Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interurbino – międzymiastowa propozycja Solarisa

infobus
21.07.2009 14:15
0 Komentarzy
>Pod koniec lipca br. firma Solaris Bus &Coach zaprezentowała swój najnowszy autobus –międzymiastowy model Interurbino, który pod koniec przyszłego roku wejdzie już do produkcji seryjnej. Teraz czekają go testy, testy i jeszcze raz testy.>Zgodnie z zapowiedziami producenta najnowszy produkt Solarisa zobaczymy na wrześniowych targach TRANSEXPO (16-18.09) w Kielcach. Potem czeka go jeszcze europejska premiera w belgijskim Kortrijk i seria ciężkich testów. Obecnie firma wyprodukowała dwa prototypy Interurbino – w opcji przeznaczonej na polski rynek (bez klimatyzacji) oraz w wersji mającej podbić rynki zachodnioeuropejskie. I właśnie tym drugim egzemplarzem mieliśmy przyjemność jeździć po płycie lotniska w Bednarach. Pojazd prowadzi się podobnie jak jego miejskiego, starszego brata –Urbino 12. Różnicą jest zastosowanie manualnej, 6-biegowej skrzyni biegów ZF 6S1010BO z retarderem hydraulicznym Voith VR123 (opcjonalnie można zastosować elektryczny zwalniacz Telmy) oraz przedniej osi ZF RL 75E z niezależnym zawieszeniem, znanym z turystycznej Vacanzy. Jeżeli chodzi o układ przeniesienia napędu to w opcji będzie można zastosować zautomatyzowaną, 6-stopniową skrzynię biegów ZF AS-Tronic lite, która została właśnie opracowana z myślą o linach podmiejskich i lokalnych. Nowa skrzynia jest zdecydowania tańsza niż modele z serii ZF EcoLife, nie wspominając już ZF AS-Tronic i na pewno gwarantuje wyższy poziom komfortu prowadzenia pojazdu niż w przypadku manualnej przekładni. Co do układu jezdnego –wspomniana przednia oś z turystycznym rodowodem zapewnia sztywniejszą pracę zawieszenia podczas pokonywania nierówności na lokalnych drogach i zapewnia wysoki komfort podróży. Pojazd trzyma się drogi, dobrze wyłapuje nierówności, a zastosowane tarczowe hamulce firmy Knorr potrafią zatrzymać InterUrbino w dość krótkim czasie. Tym bardziej, że wspomaga je standardowo montowany układ EBS firmy Wabco. Trzeba o tym pamiętać przewożąc pasażerów na miejscach stojących w pobliżu przedniego podestu, aby nie było tzw. „zbiórki na przedniej szybie”. align=”center”>Solaris InterUrbinoSolaris InterUrbinoSolaris InterUrbinoSolaris InterUrbino>Tylna oś napędowa to stosowana w modelach Urbino Low Entry wersja ZF A132. Sercem układem napędowego jest 6-cylindowy silnik Cummins ISB6, 7e5 o mocy 221 kW (300 KM) i pojemności 6,7 l. Jeżeli klient zażyczy sobie mocniejszą jednostkę, Solaris zaproponuje silnik doskonale znany z serii Urbino, czyli DAF PR265 o mocy 265 kW (360 KM) i pojemności 9.2 l. Obie jednostki spełniają normy Euro 4/Euro 5/EEV dzięki systemowi SCR i specjalnemu dodatkowi AdBlue. Podczas jazdy InterUrbino ten zestaw napędowy spisywał się bardzo dobrze, pojazd ma całkiem przyzwoite przyspieszenie, co pozwala bezpiecznie i sprawne wykonywać manewry wymijania czy wyprzedzania na regionalnych drogach. Wydaje się, że jednostka napędowa –zabudowana klasycznie na tylnym zwisie –wytwarza wyższy poziom hałasu niż w miejskich Urbino, ale jest to do sprawdzenia profesjonalną aparaturą. Standardowo autobus jest wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 250 l. W opcji możemy zamówić większy bak mieszczący 340 l –oczywiście zostanie on zabudowany kosztem miejsca w przestrzeni bagażowej. Jak zapewniają przedstawicie Solarisa jednym z priorytetów konstruowania autobusu była jego niska masa własna. To założenie udało się zrealizować i Interurbino jest o około 600 