Warszawa: Przetarg ZTM na obsługę autobusowych linii zaskarżony. Trzy protesty
W toku jest trzyczęściowy przetarg Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie na obsługę wybranych tras autobusowych, który już napotkał na pierwsze trudności..
Przy tak dużych zamówieniach „liniowych” bardzo często potencjalni wykonawcy mają swoje zastrzeżenia do zapisów specyfikacji przetargowej. I tak też się stało w przypadku przetargu ZTM Warszawa. Swoje odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożyło trzech przewoźników: Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i Relobus.
Rozkład jazdy:
- Jakie zarzuty wobec zapisów specyfikacji przetargowej zgłosiła firma Mobilis?
- Co zarzuca Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Grodzisku Mazowieckim?
- Jakie problemy w specyfikacji przetargowej wskazała firma Relobus Transport Polska?
Mobilis i jego zarzuty
30 grudnia swoje odwołanie do KIO złożyła firma Mobilis. Odwołanie zawiera wiele zarzutów, a o to najważniejsze z nich:
- ustalenie przez zamawiającego drastycznie krótkiego terminu rozpoczęcia realizacji części I oraz części II zamówienia, który w rzeczywistości jest niemożliwy do dochowania (ZTM wymaga rozpoczęcia świadczenia usług po upływie 240 dni od daty podpisania umowy) w sytuacji, w której minimalny okres dostawy autobusów (wykorzystywanych w ramach realizacji zamówienia i spełniających wymagania zamawiającego) wynosi minimum 12 miesięcy,
- wyznaczenie zbyt krótkiego, nie uwzględniającego złożoności i specyfiki przedmiotu zamówienia terminu składania i otwarcia ofert,
- zastosowanie limitu waloryzacji stawki bazowej za jeden wozokilometr,
- wymaganie zatrudniania przez odwołującego wszystkich kierowców, dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu świadczących usługi na rzecz operatora w okresie obowiązywania umowy na podstawie umów o pracę,
- wprowadzenie wygórowanych wysokości kar umownych i dopuszczenie niedopuszczalnej kumulacji kary umownej.
PKS Grodzisk Mazowiecki idzie do KIO
Kolejnym odwołującym jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Grodzisku Mazowieckim. Najistotniejsze zarzuty tego przewoźnika to:
- braku opublikowania przez ZTM rozkładów jazdy lub struktury brygad zarówno na dzień roboczy jak i w soboty i niedziele,
- ustalenie maksymalnej wartości zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający na poziomie faktycznie uniemożliwiającym wykonawcy uzyskania rekompensatę zmniejszenia wartości pieniądza w okresie obowiązywania umowy,
- ukształtowanie dokumentów zamówienia w zakresie wysokości kary umownej za wypowiedzenie umowy z winy wykonawcy w sposób nieproporcjonalny, rażąco wygórowany jak również w sposób sprzeczny z zasadą równowagi stron stosunku zobowiązaniowego,
- ukształtowanie przepisów dotyczących terminu natychmiastowej zamiany autobusów w wyniku braku otrzymania lub cofnięcia certyfikacji w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji oraz zasadę proporcjonalności.
Odwołanie Relobus
Zarzuty do zapisów SWZ ma również Relobus Transport Polska. O to co przewoźnik zarzucił zamawiającemu:
- wyznaczenie zbyt krótkiego, nieuwzględniającego skomplikowania przedmiotu zamówienia i czasu niezbędnego do przygotowania ofert, w szczególności w zakresie czasu potrzebnego na zebranie informacji niezbędnych do kalkulacji oferty,
- zbyt krótki, nieuwzględniający skomplikowania przedmiotu zamówienia okres przygotowawczy do rozpoczęcia świadczenia usług w przypadku części I i części II,
- zapisy dotyczące waloryzacji, które zdaniem Relobus nie przystają do rzeczywistości,
- przyjęcie limitu na waloryzację kwartalną w wysokości 10%,
- nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia przejawiający się w zapisie SWZ: „Docelową strukturę brygad w czasie obowiązywania umowy ustala zamawiający. Struktura będzie ulegać zmianom w zależności od występujących potrzeb przewozowych”,
- brak przewidzenia możliwości zmiany umowy w przypadku, gdy w trakcie obowiązywania umowy, dojdzie do wprowadzenia opłaty ekologicznej za emisje CO2 przez autobusy.
Co zrobi ZTM?
Minęło zaledwie kilka dni od złożenia odwołań przez skarżących, toteż jest jeszcze za wcześnie na reakcję ZTM. Trudno oczekiwać, aby ZTM spełnił wszystkie oczekiwania odwołujących, ale jedno jest pewne – obecny termin składania ofert – 23 stycznia – zostanie przesunięty.
Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że z załączników do odwołania Relobus wynika, iż operator skierował zapytanie do firmy MAN dotyczące terminu dostawy autobusów. Z odpowiedzi wynika, że aktualny czas oczekiwania wynosi … 15 miesięcy, czyli bardzo długo.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/152629/details?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2CzqOtrtm_k0ITy_7kwg4kArfE0zYMRocZnprMfttAC9jsxXXDCiwDvB0_aem_TK4KenfhqdA05Op7HKXofA
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze