Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tureckie autobusy na IAA: Elektryczny Habas i autonomiczny Karsan

infobus
17.09.2024 11:04
0 Komentarzy

Turecki przemysł autobusowy na targach IAA Transportation 2024 reprezentowały dwie firmy: Habas z Izmiru oraz Karsan, który użyczył swój autobus jako shuttle-bus

Dodajmy, że Karsan jest coraz bardziej widoczny w Polsce – po wygranej w MZK Zielonej Górze, ostatnio chorwacka firma Wawa (dystrybutor na Polskę) podpisała umowę z Jaśle i ma duże szanse na zdobycie historycznego kontralt od oławskiego związku powiatowo-gminnego.

Spis treści:

  1. Jakie modele autobusów zaprezentowała firma Habas na targach IAA 2024?
  2. Na jakich trasach obecnie kursuje autonomiczny autobus e-ATAK?
  3. Jakie innowacyjne funkcje posiada autonomiczny autobus e-ATAK, które wyróżniają go na tle innych pojazdów?
Turecki przemysł autobusowy reprezentowała nowa firma z Izmiru – Habas.

Habas

Habas to nowa firma autobusowa z Izmiru, która dynamicznie prezentuje się na wielu europejskich wystawach. Z jej produktami można było zapoznać się podczas targów Busworld Turkey w maju tego roku. Teraz – na IAA – Habas pokazał dwa elektryczne midibusy z nadwoziem ze stali nierdzewnej o długości 8,2 metra i szerokości 2,42 metra:

  • Alfa City-e i Alf Lux-e. Pierwszy z nich to typowy niskopodłogowy autobus miejski o pojemności 52 pasażerów, w tym 18 na miejscach siedzących. Napędzany jest centralnym silnikiem o mocy szczytowej 250 kW, zasilanych z baterii trakcyjnych LFP o pojemności 282 kWh.
  • Drugi pojazd, przy takim samym układzie napędowym, to wersja międzymiastowa przystosowana do przewozu 35 pasażerów na indywidualnych fotelach z wysokimi oparciami, wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa.
  • Nowością targową był niskopodłogowy autobus miejski z napędem wodorowym Comfort City-H2. Sercem pojazdu, przystosowanego do przewozu 90 pasażerów jest ogniowo paliwowe o mocy 80 kW, zasilane z zestawu butli o pojemności 1.424 dm3, mogących pomieścić 35 kg wodoru. Energia wywarzana przez ogniwo zasila silnik trakcyjny o mocy szczytowej 410 kW poprzez zestaw baterii o pojemności 140 kWh.

Autonomiczny e-ATAK

Podczas IAA 2024 można zobaczyć także elektryczny autobus e-ATAK, wyposażony w technologię autonomicznego prowadzenia na poziomie 4. Pojazd ten porusza się bez potrzeby kontroli ludzkiej – jako shuttle bus. Z milionami kilometrów przejechanymi przez elektryczne autobusy Karsan, autonomiczny autobus e-ATAK stanowi dowód na ewolucję transportu miejskiego.

Najwięcej autonomicznych kilometrów ma e-ATAK kursujący od 2021 roku w Stavanger, Norwegia. Teraz ten autonomiczny autobus elektryczny rozszerzył swoją trasę, obejmując 800-metrowy tunel.

W marcu Karsan podpisał umowę z głównym operatorem transportu publicznego w Rotterdamie RET (Rotterdamse Elektrische Tramvay). Dwa autonomiczne e-ATAK, które będą przewozić pasażerów i pracowników na 5-kilometrowej trasie między stacją metra Meijersplein a lotniskiem w Rotterdamie, zostaną włączone do parku RET w listopadzie. Dzięki temu projektowi Karsan będzie pierwszą marką na świecie, która będzie realizować transfery lotniskowe autonomicznym pojazdem.

Główne cechy autonomicznego autobusu e-ATAK:

  • Niskopodłogowy autobus elektryczny, zaklasyfikowany do kategorii M3, klasa I, działa autonomicznie przestrzegając znaków drogowych i przepisów na trasach miejskich bez potrzeby interwencji kierowcy. Zaawansowane sensory ciągle monitorują otoczenie, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo.
  • Ośmiometrowy autonomiczny autobus e-ATAK oferuje przestronne wnętrze z panoramicznymi oknami, zapewniając pasażerom wygodną i przyjemną podróż.
  • Działające autonomicznie autobusy e-ATAK mogą być monitorowane i przekierowywane zdalnie w przypadku nieplanowanych prac drogowych lub wypadków, eliminując potrzebę obecności kierowcy na pokładzie.
  • Funkcja Platooningu – co oznacza, że pojazdy mogą łączyć sie w „pociągi” i działać synchronicznie w godzinach szczytu dzięki formacji kilku pojazdów, dostarczając takiej samej pojemności jak większe modele przegubowe. To innowacyjne podejście pozwala na oszczędności energii w okresach niższego ruchu, promując bardziej opłacalne i zrównoważone rozwiązanie.

Komentarze