydowych klasy MAXI (12 m), które wyjadą na warszawskie ulice 1 września 2026 roku. Umowa została zawarta na 10 lat, a jej wartość wynosi około 588 milionów złotych brutto. Rocznie pojazdy Mobilisu mają realizować do 4,2 miliona wozokilometrów, w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego.

Z kolei Relobus podpisał swoje umowy 15 października – o wartości 1,1 mld zł na obsługę stołecznych linii autobusami dziewięcio- i osiemnastometrowymi. Operator do obsługi kontraktów skieruje autobusy w standardzie warszawskim, w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego. Będą wyposażone zgodnie z wymaganiami ZTM, czyli m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób o ograniczonej mobilności, jak również zaawansowane systemy wspomagające prowadzącego pojazd np. ostrzeganie o zderzeniu z pieszym i rowerzystą, informację o martwym polu, ostrzeganie o senności i poziomie uwagi kierowcy. Autobusy będą również miały system kontroli dostępu do pojazdu, który uniemożliwia jego uruchomienie przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu. Będą posiadać także automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika i układu ogrzewania.

W obydwu kontraktach będą to autobusy z systemem tzw. start-stop – to układ, dzięki któremu w czasie postoju na przystankach silnik zostaje wyłączony, co dodatkowo ogranicza emisję zanieczyszczeń, a także zmniejsza hałas.

Przewoźnik został zobowiązany do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.

Usługi w ramach umowy rozpoczną się 26 października (autobusy dziewięciometrowe) i 1 grudnia (osiemnastometrowe) 2026 roku i będą wykonywane przez 10 lat. Kontrakt przewiduje, że rocznie pojazdy mają wykonać maksymalnie po 4,2 miliona wozokilometrów w każdym kontrakcie. Wartości kontraktów to odpowiednio 539 mln i 601 mln zł brutto.

Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.
Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.

A to nie koniec

Flota nowoczesnych autobusów w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego powiększa się – Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały w ostatnich dniach kilka umów na dostawy autobusów elektrycznych i w przyszłym roku wyślą na ulice niemal 200 nowych pojazdów.

Trwa także analiza ofert w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego na kupno 120 przegubowców – one także pojawią się na warszawskich ulicach w 2026 roku.

Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.
Stołeczni pasażerowie dobrze kojarzą autobusy Otokar, które od grudnia 2018 roku kursują w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, a które zakupiła jeszcze spółka Arriva Transport. Dzisiaj to Relobus.

Komentarze