Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TRANSEXPO 2013: Autobusowy przegląd wydarzeń

infobus
24.09.2013 22:16
0 Komentarzy
Za nami XII edycja TRANSEXPO. Mimo, że liczba zaprezentowanych na wystawie autobusów była zdecydowanie niższa niż rok tremu i zabrakło kilku ważnych dla naszego rynku marek to byliśmy świadkami kilku ważnych premier. Po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć takie konstrukcje jak: AMZ CitySmile 8,5, Mercedes-Benz Conecto LF G Euro 6, Solaris Urbino 12 electric z automatycznym systemem ładowania dachowego (nagrodzony zresztą Złotym Medalem Targów Kielce), Solaris InterUrbino 12 z silnikiem Cummins Euro 6, SOR C10,5 Euro 6, SOR NB12 Euro 6 i SOR EBN8 w nowej stylistyce. Do tego po raz pierwszy w Polsce swoje publiczne debiuty zaliczyły takie autobusy jak: Mercedes-Benz Sprinter Euro 6 z zabudową Mercus, podmiejski niskopodłogowy autobus przegubowy SOR NC 18, niskowejściowy autobus SOR CNG 12 oraz miejski minibus VDL MidCity MLF 80-16. W Kielcach swoją targową premierę w naszym kraju miał także elektrobus BYD K9, który w czerwcu br. objechał całą Polskę z cyklem prezentacji. Poniżej w kolejności alfabetycznej przedstawiamy wystawiony autobusy. Premierowe modele postaramy się opisać w osobnych artykułach.

1_760

AUTO-CENTRUM: Producent minibusów z Wejherowa zaprezentował w Kielcach dwa minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter Euro 5 –jeden w wersji wydłużonej o pojemności 22+1, a drugi –w wersji turystycznej –o pojemności 16+1. Jak zapewnia właściciel Auto-Centrum, Piotr Cierzniewski firma cały czas dynamicznie się rozwija: aktualnie trwa przeprowadzka do nowej hali produkcyjnej o pojemności 3000 m2;na placu już czekają na zabudowę najnowsze Sprintery spełniające normę Euro 6, a na przyszły roku zapowiadany jest powrót Auto-Centrum na polski rynek minibusów, gdzie firma chce zdecydowanie zwiększyć swoją sprzedaż (aktualnie to ok. 10 szt.) przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego eksportu –głównie do Niemiec, Norwegii i Danii. Ofensywa w Polsce to przede wszystkim nowa oferta pojazdów w niższej cenie (w tym także na bazie VW Crafter) i bardziej standardowym wyposażeniu. Ich docelowy pułap cenowy to 200-220 tys. PLN. W efekcie to ma przynieść wzrost produkcji nawet do 150 szt. rocznie. Więcej o tych planach w osobnym artykule o wejherowskim przewoźniku, który opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
2_7603_7605_7604._7607_760
AMZ-KUTNO Sp. z o.o. Na TRANSEXPO 2013 producent z Kutna pokazał trzy autobusy, w tym doskonale nam znany model CS 12 LF z silnikiem DAF Euro 5, premierowy CS 8,5 LF oraz minibus na bazie Mercedes-Benz Sprinter. Miejski debiutant o długości 8500 mm może zabrać na swój pokład 60 pasażerów plus kierowca, w tym 22+1 miejsc siedzących. Jego serce to 4-cylindowy silnik Iveco Tector Euro 5 o pojemności 4 litrów i mocy 130 kW / 177 KM (moment obrotowy 570 Nm od 1250 do 2100 obr./min.) Jarosław Stachowski, prezes AMZ-Kutno poinformował nas w Kielcach o dalszych ambitnych planach firmy. To m.in. stworzenie pełnej oferty w zakresie autobusów miejskich –od midibusa CitySmile 8,5 przez wersje CS 10 LF i CS 12 LF po przegub CS 18 LF, który ma zostać opracowany w 2014 r. i to od razu w wersji elektrycznej (to kolejny po BYD K9 taki przypadek w historii autobusowej branży). Kolejne ważne punkty to stworzenie wersji CS 8,5 w wersji elektrycznej (2014 r.), budowa kolejnego 12-metrowego elektrobusa –tym razem jako pojazdu konferencyjnego dla firmy ZIEHL-ABEGG (debiut na eCarTec 2013) oraz zabudowa silników Diesla Euro 6 (pierwszy w październiku br. będzie Cummins). Warto przy okazji dodać, że firma mocno rozwija swój eksport i już stworzyła sobie przyczółek w Szwecji, gdzie jeszcze w maju br. dostarczyła swój pierwszy 12-metrowy elektrobus CS 12 LF z silnikami ZIEHL-ABEGG w piatach kół (zobaczymy go na targach w Kortrijk). Był to jednocześnie pierwszy polski elektrobus klasy MAXI, który wszedł do regularnej eksploatacji. Pojazd ten jest eksploatowany w miejscowości Umea przez transportowy koncern Nubina. Zdaniem AMZ uzyskane wyniki eksploatacyjne CS 12 były na tyle dobre, że szwedzki przewoźnik już zamówił kolejny elektrobus –tym razem przegubowy CS 18 LF, który wejdzie na linie już w styczniu 2014 r. Więcej o tych bardzo ciekawych projektach w wywiadzie z zarządem AMZ-Kutno.
8_76010_76011_76012_7609_760Stoisko AUTO-CUBY. Mercedes-Benz Vip Line
AUTO-CUBY Sp. z o.o. Firma z Gościcina w tym roku pokazała na targach TRANSEXPO cztery autobusy klasy MINI, w tym miejski City Line o obniżonym przednim i tylnym wejściu, dwa turystyczne Tourist Line o pojemności 19 i 24 osób oraz wersję VIP jako Vip Line. Podobną ofertę producenta będzie można zobaczyć na październikowej wystawie Busworld Kortrijk. Zdaniem właściciela firmy, Marka Truszkowskiego podjęte ostatnio inwestycje (m.in. budowa nowej gali połączonej z serwisem czy trzyletni program budowy miejskiej serii zakończony uzyskaniem homologacji) już przekładają się na zwiększenie produkcji Auto-Cuby. W tym roku ma ona wynieść ok. 120 szt., a w przyszłym już ok. 150 szt. Kolejnymi wyzwaniami stojącymi przed firmą to wejście Euro 6 (pierwsze Sprintery z nową normą i z nową stylistyką będą gotowe na wiosną 2014 r.) oraz zabudowa największego podwozia Iveco –Daily 75C, którego pojemność może wynieść nawet 30 osób. Więcej o dalszych projektach pomorskiej firmy napiszemy w osobnym artykule w InfoBusie.
15_76017_76018_76016_760
AUTOMET GROUP. Producent z Sanoka zaprezentował na TRANSEXPO cztery autobusy, w tym jeden klasy MIDI (Automet Apollo w najdłuższej 40+1 wersji) oraz trzy klasy MINI (Volkswagen Crafter w wersji 19+1, Mercedes-Benz Sprinter 516 CDI w wersji 20+1 i Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI w wersji 19+1). Wszystkie pojazdy spełniały normę Euro 5, natomiast pierwsze egzemplarze Mercedes-Benz Sprinter Euro 6 z zabudową sanockiej firmy będzie można zobaczyć na październikowych targach w Kortrijk. Jak nam powiedział Piotr Leśniak, dyrektor sprzedaży Automet, w najbliższym czasie firmę czeka wiele zmian. Zaczynając od wejścia minibusów z normą Euro 6 po zakończenie produkcji podwozia Mercedes-Benz Vario, na bazie którego sanocka firma produkowała model Jupiter. Rocznie zabudowywano ok. 15 –20 egzemplarzy tego typu. W przyszłym roku Jupitera w ofercie firmy zastąpi Apollo, który za moment otrzyma nowy układ napędowy Euro 6, co może pozytywnie wpłynąć na poziom hałasu wewnątrz pojazdu i zużycie paliwa. O dalszych planach firmy poinformujemy w ramach osobnego artykułu w InfoBusie.
19_76020_76021_76022_760
AUTOSAN S.A. Sanocka firma pokazała na TRANSEXPO dwa autobusy: niskowejściowy autobus miejski Autosan Sancity 9 LE z silnikiem Euro 6 oraz międzymiastowy model Autosan Lider 9 eco. Jednak nie nowa oferta firmy była głównym tematem rozmów na stoisku producenta. Większość zapytań dotyczyła aktualnej sytuacji fabryki, która po niedawnym zebraniu Rady Nadzorczej stanęła pod znakiem zapytania.Paradoksalnie w ostatni dzień autobusowego święta w Kielcach zarząd Autosan S.A. zgłosił wniosek o upadłość likwidacyjną spółki. W tej sytuacji dalszy los fabryki, który został powierzony w dość tajemnicze ręce Grzegorza Tarnawy jest krótko mówiąc dość niepewny. Przed nowym właścicielem, jak i całą załogą, w tym trudnym momencie stoi jeszcze jedno wyzwanie –spełnienie normy emisji spalin i hałasu Euro 6. Pierwszy –stosunkowo najłatwiejszy – krok w tym kierunku został już zrobiony. Na TRANSEXPO pokazano niskowejściowy model Autosan Sancity 9 LE z 4-cylindowym silnikiem Cummins ISB 4.5 E6 210B o mocy 151 kW, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Voith 824.5. Wszystkie jednostki Cummins Euro 6 stosują kombinację technologii recyrkulacji spalin (EGR) i turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT) połączonej z nowym układem oczyszczania spalin zawierającym filtrację cząstek stałych (DPF) oraz selektywną redukcję katalityczną (SCR). Prawdziwym jednak sprawdzianem dla konstruktorów Autosana będzie implementacja większych silników Cumminsa do zabudowy wieżowej. Mamy nadzieję, że już wkrótce o tego typu wydarzeniach będziemy mogli napisać szerzej w InfoBusie. To w zdecydowanej mierze zależy od nowego inwestora i jego dalszej wizji sanockiej fabryki.
23_76024_76025_76026_760
BYD. Chińskiego producenta elektrobusów reprezentowała na targach w Kielcach spółka Automotive Europe Corporation, która od 2008 r. jest wyłącznym przedstawicielem firmy BYD na Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię, a od 2011 r. także na Ukrainie. AEC wchodzi w skład grupy Iberia Motor Capita Group, która obecnie jest największym prywatnym i niezależnym importerem samochodów w Polsce. W ofercie spółki z Piastowa znajduje się m.in. elektryczny autobus miejski BYD K9, który w czerwcu br. –we współpracy z KMKM Warszawa –odwiedził kilka polskich miast i był testowany m.in. przez MZA Warszawa, MPK Kraków, PKM Sosnowiec i PKM Gdynia. Ten 12-metrowy pojazd wyposażony jest m.in. w zestaw baterii żelazowych, panele słoneczne montowane na dachu, system odzyskiwania energii z hamowania oraz system inteligentnego zarządzania energią, co daje mu zasięg w warunkach miejskich ok. 300 km. Dzięki systemowi szybkiego ładowania możliwe jest naładowanie akumulatorów w 30 minut do 50% całkowitej pojemności. Jego układ napędowy to dwa silniki o mocy 90 kW i momencie obrotowym 550 Nm każdy, montowane są w piastach kół tylnych. Wewnątrz znajduje się 18 miejsc siedzących oraz jedno miejsce przeznaczone dla osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim. O szansach zaistnienia BYD K9 na polskim rynku rozmawialiśmy z Janem Krynickim z AEC. O tym w kolejnym wydaniu InfoBusa.

