Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Środa Śląska znowu unieważnia przetarg na autobusy elektryczne. Solaris za drogi

infobus
18.02.2025 17:01
0 Komentarzy

18 lutego 2025 r. Gmina Środa Śląska po raz drugi unieważniła postępowanie przetargowe na dostawę dwóch zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Było to drugie podejście do realizacji tego zamówienia. Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert, co wskazywało na trudności w zainteresowaniu wykonawców. Tym razem wpłynęła tylko jedna oferta, lecz przekroczyła ona założony budżet.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego gmina Środa Śląska unieważniła przetarg na autobusy elektryczne?
  2. Jakie parametry techniczne miały spełniać zamawiane autobusy?
  3. Jakie mogą być dalsze kroki gminy po unieważnieniu przetargu?
Środa Śląska znowu unieważnia przetarg na autobusy elektryczne. Solaris za drogi
Środa Śląska znowu unieważnia przetarg na autobusy elektryczne. Solaris za drogi / fot. UG Środa Śl.

Przyczyna unieważnienia

Unieważnienie postępowania nastąpiło zgodnie z art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 z późn. zm.), który umożliwia unieważnienie przetargu w przypadku, gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia.

Zamawiający zabezpieczył na ten cel budżet w wysokości 5.658.000,00 PLN brutto, jednak jedyna złożona oferta, pochodząca od Solaris Bus & Coach, wyniosła 6.186.900,00 PLN brutto (5.029.186,99 PLN netto). Tym samym propozycja producenta była wyższa o 528.900,00 PLN od zakładanej kwoty, co stało się podstawą do decyzji o unieważnieniu przetargu.

Było to drugie podejście do realizacji tego zamówienia. Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert, co wskazywało na trudności w zainteresowaniu wykonawców. Tym razem wpłynęła tylko jedna oferta, lecz przekroczyła ona założony budżet.

Jeśli gmina zdecyduje się na kolejne podejście, konieczne może być zwiększenie budżetu lub zmiana specyfikacji zamówienia, aby przyciągnąć większą liczbę potencjalnych dostawców.

Środa Śląska znowu unieważnia przetarg na autobusy elektryczne. Solaris za drogi / fot. UG Środa Śl.
Środa Śląska znowu unieważnia przetarg na autobusy elektryczne. Solaris za drogi / fot. UG Środa Śl.

Specyfikacja techniczna

Przedmiotem zamówienia były dwa autobusy elektryczne klasy MIDI, o długości od 8,0 do 9,5 m i wysokości nieprzekraczającej 3,4 m. Pojazdy miały zapewnić przewóz minimum 50 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Układ drzwi został określony jako 1-2-0, co miało zapewnić sprawny przepływ pasażerów.

Napęd autobusów miał być realizowany za pomocą silnika lub silników o łącznej mocy znamionowej nie mniejszej niż 160 kW. Energia elektryczna miała być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych systemach magazynowania, zapewniających efektywne wykorzystanie energii.

Minimalny zasięg pojazdu określono na 250 km, a wymagana pojemność baterii trakcyjnych wynosiła co najmniej 200 kWh.

Pojazdy miały posiadać:

  • Kabiny kierowców w wersji półzamkniętej lub całkowicie zabudowanej, wyposażone w okienko do sprzedaży biletów,
  • Niskopodłogowe wejścia, zapewniające pełną dostępność dla pasażerów,
  • Fotele o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego,
  • Ładowarki USB przy każdym rzędzie siedzeń,
  • Tablice LED z białą czcionką, automatycznie dostosowujące intensywność światła do warunków zewnętrznych,
  • Ekrany LCD z wewnętrzną informacją pasażerską.

Decyzja o unieważnieniu przetargu stawia gminę Środa Śląska w trudnej sytuacji – ponowne ogłoszenie przetargu bez zmiany warunków może skutkować kolejnym niepowodzeniem, a czas rozliczenia dofinansowanie zbliza się niubłaganie. Władze będą musiały rozważyć zwiększenie budżetu lub zmianę parametrów technicznych autobusów.

Szczegóły zamówienia oraz dokumentacja przetargowa dostępne są pod linkiem: 🔗 Przetarg Środa Śląska

Powiatowa Komunikacja Publiczna w Środzie Śląskiej z nową lokalizacją przystanków
Powiatowa Komunikacja Publiczna w Środzie Śląskiej z nową lokalizacją przystanków

Przystankowa zmiana

Przy okazji informujemy o ważnej zmianie dla pasażerów Powiatowej Komunikacji Publicznej w Środzie Śląskiej. Od 1 lutego autobusy korzystają z nowych przystanków na Dworcu Autobusowym. Decyzja o zmianie lokalizacji przystanków to efekt umowy zawartej pomiędzy Powiatem Średzkim a spółką Średzka Komunikacja Publiczna, która obowiązywać będzie przez trzy lata.

Dotychczasowe stanowiska odjazdowe za Handlowcem zostają przeniesione na stanowiska nr 6 i 7 na Dworcu Autobusowym, co ma poprawić komfort podróżnych oraz zwiększyć funkcjonalność obsługi komunikacyjnej.

Nowa lokalizacja przystanków to duża zmiana dla pasażerów korzystających z Powiatowej Komunikacji Publicznej. Jak podkreśla Grzegorz Pierzchalski, przedstawiciel zarządu powiatu odpowiedzialny za transport i infrastrukturę drogową:

„Przenosiny to bez wątpienia bardzo dobra wiadomość dla naszych podróżnych. Teraz będą mieć do dyspozycji ogrzewaną poczekalnię z toaletami, a także zadaszone wiaty z czytelnymi rozkładami jazdy.”

Zarówno pasażerowie, jak i władze samorządowe podkreślają, że zmiana pozwoli na lepszą organizację transportu publicznego w mieście, zwiększając wygodę oczekiwania na autobus i ułatwiając przesiadki.

Przeniesienie stanowisk odjazdowych na perony ŚKP było planowane od dłuższego czasu. Adam Ruciński, samorządowiec Ziemi Średzkiej, skomentował ten ruch w mediach społecznościowych, podkreślając, że inwestycja w perony była gotowa już 9 miesięcy temu:

„W końcu! Po tylu latach… Te perony ŚKP były już na to gotowe. Lepiej późno niż wcale.”

Zmiana ta to także wynik długich negocjacji w sprawie warunków finansowych między samorządem a operatorem dworca. Zakup peronów od Polbusu kosztował ponad 1 mln zł, co według samorządowców było koniecznym „haraczem”, ale ostatecznie uzasadnioną inwestycją w rozwój transportu zbiorowego w regionie.

Komentarze