Stalowa Wola ma dwie umowy na pętle autobusowe. Pod elektrobusy
W październiku 2025 r. Stalowowolskie Centrum Usług Wspólnych ogłosiło dwa rozstrzygnięcia dotyczące przebudowy i budowy pętli autobusowych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Stalowa Wola od kilku lat prowadzi intensywną modernizację infrastruktury transportowej, a pętle autobusowe – szczególnie w miejscach, gdzie dochodzi do spięcia miejskich tras autobusowych, lokalnych dojazdów oraz obsługi elektrobusów – stanowią kluczowe elementy systemu. O zamówieniu na trzy pętle autobusowe pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwie firmy wygrały przetargi na przebudowę pętli autobusowych w Stalowej Woli (część I i część II)?
- Ile wynosiła najniższa oferta w części II i który wykonawca ją złożył?
- Jakie dwa główne kryteria oceny zastosowano przy wyborze ofert?
Zaprojektuj i wybuduj
Oba przetargi realizowane były w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza pełną odpowiedzialność wykonawcy za proces projektowy, uzyskanie wszystkich decyzji, przygotowanie dokumentacji, a następnie realizację prac budowlanych w terenie.
W przypadku pętli przy ul. Targowej chodzi o odnowienie infrastruktury w historycznym Rozwadowie, gdzie konieczne jest przeorganizowanie układu drogowego, stworzenie nowych miejsc postojowych dla autobusów, budowa odwodnienia, oświetlenia oraz zaplecza socjalno-sanitarnego wyposażonego w instalację fotowoltaiczną.
Podobny charakter ma inwestycja przy ul. Kwiatkowskiego, lecz tu dodatkowo zadaniem wykonawcy jest modernizacja infrastruktury związanej z szybkim ładowaniem autobusów elektrycznych, które obsługują trasy do Strefy Przemysłowej. Obie pętle mają zostać dostosowane do obsługi większej liczby kursów oraz umożliwić sprawny postój i obrót autobusów w godzinach szczytu, co z punktu widzenia organizatora komunikacji jest zadaniem kluczowym.
W części I postępowania zwyciężyła oferta STRABAG Sp. z o.o. o wartości 1.615.864,43 PLN brutto, co oznacza 1.313.700 PLN netto. Wśród pozostałych wykonawców najniższą cenę zaproponowała M-VIA, składając propozycję na 1.487.171,24 PLN brutto, ale w ocenie końcowej, po przeliczeniu punktów, przewagę uzyskała oferta STRABAG. Kolejne w zestawieniu były propozycje firmy Chamot (1.594.032,73 PLN brutto) oraz Przedsiębiorstwa Drogowego z ceną sięgającą 2.210.605,99 PLN brutto.
Starowolski budżet
W części II, obejmującej pętlę przy ul. Kwiatkowskiego, sytuacja była bardziej jednoznaczna. M-VIA Sp. z o.o. złożyła ofertę na 1.495.047,49 PLN brutto, czyli 1.215.480 PLN netto, wyraźnie tańszą od kolejnych trzech propozycji. Druga w zestawieniu cena – przedstawiona przez STRABAG – wynosiła 2.446.199,98 PLN brutto, a więc była o niemal milion złotych wyższa. Pozostałe wykonawcy, Chamot oraz Przedsiębiorstwo Drogowe, zaproponowali podobne kwoty, odpowiednio 2.334.498,19 PLN brutto oraz 2.333.691,00 PLN brutto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w obu częściach wynosiła łącznie 3.110.911,92 PLN brutto, przy czym poszczególne limity dla pętli wynosiły odpowiednio 1.520.352,45 PLN dla części I oraz 2.047.179,32 PLN dla części II.
Najkorzystniejsze oferty wybrano na podstawie;
- ✅ Cena brutto – 60%
- ✅ Okres gwarancji i rękojmi – 40%
Podsumowując: finalnie miasto podpisało kontrakty, które w obu przypadkach zmieściły się w zaplanowanych ramach finansowych. Według TED, M-VIA zrealizuje zadanie przy ul. Kwiatkowskiego na podstawie kontraktu zawartego 21 października 2025 r., natomiast STRABAG wykona inwestycję przy ul. Targowej zgodnie z umową podpisaną 31 października 2025 r. Obie inwestycje stanowią część pierwszego etapu projektu „Rozwój Mobilnego MOF Stalowej Woli”.
Oba zadania obejmują pełen pakiet czynności: wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszystkich decyzji, a następnie realizację robót zgodnie ze sztuką budowlaną. W ramach inwestycji przewidziano przebudowę układów drogowych, budowę lub przebudowę dróg manewrowych, zatok autobusowych i miejsc postoju pojazdów, wykonanie odwodnienia terenu, budowę i modernizację oświetlenia oraz montaż wiat przystankowych i elementów małej architektury. Istotnym elementem obu pętli jest wyposażenie zaplecza socjalno-sanitarnego dla kierowców w kontenery z instalacją fotowoltaiczną o mocy co najmniej 2,5 kWp.
W części II dodatkowym zakresem jest modernizacja istniejących punktów szybkiego ładowania autobusów elektrycznych i dostosowanie ich do rosnącej floty elektrobusów, które miasto konsekwentnie wdraża w ramach programów niskoemisyjnego transportu publicznego. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:775068-2025:TEXT:PL:HTM
Zakupowe tło
W Stalowej Woli od kilku lat konsekwentnie rozwijana jest nowoczesna, niskoemisyjna komunikacja miejska, w której rozbudowa infrastruktury towarzyszącej dla autobusów elektrycznych odgrywa kluczową rolę.
Ogłoszony 5 listopada 2024 r. przetarg pn. „Budowa i przebudowa pętli autobusowych w Stalowej Woli wraz z modernizacją istniejących stacji ładowania” pozwolił miastu wyłonić wykonawcę odpowiedzialnego za realizację zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
– Nowoczesna komunikacja miejska wymaga powstawania nowych i modernizacji istniejących pętli autobusowych. (…) Stacje ładowania zeroemisyjnych autobusów zostaną dostosowane do wciąż powiększającej się floty pojazdów elektrycznych – podkreśla Lucjusz Nadbereżny, prezydent Stalowej Woli.
Projekt obejmuje przebudowę pętli przy ul. Kwiatkowskiego (Strefa Przemysłowa), ul. Sandomierskiej – PKP (os. Charzewice) oraz ul. Sosnowej (os. Hutnik), a także modernizację istniejących układów postojowych i stacji ładowania.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków PARP w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027, priorytet FEPW.03 Zrównoważona mobilność miejska. Projekt ma realnie podnieść komfort podróżowania, poprawić warunki pracy kierowców, a poprzez modernizację i rozbudowę zaplecza technicznego dodatkowo wzmocnić rozwój niskoemisyjnego taboru, wpisując się w długofalową strategię zrównoważonego transportu w Stalowej Woli.






Komentarze