kg lżejszy niż konkurencyjne 12-metrowe konstrukcje. To sukces całego zespołu konstruktorów Solarisa, którym kieruje Dariusz Michalak, dyrektor techniczny Solaris Bus &Coach. Wywiad z panem Dariuszem opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa. align=”center”>Solaris InterUrbinoSolaris InterUrbinoSolaris InterUrbinoSolaris InterUrbino>Stylistyka: uśmiechnięty ale i pewny siebie>Stylistykę nowego autobusu opracował nowy designer Solarisa –Zbigniew Dubiel, który wyznaczył sobie tutaj dwa główne cele: zachowanie doskonale rozpoznawalnych elementów stylistyki Urbino (w tym m.in. asymetryczna przednia szyba i przedni panel, który daje pojazdowi wyraz określany jako: uśmiechnięty ale i pewny siebie) oraz utrzymanie dynamicznego charakteru konstrukcji. W tym celu maksymalnie została rozciągnięta płaszczyzna bocznych szyb, które w Interurbino zaczynają się tuż nad klapami przestrzeni bagażowej, a kończą prawie na krawędzi dachu. Ciekawym elementem stylistycznym jest malowana „fala”z boku pojazdu, który schodzi w dół przy pierwszych drzwiach. Ładnie odcina ona boczny pas szyb od krawędzi dachu, tworząc przy okazji ciekawy element graficzny. Przednia ściana uległa lekkiej modyfikacji w porównaniu z Urbino –przede wszystkim zmianie uległ jej dolny pas, który m.in. kryje zapasowe koło (wymagane w autobusach klasy II). Ściana tylna również uległa nieznacznej modyfikacji –podwyższona klapa przestrzeni silnika została zaokrąglona, co dobrze koresponduje z linią dachu. Dodatkowo dolny pas świateł został osadzony w ciemniejszej listwie, co dodaje mu elegancji i dynamiki. We wnętrzu pojazdu nie znajdziemy także zbyt wielu stylistycznych fajerwerków –to wymusza koncepcja autobusu międzymiastowego, który ma być przede wszystkim ekonomicznym narzędziem do przewozów regionalnych i szkolnych. Mimo jednak budżetowych ograniczeń i tutaj znajdziemy kilka elementów, które pozytywnie wyróżniają Interurbino. Na pewno należy do nich boczna przegroda stanowiska kierowcy, która ma kształt położonej litery „V”i pełni jednocześnie platformę do montażu dźwigni zmiany biegów. Kolejnym ciekawym elementem są podsufitowe półki bagażowe, które mają gigantyczną szerokość –niespotykaną dotychczas w polskich autobusach międzymiastowych. Dzięki jednak wykonaniu ich ze szkła (spód) i stali nierdzewnej nie przytłaczają one wnętrza pojazdu, a wręcz przeciwnie –stają się ciekawym elementem, który rozbija monotonię międzymiastowej stylistyki. Niestety z racji przyjętych „widełek”budżetowych w InterUrbino nie zastosowano pięknego sufitu znanego z Solarisa NewEdition. Cóż, każda klasa ma swoje ograniczenia…Więcej o tworzeniu designu nowego autobusu dowiemy się w wywiadu z Zbigniewem Dubielem, który opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa. Na koniec stylistycznych rozważań zadajemy naszym Czytelnikom zagadkę: który z elementów InterUrbino będzie także znakiem rozpoznawczym Urbino IV generacji, która wejdzie do produkcji w przyszłym roku? align=”center”>Solaris InterUrbinoSolaris InterUrbinoSolaris InterUrbinoSolaris InterUrbino>Wnętrze z szerokimi półkami>Do przestronnego i jasnego wnętrze pojazdu wchodzimy przez dwoje drzwi, które zostały zabudowane w wersji 1-2-0. Nie ma również problemu, aby opcjonalnie wykonać układ 1-1-0 z odskokowo-przesuwnymi drzwiami Ventura (zaprezentowanymi m.in. w Urbino NewEdition). Wysokość podłogi nad jezdnią to 860 mm (zarówno w przednich drzwiach, jak i środkowych), którą pokonujemy dzięki trzem stopniom. Zgodnie z europejskimi przepisami o równym dostępie osób niepełnosprawnych do środków transportu, przewidziane jest także miejsce na windę dla podniesienia wózka inwalidzkiego oraz miejsce do jego transportu. Wówczas musimy zastosować szersze drzwi i pojemność pasażerska autobusu zmniejszy się o 4 miejsca. Łącznie Interurbino zabiera na swój pokład 53 osoby na miejscach siedzących plus zapewne kilkanaście osób na miejscach stojących (tego parametru jeszcze nie znamy). Fotele zastosowane w testowanym przez nas autobusie pochodziły z tureckiej firmy Sege. Na pewno w opcji będą dostępne fotele innych firm –w tym m.in. poznańskiego Steru. Warto również zaznaczyć, że na stanowisku kierowcy zastosowano fotel ISRI przeznaczony do pokonywania dłuższych tras. align=”center”>Solaris InterUrbino - wnętrzeSolaris InterUrbino - wnętrzeSolaris InterUrbino - wnętrzeSolaris InterUrbino - wnętrze>Po wejściu do pojazdu pasażerowie mogą położyć swój bagaż na bardzo szerokich podsufitowych półkach. Ich gabaryty to efekt merytorycznego sporu pomiędzy działem konstrukcyjnym a Krzysztofem Olszewskim, szefem Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach. Zdaniem właściciela firmy obecnie autobusy międzymiastowe służą przede wszystkim do realizowania przewozów lokalnych (dowozy do szkół i zakładów pracy), dlatego wprowadzenie bagażników podpodłogowych nie bardzo ma sens i cały bagaż podróżnych spokojnie się zmieści na podsufitowych półkach. Z kolei jego oponenci dowodzili, że autobus międzymiastowy posiadał bagażniki od zawsze, co po pierwsze tkwi mocno jeszcze w świadomości samych przewoźników, a po drugie –tego typu pojazdy są także wykorzystywane na dalekobieżne połączeniach międzymiastowych, którymi w okresie świątecznym czy wakacyjnym mogą podróżować pasażerowie z większym bagażem. Cóż, każda strona ma tutaj swoje racje i ciężko wydać jednoznaczny werdykt. Najlepszym dowodem na to jest powstanie samego autobusu, który mieści w sobie dwa rozwiązania: i olbrzymie półki podsufitowe, i podpodłogowe bagażniki. Można również zauważyć, że gdyby nie „klapy”to ten autobus w ogóle by nie powstał, gdyż po likwidacji dolnej przestrzeni bagażowej otrzymalibyśmy Urbino Low Entry. Więcej o argumentach obu stron napiszemy w wywiadzie z Krzysztofem Olszewskim i Dariuszem Michalakiem (w kolejnym wydaniu InfoBusa). Na zakończenie opisu wnętrza warto dodać, że pojazd będzie oferowany w 4 kompletacjach, co również ma obniżyć koszty jego produkcji. Przewoźnicy będą mieli do wyboru wyposażenie w wersji: polskiej (najtańsza –bez klimatyzacji), europejska, europejska podwyższona i szkolna. Jak na razie są to oczywiście nazwy robocze i w przyszłości na pewno doczekają się bardziej marketingowych określeń. align=”center”>Solaris InterUrbino - wnętrzeSolaris InterUrbino - stanowisko pracy kierowcySolaris InterUrbino - stanowisko pracy kierowcySolaris InterUrbino - wnętrzeSolaris InterUrbino - wnętrze>Interurbino na torze w Koprzywnicy>Wakacje dla nowego modelu Solarisa będą bardzo pracowite. Oprócz realizacji materiałów promocyjnych czeka go seria ciężkich testów na torze doświadczalnym Tatry w czeskiej Koprzywnicy, gdzie m.in. testowano Solarisa Urbino 15. Wszystkie te badania mają odkryć słabe punkty autobusu, aby je wyeliminować jeszcze przed uruchomieniem produkcji seryjnej. Przed tym decydującym momentem (jesień 2010 r.) Solaris wypuści krótką pre-serię (od 5 do 10 pojazdów), które przejdą testy eksploatacyjne. Na pewno możliwość gruntowanego sprawdzenia tego pojazdu będą mieli polscy przewoźnicy (pierwsze próby były już w okolicach Bydgoszczy), co gwarantuje szybki przepływ ważnych informacji do działu konstrukcyjnego w Bolechowie. Ponadto nasze drogi stanowią dobry sprawdzian dla całego układu jezdnego. Jednak z racji przeznaczenia pojazdu na wszystkie europejskie rynku, na pewno kilka egzemplarzy będzie użytkowanych na południu Europy, aby sprawdzić jak Interurbino sobie radzi w wyższych temperaturach. Czy zostanie poddany arktycznym testom –tego jeszcze nie wiemy. Być może zimowemu sprawdzianowi zostania poddana wersja trzyosiowa, która jest szykowana na rynek skandynawski. Nie została jeszcze podjęta decyzja, jakiej długości będzie to pojazd. Dla producenta najkorzystniejsza z punktu widzenia ponoszonych kosztów była jedna opcja gabarytowa, jednak znając odmienne preferencje przewoźników szwedzkich (jak najdłuższa konstrukcja –o długości ok. 14-15 m) i niemieckich (krótsza konstrukcja –o długości ok. 13-14 m) prawdopodobnie powstaną dwa warianty o różnych długościach. Uzupełnieniem oferty będzie dwuosiowa wersja szkolna o długości 12,8 m. Na razie nie są przewidziane krótsze wersje Interurbino. Jeżeli chodzi o wersję niskowejściową to producent aktulanie w tym segmencie oferuje Urbino 12LE i raczej to ten pojazd będzie modyfikowany do przewozów loklanych (jak np Citaro LE U/LE MU). Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli Soalrisa –produkcja Interurbino ma docelowo osiągnąć poziom Urbino, czyli obecnie ponad 1000 szt. rocznie. Produkcja seryjna –po wprowadzenie poprawek z testów egzemplarzy z pre-serii –ma ruszyć jesienią 2010 r. Nie dostaliśmy dokładnej odpowiedzi na pytanie o cenę pojazdu. Będzie ona zależała w zdecydowanej mierze od rynku, jak i od wybranej opcji wyposażenia. W Polsce nowy InterUrbino ma konkurować głównie z konstrukcjami Autosana (A11-12T/A1212C Eurolider /A1213C Eurolider) oraz SOR C12. Natomiast w całej Europie najważniejszymi rywali polskiego autobusu będą Irisbus Crossway/Recreo oraz Mercedes-Benz Intouro i Setra MultiClass. Jaki będzie wynik tego pojedynku –o tym przekonamy się dopiero za kilka lat. align=”center”>Solaris InterUrbino Solaris InterUrbino Solaris InterUrbino Solaris InterUrbino Solaris InterUrbino Solaris InterUrbino Solaris InterUrbino >Podstawowe dane techniczne autobusu międzymiastowego Solaris Interurbino

>Wymiary
>Długość >11995 mm
>Szerokość >2550 mm
>Wysokość (łąćznie z klimatyzacją) >3300 mm
>Wysokość wewnątrz w przejściu środkowym >2135 mm
>Osie >2
>Rozstaw osi >5900 mm
>Zwis z przodu >2700 mm
>Zwis z tyłu >3395 mm
>Kąt natarcia >7,7 o
>Kąt zejścia >7,3 o
>Ogumienie >295/80/R22,5
>Wysokość podłogi miejsce kierowcy (nad jezdnią) >860 mm
>Wysokość podłogi środkowe przejśce (nad jezdnią) >860 mm
>Wysokość podestu (nad podłogą) >170 mm
>Wysokość wejścia (nad jezdnią) >ok. 350mm
>Wejście drzwi 1 >2 x 177, 146
>Wejście drzwi 2 >2 x 177, 146
>Szerokość przejścia w świetle drzwi 1 >785 mm
>Szerokość przejścia w świetle drzwi 2 >675 mm
>Bagażnik, drzwi 2 (1 skrzydło) >5,0 m3
>Masy
>Technicznie dopuszczalna masa całkowita >18 000kg (19 000)
>Oś przednia > 7 100 kg
>Oś napędowa >12 000 kg
>Miejsca dla pasażerów
>Miejsca siedzące >53
>Odległość między oparciami siedzeń >680 mm
>Pojemność zbiornika paliwa
>Olej napędowy >250 l / opcja 340l
>Dodatek AdBlue >40 l
>Układ napędowy
>Silnik (Euro 5 OBDII) >Cummins ISB6,7e5 300
>Moc >221kW (300 KM)
>Pojemność skokowa >6700 cm3
>Liczba cylindrów >6
>Maks. Moment obrotowy przy 1200-1800/min >1100 Nm
>Skrzynia biegów >ZF 6S1010BO
mechaniczna, 6 – stopniowa
>Osie
>Oś przednia >ZF RL 75E – niezależna
>Oś napędowa >ZF A 132

Komentarze