Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szansa dla eko autokarów. Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG

infobus
15.12.2025 07:08
0 Komentarzy

Realizowany przez Orlen plan budowy w Polsce sieci stacji tankowania bioLNG zakłada w wariancie podstawowym powstanie 21 obiektów.

Jak od razu dodaje koncern – ich ostateczna liczba ma być dostosowywana do warunków rynkowych, co trochę podciana skrzydła temu projektowi. Pierwsza stacja ma być otwarta w Płocku w drugiej połowie 2026 r. – podał koncern.

Rozkład jazdy:

  1. Ile stacji tankowania bioLNG przewiduje wariant bazowy projektu LAPIS realizowanego przez Orlen?
  2. W którym mieście i kiedy planowane jest uruchomienie pierwszej stacji bioLNG?
  3. Jaki główny cel strategiczny ma projekt LAPIS w kontekście Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW)?
Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG
Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG

Projekt LAPIS

Orlen poinformował w piątek o szczegółach wdrażanego projektu LAPIS, podkreślając, że stanowi on „jeden z kluczowych elementów inicjatywy spółki w obszarze biogazu i biometanu, a tym samym istotny komponent transformacji energetycznej koncernu”.

Jak wyjaśnił Orlen, LAPIS został zainicjowany w odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące udziału zaawansowanych paliw odnawialnych w transporcie, w tym konieczność realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). Koncern zwrócił przy tym uwagę, że projekt ten, wpisując się we wszystkie filary jego strategii do 2035 r. – dekarbonizację, rozwój niskoemisyjnych paliw, bezpieczeństwo energetyczne oraz innowacyjność – „pozwala na efektywne kosztowo spełnienie wymogów NCW, a w ten sposób uniknięcie wysokich kar za ich niewypełnienie”.

„Głównym założeniem projektu jest budowa ogólnopolskiej sieci stacji tankowania bioLNG, które docelowo będą zasilane z instalacji należących do Grupy Orlen” – zaznaczył koncern. Według niego w ten sposób LAPIS pozwala na pełną integrację łańcucha wartości w obszarze biometanu, od etapu produkcji biometanu, przez jego skraplanie, aż po dystrybucję i sprzedaż na własnych stacjach.

„Warto podkreślić skalowalność projektu – wariant bazowy LAPIS zakłada budowę 21 stacji bioLNG, jednak ich liczba będzie dostosowywana do kształtujących się warunków rynkowych, w tym potencjału i zapotrzebowania na wykonanie NCW” – podał Orlen.

Cytowany w piątkowym komunikacie dyrektor wykonawczy ds. handlu gazem, nadzorujący w spółce obszar biogazu i biometanu, Grzegorz Bujnowski, ocenił, że „w perspektywie najbliższych lat LAPIS może stać się wzorem dla innych krajów regionu, a Orlen kluczowym graczem na rynku niskoemisyjnych paliw gazowych w Europie Środkowej”. Dodał, że „budowa pierwszej w Polsce stacji bioLNG w Płocku to początek większej zmiany, która silnie wesprze Orlen w dążeniu do stania się liderem zielonej transformacji w sektorze paliwowym”.

Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG
Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG

Pierwszy Płock

Orlen podkreślił, że stacja ta – obiekt powstaje przy ul. Chemików w Płocku w pobliżu głównego zakładu produkcyjnego koncernu – stanowi pilotaż i wzorzec dla kolejnych tego typu inwestycji. Jej uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2026 r. Dwie kolejne stacje bioLNG, w Zgorzelcu i Ostrowie Wielkopolskim, znajdują się obecnie na etapie projektowania. Orlen zaznaczył także, że przedsięwzięcia te obejmują nie tylko budowę infrastruktury tankowania, ale również rozbudowę systemów teleinformatycznych, które dostosowane będą do obsługi nowego rodzaju paliwa oraz integrację z systemami sprzedaży detalicznej i B2B.

Jak przekazał koncern, stacja bioLNG w Płocku będzie wyposażona w zbiornik pozwalający na zmagazynowanie do 23 ton bioLNG schładzanego ciekłym azotem oraz zaawansowany system dystrybucji i bezpieczeństwa. W początkowej fazie sprzedaż będzie skierowana tam głównie do floty własnej, jednak docelowo oferta obejmie też klientów zewnętrznych.

Orlen zwrócił uwagę, że jako największy podmiot paliwowo-energetyczny w Polsce i zarazem jeden z liderów regionu Europy Środkowej odgrywa w transformacji energetycznej kluczową rolę, czego przykładem jest właśnie projekt LAPIS. Koncern zaznaczył przy tym, że rynek bioLNG w Polsce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, a główną barierą dla transportu ciężkiego napędzanego skroplonym gazem jest brak infrastruktury tankowania.

Według Orlenu przeprowadzone przez niego badania „potwierdziły duże zainteresowanie rynku i gotowość wielu firm do wymiany floty na pojazdy zasilane bioLNG, pod warunkiem dostępności infrastruktury”. Koncern podkreślił, że dlatego jednym z zadań projektu LAPIS jest „zaoferowanie nowoczesnej, ogólnodostępnej sieci stacji, które ułatwią i zachęcą do transformacji flot transportowych w kierunku niskoemisyjności”.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej na małych modułowych reaktorach SMR. (PAP)

Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG
Orlen planuje ogólnopolską sieć stacji tankowania bioLNG

Komentarze