27_760

CMS AUTO Sp. z o.o. Firma z Sulejówka pokazała w Kielcach dwa autobusy klasy MINI: Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI o pojemności 19 osób (szyby boczne wysoka panorama, bagażniki boczne, drzwi elektryczne) oraz VW Crafter 50 o pojemności 19 osób (mała panorama, drzwi manualne). Na zbliżających się targach w Kortrijk producent pokaże już zabudowy Mercedes-Benz Sprinter 519 spełniające normę Euro 6. Pojazdy będą się wyróżniać m.in. nowymi lakierami, a jeden zaprezentuje się w barwach z palety pojazdów osobowych. Zdaniem Artura Cieśluka, właściciela CMS Auto, nowa norma – a wraz z nią konieczność uzyskania homologacji – to najważniejsze zadanie stojące przed firmą w końcówce roku. Ponadto spółka cały czas pracuje nad dywersyfikacją swojej oferty. To m.in. większy udział modelu Crafter w ogólnej produkcji (w tym roku będzie to ok. 20 szt.) oraz wejście w segmentem miejski. Tutaj firma już wykonała pierwszy ruch i w tegoroczne wakacje dostarczyła 5 szt. minibusów o obniżonym tylnym wejściu na podwoziu Iveco Daily 65C dla klienta z Niemiec. O dalszych projektach CMS Auto napiszemy najbliższym wydaniu InfoBusa.
28_76029_76030_76031_760
EVOBUS POLSKA. Na TRANSEXPO 2013 swoją światową premierę miał niskopodłogowy, przegubowy autobus miejski Mercedes-Benz Conecto LF G z silnikiem Euro 6 – Mercedes-Benz OM 470 o pojemności 10,7 l i mocy 265 kW (360 KM). Jego krótsza wersja –standardowy Conecto LF Euro 6 –standardowo będzie dysponować mniejszą jednostką napędową: OM 936 o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM). Oba te silniki bazują na technologii BlueTec-6: czyli połączeniu filtra cząstek stałych w połączeniu z systemem SCR. System uzupełnia ponadto chłodzony układ recyrkulacji¬spalin. Oba silniki pracują nie tylko czysto, lecz także zużywają mniej paliwa niż ich poprzednicy. Wraz z przejściem na Euro 6 oprócz spalania znacząco zmniejszyło się także zużycie AdBlue i oleju silnikowego. Kolejne korzyści dla zakładów komunikacji to długie interwały serwisowe i długa żywotność podzespołów. Z koli kierowcy zyskują na dobrym przyspieszeniu dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy prędkościach obrotowych poniżej 1000/m.in., a pasażerowie –cichszą pracę zespołów napędowych. To zasługa nie tylko konstrukcji silników, lecz także nowej izolacji podłogi z płyt typu sandwich. Składa się ona z dwóch zewnętrznych płyt i znajdującej się między nimi warstwy izolacyjnej. Co do stylistyki to nowe Conecto LF Euro 6 można poznać w zasadzie tylko po tylnej klapie o zdecydowanie większych otworach wentylacyjnych i dzielonej tylnej szybie. Dodatkowo zbiornik wyrównawczy czynnika chłodzącego umieszczono u góry za specjalną osłoną na dachu. Co ważne –nowa zabudowa wieżowa silnika nie zmniejszyła przestrzeni na tylnej ławce i nadal zamontowane są tutaj trzy fotele. Pierwszy test eksploatacyjny nowe Conecto czeka w Łodzi, a następnie w innych polskich miastach, które użytkują ten model autobus. O szczegółach strategii wprowadzenia nowej generacji rozmawialiśmy z Laszlo Rakaszem, dyrektorem ds. strategii EvoBus Polska. Więcej na ten temat w kolejnym wydaniu InfoBusa.
Dodatkowo w Kielcach mogliśmy zobaczyć autokar Mercedes-Benz Travego w barwach Legii Warszawa, a także demonstracyjną Setrę S 515 HD i dla porównania jej poprzedniczkę – S 415 GT-HD. O sytuacji na rynku autobusów turystycznych z perspektywy Mercedes-Benz i Setra opowiedzieli nam Tomasz Talarek i Jerzy Fołda, dyrektorzy poszczególnych marek. Te informacje przekażemy w kolejnych wydaniach InfoBusa.

32_76057_760

LIDER TRADING. Przedstawiciel Solbusa zaprezentował w Kielcach niskopodłogowy autobus SM12 LNG przeznaczony dla konsorcjum KDD i Blue Line, które od 1 października rozpocznie 10-letnią obsługę pakietu linii w Olsztynie. Łącznie zamówienie opiewa na 11 szt., ale dla polskiego producenta najważniejszy jest fakt wdrożenie po raz pierwszy do normalnej eksploatacji autobusów zasilanych płynnym gazem ziemnym (LNG). Dzięki temu firma zyska niezbędne doświadczenie, a wszyscy zainteresowani będą mogli przyjechać do Olsztyna, aby zobaczyć jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce. To można powiedzieć milowy krok w historii Solbusa. Zresztą to nie jedyny w tym roku. Pozostałe dwa autobusy obecne na kieleckiej wystawie podkreślały coraz większy udział Solbusa we flocie największego w Polsce miejskiego przewoźnika MZA Warszawa. Stołeczne zakłady w tym roku nie tylko odebrały 20 szt. Solcity SM10 (jeden z nich był obecny na TRANSEXPO), ale także zamówiły (umowa miała zostać podpisana pod koniec zeszłego tygodnia) aż 47 szt. przegubowych autobusów SM18, które Solbus dostarczy do warszawskiej spółki w przyszłym roku. Pamiętajmy, że spółka także weźmie udział w kolejnym przetargu MZA –na zakup 35 szt. gazowych autobusów klasy MAXI wraz z dostawą paliwa, gdzie w konsorcjum z Gazpromem jest wymieniana jako główny faworyt w tym postepowaniu. Dobrą współpracę z MZA podkreślał obecny w Kielcach autobus do nauki jazdy Soltour ST11, także w barwach warszawskiego przewoźnika (to już drugi obok przegubowego modelu SM18 autobus z Solca Kujawskiego przeznaczony do nauki warszawskich kierowców). O szczegółach autobusowej ofensywy fabryki z Solca Kujawskiego napiszemy w kolejnym wydaniu InfoBusa w ramach wywiadu z Jakubem Śliżakiem, członek zarządu FA Solbus.

33_76034_760

MERCUS. Producent minibusów z Nadarzyna pokazał w Kielcach pierwszy egzemplarz Mercedes-Benz Sprinter 516 Euro 6 w wersji 20+1 oraz Sprinter 519 w wersji 23+1. Knstrukcja Mercedesa to można powiedzieć samochodowa ikona i wzorzec w segmencie minibusów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Tradycje te kontynuuje najnowsze wcielenie modelu –wersji Euro 6. Poza nowym wyglądem przedniej części nadwozia wzbogaciła ona pojazd o pięć nowych systemów bezpieczeństwa i silniki spełniające normę Euro 6. Kilka słów o designie. Z przodu, poza nowym kształtem atrapy chłodnicy, najbardziej rzucają się w oczy nowe, inaczej stylizowane klosze lamp. W ich dolnej części znajduje się miejsce na LED-owe światła do jazdy dziennej. Nowy Sprinter to pierwszy na świecie samochód dostawczy, który we wszystkich wersjach silnikowych spełnia nadchodzącą normę emisji spalin Euro 6. Osiąga wyśrubowane standardy z pomocą silników BlueTEC oraz technologii SCR (wtrysk czynnika AdBlue do spalin). Wydajność jednostek wysokoprężnych pozostaje bez zmian –ich gama obejmuje wersje 4- i 6-cylindrowe. Alternatywą dla silników wysokoprężnych jest doładowany mechanicznie, 4-cylindrowy motor benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. I pojawia się konieczność uzupełniania płynu AdBlue. Czy będzie to miało wpływ na sprzedaż nowego modelu i czy klienci chętnie kupują jeszcze wersję Euro 6 popularnego minibusa? O tym rozmawialiśmy z Piotrem Sadowskim z firmy Mercus. Zapis wywiadu opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
35._76036._76037_76038_76039_76040_76041_76042_760
SOLARIS BUS &COACH S.A. Producent z Bolechowa pokazał TRANSEXPO trzy wyjątkowe autobusy (w pięknym kawowym kolorze): Solaris Urbino 12 electric z automatycznym systemem ładowania dachowego (pantograf);Solaris InterUrbino 12 z silnikiem Cummins Euro 6 oraz Solaris Urbino 18 z silnikiem DAF MX-11 Euro 6. Ostatni z nich zaliczył w Kielcach polską premierę (ten pojazd został już zaprezentowany na Kongresie UITP w Genewie) i jest jednocześnie zapowiedzią zmian jakie norma Euro 6 poczyniła w gamie silników Paccar (DAF). Aktualnie w zakresie autobusów miejskich została ona ograniczona tylko do jednostki MX-11 o pojemności 10,8 l, która występuje w trzech opcjach
– MX11.210 210kW (290KM)@1700rpm / 1200Nm @1000-1650rpm;
– MX11.240 240kW (330KM)@1650rpm / 1400Nm @1000/1650rpm;
– MX11.271 271kW (370KM)@1650rpm / 1600Nm @1000/1650rpm.
W wystawionym w Kielcach autobusie Urbino 18 Euro 6 zastosowano najmocniejszy silnik z tej gamy o mocy 370 KM. Z kolei światowa premiera InterUrbino 12 Euro 6 miała na celu zaprezentowanie nowej oferty silnikowej drugiego amerykańskiego producenta silników –firmy Cummins. Tutaj jednostka ISB6,7E6 o pojemności 6,7 l jest oferowana w autobusach międzymiastowych, jak i miejskich (m.in. standardowo w krótszych modelach jak Urbino 8,6, Urbino 8,9LE czy Urbino 10). Także występuje w trzech opcjach:
– 187kW (250KM) @ 2100rpm / 1000Nm @1200-1600rpm
– 209kW (280KM) @ 2100rpm / 1100Nm @1200-1600rpm
– 231kW (310KM)@ 2300rpm / 1100Nm @1200-1800rpm
Dodatkowo Cummins jest głównym dostawcą silników gazowych dla autobusów z rodziny Urbino. Tutaj jego oferta bazuje na jednostce Cummins ISLG8.9E6 o pojemności 8,9 l, który jest dostępny w jednej opcji o parametrach: 238kW(320KM)@2000rpm / 1355Nm@1300-1400rpm.
I “last but not least”to nagrodzony Złotym Medalem Targów Kielce model Solaris Urbino 12 electric z automatycznym, kontaktowym systemem szybkiego ładowania (pantografem). To najnowszy system stworzony przez Solarisa, który zapewnia szybkie i w pełni zautomatyzowane ładowanie, a dodatkowo gwarantuje jeszcze niższe koszty eksploatacyjne. Kolejną nowością jest zamontowanie osi elektrycznej ZF AVE 130, gdzie mamy dwa silniki elektryczne prądu zmiennego o maksymalnej mocy 120 kW każdy. O tych rozwiązaniach, a także o mającej zadebiutować w przyszłym roku IV generacji Urbino i najdłuższych trolejbusach w historii firmy rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem, nowym wiceprezesem Solaris Bus &Coach. Zapis wywiadu opublikujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.
43_76044_76045_760SOR C10,547_76048_760
SOR POLAND. Czeski producent z Libchavy w tym roku wyraźnie postawił na techniczne nowinki. Na jego stoisku mogliśmy zobaczyć aż pięć autobusów. Targową ofertę tworzyły:
– podmiejski niskopodłogowy autobus przegubowy NC18 z silnikiem Iveco Euro 5 / EEV i fotelami w wersi międzymiastowej, który m.in. kursuje w aglomeracji praskiej, obsługując linie o długości ponad 30 km łączące satelickie miejscowości z centrum miasta;
– podmiejski niskowejściowy autobus CNG12 z silnikiem gazowym Iveco Cursor 8 Euro 6 o pojemności 7,8 l dostępnym w zakresie mocy od 245 do 330 KM, który jest żywym dowodem na to, że komunikacja lokalna może także z powodzeniem eksploatować pojazdy gazowe;
– elektrobus EBN8, który wytycza nowy design dla wszystkich autobusów elektrycznych czeskiego producenta, a być może w przyszłości także dla wersji z silnikami spalinowymi;
– międzymiastowy autobus C10,5 oraz niskopodłogowy autobus NB12 z silnikami Iveco Tector 7 Euro 6.
