TPN podsumował testy autobusu elektrycznego od firmy Mercus
Od 20 lipca do 4 sierpnia Tatrzański Park Narodowy przeprowadził testy pojazdu elektrycznego Mercedes-Benz eSprinter z zabudową Mercus na trasie do Morskiego Oka oraz innych wybranych odcinkach.
Podczas tych dziewięciu dni elektrobus pokonał łącznie 1484 km. Trasy te charakteryzowały się zróżnicowanym ukształtowaniem terenu, od wysokości 800 do 1400 m n.p.m.
Spis treści:
- Jakie trasy testował elektryczny autobus Mercedes-Benz e-Sprinter w Tatrzańskim Parku Narodowym?
- Jakie były wyniki testów dotyczące zużycia baterii na trasie Zakopane-Morskie Oko?
- Jakie problemy napotkano podczas testów w odniesieniu do przewozu osób na wózkach inwalidzkich?
charakterystyka przejazdów
Testowany przez TPN Mercedes-Benz e-Sprinter z zabudową Mercus posiada 19 miejsc siedzących oraz możliwość przewozu jednej osoby na wózku inwalidzkim po uprzednim demontażu jednego rzędu siedzeń. Ze względu na duży ruch turystyczny, przejazdy odbywały się głównie poza godzinami szczytu, czyli rano i późnym popołudniem. W ciągu dnia zazwyczaj realizowano 2-3 kursy na trasie Zakopane-Morskie Oko.
-„W związku z okresem wakacyjnym i bardzo dużym ruchem turystycznym na drodze do Morskiego Oka wykonywaliśmy przejazdy testowe najczęściej poza okresami największego nasilenia ruchu na drodze, czyli rano i późnym popołudniem. Jeśli udało się wcześniej zorganizować lub znaleźć osoby niepełnosprawne to one z ich opiekunami korzystały z przejazdów na trasie Palenica Białczańska- Morskie Oko. Po dojeździe z osobami niepełnosprawnymi nad Morskie Oko planowany był ponad 40 minutowy postój przed kursem powrotnym. Zwykle w ciągu dnia wykonywano 2 lub 3 kursy pomiędzy Zakopanem a Morskim Okiem. Przejazdy wykonywane były w różnych warunkach pogodowych, ale przeważnie przy temperaturach powyżej 10-15 stopni Celsjusza” – przekazał Zbigniew Kowalski z TPN.
Co z baterią?
Podczas testów zwrócono szczególną uwagę na wydajność baterii pojazdu. Przejazd na trasie Zakopane-Morskie Oko powodował obniżenie stanu naładowania baterii o około 12%, natomiast dzięki rekuperacji przy powrocie naładowanie wzrastało o 4-5%.
-„Przy przejazdach z Zakopanego do Morskiego Oka stan naładowania baterii obniżał się o około 12 %, natomiast rekuperacja na trasie z Morskiego Oka do Palenicy powrotnej wynosiła około 4-5 %. Trasa Zakopane- Morskie Oko- Zakopane powodowała obniżenie stanu baterii o około 15 % . Przy dwóch pełnych przejazdach stan naładowania baterii wynosił prawie 70 %. W trakcie testów po przejechaniu ponad 220 km stan baterii wskazywał 53 %, innego dnia po przejechaniu 208 km – 59 %. Z tego wynika, że istniała możliwość nawet pięciokrotnego przejazdu na trasie Zakopane- Morskie Oko przy jednym, pełnym naładowaniu baterii. Przejazd na trasie Palenica- Morskie Oko i z powrotem powodował ubytek około 6-7 % stanu wyjściowego baterii. Sprawdzano także możliwości przy pełnym obciążeniu pasażerami oraz przy nawet przy przeładowaniu pojazdu- nawet w takich przypadkach nie było żadnych problemów związanych z eksploatacją pojazdu, ubytek baterii na trasie Palenica- Morskie Oko nie był większy niż 12 % stanu wyjściowego. – podsumował przedstawiciel TPN.
jedna uwaga
Warto zauważyć, że nawet przy pełnym obciążeniu pasażerami oraz przeładowaniu pojazdu, Mercus eSprinter działał bez zarzutu.
-„Nie stwierdzono żadnych istotnych problemów związanych z funkcjonowaniem testowanego autobusu; nawet przy sprawdzeniu pojazdu na bardzo stromym podjeździe w miejscowości Gliczarów. Pojazd i wszystkie jego urządzenia działały sprawnie, bez zarzutu. Ogólne spostrzeżenia dotyczące działania pojazdu elektrycznego Mercus E-Sprinter na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego można uznać za bardzo pozytywne; pojazd sprawdził się zarówno na wszystkich testowanych trasach, rewelacyjnie wyglądała sprawność baterii pojazdu; przy przejechaniu 200-220 km pozostawało ponad 50% stanu początkowego – podsumował Zbigniew Kowalski.
Jak przekazał TPN, jedynym problemem była kwestia przewozu osób na wózkach: rozłożenie rampy, demontaż siedzeń oraz wtoczenie osoby na wózku do pojazdu jest kłopotliwe; wymaga wcześniejszego ustalenia transportu osoby na wózku.
-„Najlepiej byłoby zamontować windę dla wózka lub zamówić wersję pojazdu z dodatkowymi bocznymi drzwiami i łatwiejszym wjazdem dla wózków inwalidzkich” – doradza Tatrzański Park Narodowy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze