Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TLT Tychy z umową na zakup 18 trolejbusów od Solarisa. Škoda wraca na rynek

infobus
18.12.2024 18:51
0 Komentarzy

18 grudnia Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) podpisały umowę na dostawę 18 nowych trolejbusów, co stanowi największą w historii śląskiego miasta wymianę taboru.

Projekt, realizowany w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy (KPO), wprowadzi do miasta pojazdy wyposażone w najnowsze technologie zapewniające komfort, bezpieczeństwo i ekologiczny transport. Tym samym komunikacja trolejbusowa w Tychach przejdzie prawdziwą rewolucję – o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są terminy dostaw nowych pojazdów dla TLT Tychy?
  2. Jakie korzyści dla mieszkańców Tychów przyniesie wprowadzenie nowych trolejbusów wyposażonych w baterie trakcyjne?
  3. W jaki sposób współpraca Solarisa i Škody wpłynie na jakość i technologię nowych pojazdów dla TLT?
Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. UM Tychy
Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. TLT Tychy

Trolejbusy na miarę przyszłości

Nowe trolejbusy dla TLT Tychy to prawdziwy krok naprzód dla komunikacji miejskiej w Tychach. Dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych, każdy pojazd będzie w stanie przejechać około 20 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To rozwiązanie pozwoli na obsługę tras objazdowych, modernizacje sieci czy wprowadzenie trolejbusów na linie w częściach miasta, gdzie nie ma jeszcze trakcji.

Wybrane cechy techniczne nowych trolejbusów:

  • Niskopodłogowe nadwozie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
  • Klimatyzacja całopojazdowa.
  • Rozbudowany system informacji pasażerskiej.
  • Defibrylatory AED w każdym pojeździe.
  • Elektroniczne tablice kierunkowe w kolorze białym.
  • Drzwi otwierane na zewnątrz, usprawniające wymianę pasażerów.
  • Zaawansowane systemy wspierające pracę kierowcy, w tym cyfrowe lusterka eMirror.
  • Kabina kierowcy z podgrzewanym i wentylowanym fotelem.
  • System zapobiegający oblodzeniu sieci trakcyjnej.
Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. UM Tychy
Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. UM Tychy

Polsko-czeska współpraca

Produkcja trolejbusów będzie owocem współpracy Solarisa Bus & Coach i Škoda Electric. Solaris zbuduje nadwozie w swojej fabryce w Bolechowie pod Poznaniem, po czym zostanie ono przetransportowane do Pilzna w Czechach, gdzie Škoda zainstaluje napęd elektryczny, systemy trakcyjne oraz przeprowadzi testy homologacyjne. Dostawy gotowych trolejbusów do Tychów rozpoczną się jesienią 2025 roku.

Współpraca Solarisa i Škody, która realizowała już wspólne projekty w wielu krajach Europy, takich jak Czechy, Słowacja, Węgry czy Włochy, gwarantuje najwyższą jakość pojazdów.

Czeski producent już wyraził zadowolenie z powrotu na polski rynek, podkreślając znaczenie współpracy z Solarisem w realizacji tego prestiżowego projektu. Tychy otrzymają pojazdy wyposażone w kompletny system trakcyjny Škody, w tym napęd elektryczny, baterie trakcyjne i zaawansowane systemy diagnostyczne.

Projekt „Zakup nowoczesnego taboru trolejbusowego na potrzeby komunikacji miejskiej w Tychach” jest realizowany przez Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt zakupu wynosi 49.998.600,00 PLN. Cała kwota jest pokrywana ze środków Unii Europejskiej w ramach KPO.

Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody
Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. Skoda

Ostatnie zakupy

Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) w Tychach aktywnie modernizują swoją flotę, koncentrując się na zakupie nowoczesnych trolejbusów z możliwością jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Przetarg na 18 nowych trolejbusów:

  • Ogłoszenie przetargu: 29 kwietnia 2024 roku TLT ogłosiły przetarg na dostawę 20 trolejbusów o długości 12 metrów To największy zakup tego typu pojazdów przez TLT od prawie 15 lat, mający na celu gruntowną modernizację floty.
  • Wymagania techniczne: Trolejbusy mają być wyposażone w baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO o pojemności nominalnej minimum 42 kWh, umożliwiające przejechanie co najmniej 15 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Pojazdy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metra i szerokość do 2,55 metra, z pełną niską podłogą i miejscami dla minimum 80 pasażerów, w tym co najmniej 28 miejsc siedzących.
  • Rozstrzygnięcie przetargu: 26 lipca 2024 roku otwarto jedyną ofertę złożoną przez firmę Solaris Bus & Coach S.A., opiewającą na kwotę 61.498.278,00 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt trolejbusu Solaris Trollino 12 w wysokości 2.499.930,00 PLN netto. Oferta niemal idealnie wpasowała się w budżet TLT, wynoszący 61.500.000,00 PLN brutto.
  • Dofinansowanie: Zakup jest współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy w ramach III edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.

Zakupy trolejbusów przez TLT w latach 2018–2021:

2021 rok: W ramach programu „GEPARD II” TLT zakupiły sześć nowoczesnych trolejbusów hybrydowych od Solarisa, które mogą poruszać się zarówno z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, jak i bez niej. Dzięki tym inwestycjom wszystkie pojazdy należące do TLT posiadają możliwość jazdy bez podłączenia do sieci, co zwiększa elastyczność ich wykorzystania w miejskim systemie transportowym.

2018 rok: TLT zakupiły trzy nowoczesne, niskopodłogowe trolejbusy Solaris Trollino 12 czwartej generacji, wyposażone w baterie litowo-tytanowe, pozwalające na przejechanie do 30 km bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Pojazdy te zostały wprowadzone do eksploatacji w styczniu 2019 roku.

Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. UM Tychy
Tychy czekają na 18 nowych trolejbusów. Od Solarisa i Škody / fot. UM Tychy

Komentarze