SOR w zakresie Euro 6 postawił na jednostki włoskiego producenta FPT Industrial (Iveco) i sukcesywnie będzie wprowadzał do swojej oferty najnowsze silniki Tector 7 Euro 6 (zastosowane w obu modelach C10,5 i NB12) oraz Cursor 9 Euro 6. Aby spełnić wymagania nowej normy Tector zwiększył swoją dotychczasową pojemność skokową z 5,9 l do 6,7 l, a Cursor –z 7,8 l do 8,7 l. Oba silniki oferują najnowszą generacją układu Common Rail (zintegrowanego z głowicą cylindrów), jak i nowatorski system Hi-ESCR (High Efficiency SCR), opatentowany przez FPT Industrial . Technologia ta zachowuje optymalne spalanie i nie wymaga stosowania recyrkulacji spalin (EGR). Ma to szczególne znaczenie w przypadku autobusów i autokarów, gdzie silniki zabudowywane są z tyłu, w ciężko wentylowanych komorach, a system EGR potrzebuje minimum 30% więcej chłodzenia dla silnika tej samej mocy. Podsumowując nowe silniki FTP gwarantują większą moc i większy moment obrotowy przy …mniejszym zużyciu paliwa w porównaniu do wersji Euro 5. I stąd jednoznaczny wybór SOR-a w zakresie jednostek napędowych do wszystkich swoich autobusów (także w wersjach gazowych). O strategii wprowadzania nowych jednostek napędowych rozmawialiśmy z Janem Cernym, prezesem SOR Poland. Wywiad ten opublikujemy w kolejnych wydaniach InfoBusa.

52_76051_760

VDL BUS &COACH POLSKA. Przedstawiciel holenderskiego producenta pokazał w Kielcach doskonale nam znany autokar VDL Futura FHD2-129/365 oraz nowość – miejski, niskopodłogowy minibus VDL MidCity MLF 80-16. Holenderski koncern jest już przygotowany na nadejście normy Euro 6, ale tym razem nie obędzie się bez niespodzianek. O ile w autobusach turystycznych królują cały czas silniki Paccar (DAF), to w miejskiej ofercie klienci będą mieli do wyboru aż trzy jednostki: Paccar, Cummins i FTP (Iveco). Kolejną nowością jest pojawienie się nowej jednostki MX-11 (o pojemności 10,8 l z zastosowaniem do autobusów dwuosiowych) oraz zmodernizowany silnik MX-13 o pojemności 13 l i z zastosowaniem do autokarów trzyosiowych. W przypadku MX-11 mamy do wyboru łącznie pięć wariantów. To:
– MX11.210 210kW (290KM)@1700rpm / 1200Nm @1000-1650rpm;
– MX11.240 240kW (330KM)@1650rpm / 1400Nm @1000/1650rpm;
– MX11.271 271kW (370KM)@1650rpm / 1600Nm @1000/1650rpm;
– MX11.291 291kW (396KM)@1450-1700rpm / 1900Nm @1000/1450rpm;
– MX11.320 320kW (435KM)@1450-1700rpm / 2100Nm @1000/1450rpm.
Natomiast w wersji MX-13 mamy do wyboru trzy opcje. To:
– MX13.300 303kW (412KM)@1425-1750rpm / 2000Nm @1000/1425rpm;
– MX13.340 340kW (460KM)@1425-1750rpm / 2300Nm @1000/1425rpm;
– MX11.375 375kW (510KM)@1425-1750rpm / 2500Nm @1000/1425rpm.
O tych wszystkich nowościach będzie można na spokojnie porozmawiać z przedstawicielami VDL Polska podczas zbliżających się Drzwi Otwartych w siedzibie firmy w Kole (25.10.2013). A o ciekawych zmianach w ofercie producenta(m.in. pojawieniu się miejskiego modelu Citea w wersji midi oraz międzymiastowej wersji Futura FMD2) napiszemy w najbliższym wydaniu InfoBusa w ramach wywiadu z Bolesławem Piekorzem, wiceprezesem VDL Bus &Coach Polska.

Komentarze