Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin ma umowę z Solarisem na 22 autobusy dla SPA Dąbie. Za ponad 62 mln zł

infobus
28.10.2025 15:02
0 Komentarzy

28 października 2025 r. w Szczecinie podpisano umowę na dostawę 22 nowoczesnych autobusów miejskich z napędem typu mild hybrid,

Pojazdy zasilić mają tabor Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie” (SPAD) – najszybciej wiosną 2027 r. Pierwsze nowe autobusy mają być gotowe do kwietnia 2027 r. SPA „Dąbie” chce wtedy rozpocząć użytkowanie czterech autobusów krótkich i dziewięciu przegubowców. Kolejnych dziewięć pojazdów dwuczłonowych zostanie dostarczonych w lutym i marcu 2028 r. O tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej na łamach TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne i ekologiczne będą musiały spełniać nowe autobusy mild hybrid dla SPAD w Szczecinie?
  2. Która firma wygrała przetarg i jakie czynniki zadecydowały o jej przewadze nad konkurencją?
  3. Kiedy planowana jest dostawa pojazdów i jakie możliwości rozszerzenia obejmuje podpisana umowa?
Szczecin zainwestuje w 22 autobusy mild hybrid od Solarisa – kontrakt wart ponad 62 mln zł podpisany!
Szczecin zainwestuje w 22 autobusy mild hybrid od Solarisa – kontrakt wart ponad 62 mln zł podpisany!

Opcja razy dwa

Przedmiotem postępowania ogłoszonego przez SPAD były 22 fabrycznie nowe autobusy miejskie, w tym cztery jednoczłonowe o długości 12 metrów oraz osiemnaście przegubowych, 18-metrowych. Wszystkie pojazdy muszą być w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej i przystosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością. Kluczowym parametrem technicznym jest zastosowanie napędu typu mild hybrid, czyli układu wspomagającego silnik spalinowy dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy minimum 14 kW.

Autobusy mają zużywać nie więcej niż 34,5 l/100 km (12 m) i 48,5 l/100 km (18 m). Wersje krótsze pomieszczą 85 pasażerów (w tym 28 siedzących), natomiast dłuższe – 140 osób (w tym 39 siedzących).

Mild hybrid (MHEV), czyli tzw. miękka hybryda, to układ napędowy, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy przy ruszaniu, przyspieszaniu, natomiast podczas hamowania odzyskuje energię. Mild hybrid pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin, ale nie jest możliwa jazda tylko na silniku elektrycznym. Jak przekazał rzecznik autobusowej spółki, podpisana w umowa zawiera opcję podwojenia zamówienia, czyli zakupu kolejnych 22 pojazdów w tej samej cenie. Władze miasta decyzje w tej sprawie podejmą w najbliższych miesiącach.

– Tylko do końca tego roku gminy mogą kontraktować zakup autobusów zasilanych paliwem konwencjonalnym. Od 2026 r., zgodnie ze znowelizowaną ustawą o elektromobilności, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców muszą na potrzeby komunikacji miejskiej kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne, co w praktyce oznacza: elektryczne albo wodorowe – przypomniał rzecznik prasowy miejskiej spółki SPA „Dąbie” Wojciech Jachim.

Cytowany w komunikacie zastępca prezydenta Szczecina ds. strategii i jakości utrzymania miasta Łukasz Kadłubowski zadeklarował: „Jesteśmy zdeterminowani, żeby z prawa opcji skorzystać”. Kadłubowski przypomniał, że w tym roku Szczecin zakontraktował zakupy taboru o wartości prawie 300 mln zł, zamawiając m.in. autobusy elektryczne i hybrydowe dla SPA „Dąbie” i drugiej miejskiej spółki autobusowej SPA „Klonowica”.

Szczecin zainwestuje w 22 autobusy mild hybrid od Solarisa – kontrakt wart ponad 62 mln zł podpisany!
Szczecin zainwestuje w 22 autobusy mild hybrid od Solarisa – kontrakt wart ponad 62 mln zł podpisany!

Dwie oferty

Zamówienie dla SPA Dąbie zostało podzielone na dwa zadania, a każde z nich oceniano według tych samych kryteriów. W części dotyczącej autobusów jednoczłonowych, Solaris zaproponował ofertę w wysokości 9.407.040 PLN brutto (7.648.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 1.912.000 PLN. Oferta konkurencyjna – firmy MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. – wyniosła 9.736.680 PLN brutto (7.914.300 PLN netto), czyli 1.978.575 PLN netto za pojazd. Budżet zamawiającego w tej części wynosił 8.118.000 PLN brutto (6.600.000 PLN netto), co oznacza, że obie propozycje przekroczyły zakładany limit.

W tej części Solaris zdobył maksymalną ocenę – 100 pkt, a MAN – 97,97 pkt. O przewadze producenta z Bolechowa zadecydowała niższa cena przy tej samej ocenie jakościowej.

Z kolei w zadaniu obejmującym 18 autobusów przegubowych, Solaris zaoferował cenę 52.892.460 PLN brutto (43.000.373 PLN netto), co daje jednostkową stawkę netto na poziomie 2.388.909 PLN. Oferta MAN-a wyniosła 55.814.940 PLN brutto (45.385.321 PLN netto), czyli 2.521.406 PLN netto za sztukę. Budżet ustalono na 48.708.000 PLN brutto (39.600.000 PLN netto), więc również tutaj obie oferty przekroczyły próg finansowy.

W punktacji ponownie wygrał Solaris – 100 pkt, MAN uzyskał 96,86 pkt. Przetarg rozstrzygnięto 18 września 2025 r., a teraz, po podpisaniu umowy, wykonawca może przygotowywać się do realizacji dostaw. Szczegółowe informacje o zamówieniu znajdują się na platformie e-ProPublico: https://transinfo.pl/infobus/solaris-wygrywa-autobusowy-klasyk-w-szczecinie-na-22-mild-hybrid-dla-spad-o-3-pkt

Szczecin zainwestuje w 22 autobusy mild hybrid od Solarisa – kontrakt wart ponad 62 mln zł podpisany!
Szczecin zainwestuje w 22 autobusy mild hybrid od Solarisa – kontrakt wart ponad 62 mln zł podpisany!

Homogram dosatw

Zgodnie z harmonogramem, cztery autobusy 12-metrowe trafią do Szczecina do 31 marca 2027 roku, a osiemnaście przegubowców dostarczonych zostanie w dwóch transzach – po dziewięć sztuk w 2027 i 2028 roku. Umowa zawiera także opcję podwojenia zamówienia, co oznacza możliwość zakupu łącznie nawet 44 autobusów mild hybrid.

Zamawiający wskazał również szczegółowe wymogi techniczne. Autobusy muszą być całkowicie niskopodłogowe, z wejściami bezstopniowymi, klimatyzowane (system całopojazdowy), wyposażone w monitoring wizyjny i system informacji pasażerskiej. Pojazdy będą musiały spełniać wymagania ekologiczne, zapewniać oszczędność paliwa oraz komfort i bezpieczeństwo zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.

Nowe autobusy mild hybrid to kolejny krok w realizacji strategii wymiany taboru w Szczecinie. Jak podkreślił wiceprezydent Michał Przepiera, „to kolejne realne działanie, dzięki któremu nasza komunikacja miejska będzie bardziej komfortowa, cichsza i przyjazna środowisku”. Łukasz Kadłubowski z SPAD dodał, że podpisana umowa wpisuje się w konsekwentny plan modernizacji taboru autobusowego i tramwajowego, którego wartość sięga już blisko 300 mln zł.

Komentarze