Suwałki wybierają Solarisa. Pierwszy MEGA elektrobus z ładowarką mobilną coraz bliżej
Miasto Suwałki rozstrzygnęło postępowanie na dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy MEGA wraz z mobilną ładowarką.
Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Solaris Bus & Coach z Bolechowa. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę elektrycznego autobusu przegubowego dla Suwałk?
- Jaką cenę brutto zaproponował Solaris za autobus Urbino 18 electric z mobilną ładowarką?
- Do kiedy najpóźniej ma zostać dostarczony nowy elektrobus do Suwałk?
Jeden e-przegubowiec
Suwalski przetarg dotyczył zakupu fabrycznie nowego, zeroemisyjnego autobusu przegubowego o długości od 17,5 do 18,5 metra, przeznaczonego do obsługi miejskiej komunikacji w Suwałkach. Zamówienie jest realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Pojazd ma być dostarczony wraz z mobilną ładowarką typu plug-in, co pozwoli elastycznie zarządzać jego eksploatacją.
Nowy elektrobus zwiększy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie suwalskiego operatora, a jego parametry techniczne – m.in. bateria o pojemności powyżej 500 kWh i napęd o mocy co najmniej 240 kW – pokazują, że miasto postawiło na wysokie wymagania. To zamówienie stanowi kolejny etap konsekwentnej polityki Suwałk w kierunku elektryfikacji transportu miejskiego i poprawy jakości powietrza.
Do przetargu zgłosił się tylko jeden producent – Solaris Bus & Coach – oferując pojazd Solaris Urbino 18 electric. Cena oferty wyniosła 4.538.700 PLN brutto / 3.689.187 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 4.268.100 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa przekroczyła budżet o 270.600 PLN brutto. Natomiast zamawiający zwiększył środki finansowe i wybrał ofertę na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60 pkt
✅ okres gwarancji całopojazdowej – 10 pkt
✅ pojemność magazynów energii powyżej 500 kWh – 5 pkt
✅ dodatkowy agregat grzewczy na CNG – 10 pkt
✅ zapewnienie dostępności części zamiennych i ciągłości łańcucha dostaw – 15 pkt
Planowany termin dostawy pojazdu to najpóźniej 15 grudnia 2025 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-02e85769-c894-43f1-a6f0-da80122550
Parametry techniczne zamówienia
Zamawiany pojazd ma mieć nadwozie długości od 17,5 do 18,5 metra, wysokość maksymalnie 3,5 m i przestrzeń pasażerską dla minimum 110 osób. Układ drzwi przewidziano jako 2-2-2-0. Autobus musi posiadać napęd elektryczny o mocy co najmniej 240 kW, system rekuperacji energii oraz baterie o pojemności min. 500 kWh. Ładowanie będzie możliwe wyłącznie przez ładowarkę mobilną plug-in.
Kabina kierowcy ma być zamknięta, a pasażerowie skorzystają z systemu informacji wizualnej z tablicami LED oraz ekranami LCD o przekątnej co najmniej 37 cali. Wymagane są systemy asystujące kierowcy, takie jak ostrzeżenia przed kolizją czy asystent martwego pola. Autobus musi być wyposażony w wandaloodporne siedzenia, gniazda USB oraz konstrukcyjne rozwiązania takie jak sztywna oś przednia i odkręcane panele boczne dzielone pionowo.
Na koniec dodajmy, że Miasto Suwałki mocno stawia na zrównoważony transport i elektromobilność. 8 listopada 2024 roku władze miasta poinformowały, że w ciągu jednego roku miejskie autobusy pokonują około 1,4 mln kilometrów i przewożą ponad 2,5 mln pasażerów. W związku z tym w najbliższych latach zaplanowano inwestycje o wartości 114 mln zł, z czego blisko 95 mln zł pochodzić będzie z funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.
– Obecnie jesteśmy na różnych etapach realizacji aż czterech różnych projektów związanych z rozwojem komunikacji miejskiej. To olbrzymie środki finansowe, za które kupimy między innymi 15 autobusów elektrycznych z ładowarkami, wybudujemy garaż z fotowoltaiką i magazynem energii, rozbudujemy system roweru miejskiego. Powstaną też nowe tereny zielone, zielone przystanki i ciągi pieszo-rowerowe – poinformował Grzegorz Krysa, zastępca Prezydenta Suwałk.
14 lutego 2025 roku podpisano najnowszą umowę na dostawę 3 miejskich autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI. Pojazdy o długości 12 metrów dostarczy Solaris Bus & Coach za kwotę 9.889.200 PLN brutto, z czego 7.236.000 PLN stanowi dofinansowanie unijne. Autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w tablice LED, monitoring, lokalizację GPS i system zliczania pasażerów. Pierwsza dostawa zaplanowana jest do 10 grudnia 2025 roku, kolejne w marcu i czerwcu 2026 roku.
W ramach większego projektu realizowane są również inwestycje w infrastrukturę techniczną: budowa garażu z instalacją fotowoltaiczną i magazynem energii o pojemności około 2 MWh, budowa myjni dla autobusów 18-metrowych, wdrożenie nowego systemu dystrybucji biletów, montaż infokiosków i elektronicznych tablic przystankowych, a także uruchomienie systemu planowania podróży opartego o Google Transit.
Równolegle rozwijana jest sieć pieszo-rowerowa – nowe ciągi pieszo-rowerowe powstaną m.in. przy ul. Północnej, Hamerszmita, Wojska Polskiego i K. Pułaskiego. Budowane będą aktywne i doświetlane przejścia dla pieszych. Powstanie również zielony skwer przy ul. Z. Podhorskiego o powierzchni 4.700 m². Rozbudowany zostanie system SUWER, czyli suwalskiego roweru miejskiego. W jego ramach powstanie 5 nowych stacji i 50 rowerów w mieście oraz 2 stacje i 20 rowerów w gminie Suwałki. Realizacja wszystkich działań ma zakończyć się w 2027 roku.
Komentarze