Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wygrywa autobusowy klasyk w Szczecinie na 22 mild hybrid dla SPAD. O 3 pkt.

infobus
19.09.2025 07:02
0 Komentarzy

18 września 2025 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 22 autobusów miejskich.

W tym cztery miały być jednoczłonowe (12 m) a 18 przegubowych (18 m) Wszystkie z napędem typu mild hybrid. Postępowanie trwało od lipca, a o otwarciu ofert informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Który producent został zwycięzcą przetargu na 22 autobusy mild hybrid dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”?
  2. Ile autobusów jednoczłonowych i ile przegubowych obejmuje zamówienie?
  3. W jakich latach zaplanowano dostawy nowych pojazdów do Szczecina?
Solaris pokonał MAN-a o włos – Szczecin z nowymi autobusami hybrydowymi
Solaris pokonał MAN-a o włos – Szczecin z nowymi autobusami hybrydowymi

Dwa zadania

Zamówienie obejmowało zakup czterech autobusów jednoczłonowych o długości 12 metrów oraz osiemnastu autobusów przegubowych o długości 18 metrów, wszystkie z napędem typu mild hybrid. Nowe pojazdy mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dla Szczecina jest to ważny kontrakt, bo pozwoli na częściową wymianę floty w ramach działań modernizacyjnych, z zachowaniem nacisku na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin.

W pierwszej części zamówienia, dotyczącej czterech autobusów jednoczłonowych, wpłynęły dwie oferty. Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zaproponował realizację dostawy za 9.407.040 PLN brutto (7.648.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 1.912.000 PLN. MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. wycenił ofertę na 9.736.680 PLN brutto (7.914.300 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 1.978.575 PLN. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w tej części wynosiła 8.118.000 PLN brutto (6.600.000 PLN netto), a więc obie oferty przekroczyły budżet zamawiającego.

W obu zadaniach wybór najkorzystniejszej oferty opierał sie na kryteriach:

✅ Cena – 60%
✅ Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 10%
✅ Zużycie paliwa wg testu SORT 2 – 10%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 20%

W pierwszym MAXI zadaniu pod względem punktacji Solaris uzyskał 100 pkt, podczas gdy MAN – 97,97 pkt. O przewadze Solarisa zdecydowała niższa cena przy pełnej zgodności obu ofert z kryteriami jakościowymi.

Solaris pokonał MAN-a o włos – Szczecin z nowymi autobusami hybrydowymi
Solaris pokonał MAN-a o włos – Szczecin z nowymi autobusami hybrydowymi

Analiza ofert – część II

W drugiej części przetargu, obejmującej 18 autobusów przegubowych, również złożono dwie oferty. Solaris wycenił kontrakt na 52.892.460 PLN brutto (43.000.373 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 2.388.909 PLN. MAN zaoferował realizację zamówienia za 55.814.940 PLN brutto (45.385.321 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 2.521.406 PLN. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w tej części wynosiła 48.708.000 PLN brutto (39.600.000 PLN netto). Także w tej części obie propozycje przewyższały budżet.

W ocenie punktowej przewagę uzyskał Solaris – 100 pkt, podczas gdy MAN zebrał 96,86 pkt. Wysoka punktacja Solarisa wynikała z najlepszego stosunku ceny przy takiej samej ocenie kryteriów jakościowych.

Tym samym Solaris został oficjalnie wskazany jako zwycięzca w obu częściach postępowania. Teraz zamawiający przystąpi do procedury podpisania umowy.

Solaris pokonał MAN-a o włos – Szczecin z nowymi autobusami hybrydowymi
Solaris pokonał MAN-a o włos – Szczecin z nowymi autobusami hybrydowymi

Opis techniczny

Zamawiający określił, że pojazdy muszą być niskopodłogowe na całej długości, wyposażone w klimatyzację całopojazdową, monitoring oraz system informacji pasażerskiej. Autobusy mają być dostosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością i wyposażone w wejścia bezstopniowe. Napęd typu mild hybrid ma obejmować dodatkowy silnik elektryczny o mocy min. 14 kW, a zużycie paliwa nie powinno przekraczać 34,5 l/100 km dla modeli 12-metrowych i 48,5 l/100 km dla przegubowych.

Wersja jednoczłonowa musi pomieścić 85 pasażerów (28 na miejscach siedzących), natomiast przegubowa – 140 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących.

Dostawy pojazdów zaplanowano w dwóch etapach: autobusy jednoczłonowe mają trafić do Szczecina do 31 marca 2027 roku, a przegubowe – w transzach po dziewięć sztuk w 2027 i 2028 roku.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformie e-ProPublico: link

Komentarze