TLT Tychy z umową na zakup 18 trolejbusów od Solarisa. Škoda wraca na rynek
18 grudnia Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) podpisały umowę na dostawę 18 nowych trolejbusów, co stanowi największą w historii śląskiego miasta wymianę taboru.
Projekt, realizowany w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy (KPO), wprowadzi do miasta pojazdy wyposażone w najnowsze technologie zapewniające komfort, bezpieczeństwo i ekologiczny transport. Tym samym komunikacja trolejbusowa w Tychach przejdzie prawdziwą rewolucję – o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Jakie są terminy dostaw nowych pojazdów dla TLT Tychy?
- Jakie korzyści dla mieszkańców Tychów przyniesie wprowadzenie nowych trolejbusów wyposażonych w baterie trakcyjne?
- W jaki sposób współpraca Solarisa i Škody wpłynie na jakość i technologię nowych pojazdów dla TLT?
Trolejbusy na miarę przyszłości
Nowe trolejbusy dla TLT Tychy to prawdziwy krok naprzód dla komunikacji miejskiej w Tychach. Dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych, każdy pojazd będzie w stanie przejechać około 20 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To rozwiązanie pozwoli na obsługę tras objazdowych, modernizacje sieci czy wprowadzenie trolejbusów na linie w częściach miasta, gdzie nie ma jeszcze trakcji.
Wybrane cechy techniczne nowych trolejbusów:
- Niskopodłogowe nadwozie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Klimatyzacja całopojazdowa.
- Rozbudowany system informacji pasażerskiej.
- Defibrylatory AED w każdym pojeździe.
- Elektroniczne tablice kierunkowe w kolorze białym.
- Drzwi otwierane na zewnątrz, usprawniające wymianę pasażerów.
- Zaawansowane systemy wspierające pracę kierowcy, w tym cyfrowe lusterka eMirror.
- Kabina kierowcy z podgrzewanym i wentylowanym fotelem.
- System zapobiegający oblodzeniu sieci trakcyjnej.
Polsko-czeska współpraca
Produkcja trolejbusów będzie owocem współpracy Solarisa Bus & Coach i Škoda Electric. Solaris zbuduje nadwozie w swojej fabryce w Bolechowie pod Poznaniem, po czym zostanie ono przetransportowane do Pilzna w Czechach, gdzie Škoda zainstaluje napęd elektryczny, systemy trakcyjne oraz przeprowadzi testy homologacyjne. Dostawy gotowych trolejbusów do Tychów rozpoczną się jesienią 2025 roku.
Współpraca Solarisa i Škody, która realizowała już wspólne projekty w wielu krajach Europy, takich jak Czechy, Słowacja, Węgry czy Włochy, gwarantuje najwyższą jakość pojazdów.
Czeski producent już wyraził zadowolenie z powrotu na polski rynek, podkreślając znaczenie współpracy z Solarisem w realizacji tego prestiżowego projektu. Tychy otrzymają pojazdy wyposażone w kompletny system trakcyjny Škody, w tym napęd elektryczny, baterie trakcyjne i zaawansowane systemy diagnostyczne.
Projekt „Zakup nowoczesnego taboru trolejbusowego na potrzeby komunikacji miejskiej w Tychach” jest realizowany przez Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt zakupu wynosi 49.998.600,00 PLN. Cała kwota jest pokrywana ze środków Unii Europejskiej w ramach KPO.
Ostatnie zakupy
Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) w Tychach aktywnie modernizują swoją flotę, koncentrując się na zakupie nowoczesnych trolejbusów z możliwością jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Przetarg na 18 nowych trolejbusów:
- Ogłoszenie przetargu: 29 kwietnia 2024 roku TLT ogłosiły przetarg na dostawę 20 trolejbusów o długości 12 metrów To największy zakup tego typu pojazdów przez TLT od prawie 15 lat, mający na celu gruntowną modernizację floty.
- Wymagania techniczne: Trolejbusy mają być wyposażone w baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO o pojemności nominalnej minimum 42 kWh, umożliwiające przejechanie co najmniej 15 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Pojazdy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metra i szerokość do 2,55 metra, z pełną niską podłogą i miejscami dla minimum 80 pasażerów, w tym co najmniej 28 miejsc siedzących.
- Rozstrzygnięcie przetargu: 26 lipca 2024 roku otwarto jedyną ofertę złożoną przez firmę Solaris Bus & Coach S.A., opiewającą na kwotę 61.498.278,00 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt trolejbusu Solaris Trollino 12 w wysokości 2.499.930,00 PLN netto. Oferta niemal idealnie wpasowała się w budżet TLT, wynoszący 61.500.000,00 PLN brutto.
- Dofinansowanie: Zakup jest współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy w ramach III edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.
Zakupy trolejbusów przez TLT w latach 2018–2021:
2021 rok: W ramach programu „GEPARD II” TLT zakupiły sześć nowoczesnych trolejbusów hybrydowych od Solarisa, które mogą poruszać się zarówno z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, jak i bez niej. Dzięki tym inwestycjom wszystkie pojazdy należące do TLT posiadają możliwość jazdy bez podłączenia do sieci, co zwiększa elastyczność ich wykorzystania w miejskim systemie transportowym.
2018 rok: TLT zakupiły trzy nowoczesne, niskopodłogowe trolejbusy Solaris Trollino 12 czwartej generacji, wyposażone w baterie litowo-tytanowe, pozwalające na przejechanie do 30 km bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Pojazdy te zostały wprowadzone do eksploatacji w styczniu 2019 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze