Tczew zmienia warunki przetargu na obsługę komunikacji miejskiej. Tak jak chciał Gryf
Zmiany w przetargu na miejskie przewozy autobusowe w Tczewie. Gmina skorygowała SWZ po interwencji obecnego operatora.
Miasto skraca kontrakt do 7 miesięcy i modyfikuje wymagania wobec operatora, by zwiększyć konkurencję. Firma Przewozy Autobusowe Gryf pozostaje aktywna w postępowaniu. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na ile miesięcy skrócono czas obowiązywania nowego kontraktu na miejskie przewozy autobusowe w Tczewie?
- Jak nazywa się firma będąca obecnym operatorem komunikacji miejskiej w Tczewie?
- Jakie normy emisji spalin minimalnie dopuszcza aktualna dokumentacja przetargowa po zmianach?
Majowa zmiana
W dniu 20 maja 2025 roku Gmina Miejska Tczew ogłosiła zmiany w specyfikacji przetargu na „Świadczenie usług przewozu regularnego w ramach lokalnego transportu zbiorowego”, który dotyczy obsługi linii miejskich od 1 września 2025 roku – do czasu rozpoczęcia eksploatacji elektrobusów.
Postępowanie miało wyłonić operatora komunikacji miejskiej w Tczewie na okres przejściowy – do momentu uruchomienia taboru elektrycznego, zamówionego przez miasto w ramach odrębnych postępowań. Pierwotnie zakładano 16 miesięcy obowiązywania umowy, jednak ze względu na nałożenie się terminów dostaw elektrobusów Solarisa i budowy infrastruktury ładowania, okres świadczenia usług został skrócony do 7 miesięcy, z możliwością przedłużenia o kolejne 3 miesiące.
Jak podkreślił urząd, przetarg ma charakter pomostowy, a jego celem jest utrzymanie ciągłości usług i jednocześnie zwiększenie konkurencji w postępowaniu.
W piśmie przesłanym do redakcji TransInfo, przedstawiciele miasta stwierdzili:
„W dniu wczorajszym dokonaliśmy zmian w postępowaniu na »Świadczenie usług przewozu regularnego w ramach lokalnego transportu zbiorowego dla potrzeb komunikacji miejskiej w Tczewie«. Przychyliliśmy się do części uwag Gryfa.”
Miasto przyznało, że w trakcie ponownej analizy rynku zauważono ryzyko zbyt małej konkurencji, wynikające z wysokich wymagań oraz krótkiego okresu realizacji. W związku z tym, jak wyjaśniają dalej:
„Uznano za zasadne dokonanie zmian opisu przedmiotu zamówienia, poprzez obniżenie niektórych parametrów i wymagań, z zastrzeżeniem utrzymania przynajmniej poziomu standardu obecnie obowiązującego w Tczewie (świadczonego przez obecnego operatora – firmę Gryf). Nadal premiowane będzie oczywiście podniesienie standardu świadczenia usługi. Odwołujący wnosi o dopuszczenie niższego, niż obecnie standardu komunikacji miejskiej, na co po stronie Miasta, nie ma zgody.”
Uwagi Gryfa i reakcja miasta
Wcześniej informowaliśmy, że odwołanie do KIO złożył obecny operator – Przewozy Autobusowe Gryf, który zarzucił m.in. niejednoznaczność zapisów w SWZ, zbyt krótki termin realizacji, wymaganie dyspozytora przez 24 godziny oraz zbyt wysokie wymagania w zakresie wieku taboru i emisji spalin. Gryf domagał się m.in. dopuszczenia autobusów spełniających normę Euro 3 i wyprodukowanych po 2005 roku (wymagania w SWZ to minimum Euro 5 i rocznik 2012).
Miasto częściowo odniosło się do tych postulatów, rewidując niektóre parametry, by nie zamykać przetargu dla potencjalnych wykonawców. Nie zaakceptowało jednak żądań dopuszczenia starszych autobusów czy obniżenia standardu usług.
Władze Tczewa podkreślają:
„Głównym celem władz miasta jest wybór operatora komunikacji miejskiej, w trybie konkurencyjnym oraz zwiększenie jakości usług komunikacji miejskiej świadczonej mieszkańcom Tczewa, już od najbliższych miesięcy.”
Decyzja o rewizji dokumentacji ma umożliwić realne złożenie ofert przez więcej podmiotów, nie obniżając przy tym jakości usług – co, jak zauważono, jest jednym z kluczowych oczekiwań mieszkańców:
„Mieszkańcy wskazywali na istniejące niedogodności, np: przestarzałe, psujące się autobusy o niskim stanie technicznym, bez klimatyzacji (co szczególnie stanowi niedogodność dla pasażerów, w okresie intensywnych upałów). Zaproponowane warunki stanowiły krok ku podniesieniu standardów transportu publicznego w mieście.”
Otwarcie ofert w postępowaniu przewidziano na 26 maja 2025 roku. Link do przetargu i zaktualizowane dokumenty dostępne są pod adresem: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1098803
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze