Środa Śląska po raz trzeci ogłasza przetarg na dwa autobusy elektryczne. Z CUPT-KPO
21 lutego 2025 r. Gmina Środa Śląska ogłosiła kolejne postępowanie przetargowe na dostawę dwóch zeroemisyjnych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
To trzecia próba realizacji tego projektu, po dwóch wcześniejszych unieważnionych postępowaniach. O wcześniejszych podejściach pisaliśmy już w TransInfo,
Rozkład jazdy:
- Dlaczego unieważniono pierwszy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych w Środzie Śląskiej?
- Jaka jest minimalna pojemność baterii wymaganych w zamawianych pojazdach?
- Do kiedy można składać oferty w trzecim postępowaniu przetargowym?
Do trzech razy sztuka?
🔴 Pierwszy przetarg – unieważniony z powodu braku ofert. Brak zainteresowania ze strony producentów sugerował, że warunki zamówienia (szczególnie w zakresie serwisu) mogły być trudne do spełnienia lub budżet niewystarczający.
🔴 Drugi przetarg – unieważniony 18 lutego 2025 r.. Tym razem wpłynęła tylko jedna oferta – od Solaris Bus & Coach – jednak jej wartość (6 186 900 zł brutto) przekroczyła założony budżet o ponad 528 900 zł, co skłoniło gminę do unieważnienia postępowania..
Przedmiot najnowszego zamówienia to:
- 2 fabrycznie nowe autobusy elektryczne klasy MIDI (długość 8-9,5 m),
- Infrastruktura ładowania dostosowana do zamawianych pojazdów,
- Pojemność pojazdu: minimum 50 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących,
- Silnik o mocy co najmniej 160 kW,
- Pojemność baterii: min. 200 kWh (zasięg min. 250 km),
- Wyposażenie: klimatyzacja, LED-owe tablice informacyjne, ładowarki USB, zabudowana kabina kierowcy.
📌 Budżet zamówienia: 5 658 000 zł brutto
📌 Termin składania ofert: 31 marca 2025 r.
📌 Termin dostawy: do 30 kwietnia 2026 r.
Czy tym razem uda się wyłonić dostawcę autobusów elektrycznych? Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest pod linkiem: 🔗 Przetarg Środa Śląska
Generalnie dolnośląski samorząd stoi przed trudnym wyborem – aby uniknąć kolejnego unieważnienia i zgodnie z terminem rozliczyć projekt z dofinansowaniem CUPT-KPO, może być konieczne zwiększenie budżetu lub modyfikacja SWZ. W kolejnym artykule sprawdzimy, czy samorząd podjął jakieś ruchy w tym kierunku. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że ponownie nie uda się znaleźć wykonawcy.
Poprzednie zakupy
Przypomnijmy, że Środa Śląska uruchomiła gminną komunikację zbiorową w 2017 roku, co było odpowiedzią na liczne wnioski mieszkańców, którzy wskazywali na problem niewystarczającej dostępności komunikacji publicznej na terenie miasta i gminy. Dzięki 85% dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego, gmina zakupiła w pierwszym etapie:
- trzy autobusy elektryczne klasy MIDI od istniejące jeszcze wtedy firmy Ursus Bus;
- trzy autobusy z napędem diesel klasy MINI od MMI;
- trzy wolnobieżne meleksy marki Frugal.
W pierwszej fazie projektu uruchomiono cztery linie autobusowe łączące miasto ze stacją kolejową PKP i z miejscowościami na północy gminy (Szczepanów, Święte, Komorniki, Przedmoście, Rzeczyca, Brodno, Słup, Lipnica, Zakrzów i Kobylniki) oraz z dwiema podstrefami Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Komorniki i Święte. Dodatkowo uruchomiono trzy linie miejskie w Środzie Śląskiej – linie A, B i C – które łączyły osiedla peryferyjne z centrum miasta.
Drugi etap projektu dotyczący południowej części gminy został uruchomiony we wrześniu 2018 roku, po zakupie pozostałych autobusów: pięciu minibusów MMI Urby 75 na bazie Iveco Daily; dwóch minibusów Karsan Jest też od MMI, które wówczas był przedstawicielem w Polsce tureckiej marki.
Teraz Średzka Komunikacja Publiczna ma wzbogacić się o dwa nowe autobusy elektryczne z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wniosek został złożony w czerwcu tego roku, a całkowita wartość zadania to ponad 5,5 mln złotych. Kwotę tę w blisko 70% pokryje dofinansowanie otrzymane z konkursu CUPT-KPO.
-„W związku ze stałym rozwojem spółki cały czas powiększamy tabor. Zakupiliśmy już kilka używanych autobusów, jednak chcąc utrzymywać się na rynku musimy kupować autobusy zeroemisyjne, a zmuszają nas do tego, jako przewoźnika, przepisy. Zakup takich nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów nie jest możliwy bez finansowania zewnętrznego, dlatego bardzo cieszę się, że udało nam się pozyskać środki na taki cel. Dziękuję z tego miejsca moim współpracownikom oraz osobom zaangażowanym ze strony urzędu miejskiego za ciężką pracę, którą wspólnie wykonaliśmy, aby przygotować dokumentację aplikacyjną – tym bardziej, że czasu na to było niewiele. Jak widać, właściwa współpraca przynosi pozytywne efekty” – powiedział Arkadiusz Gruszczyński, prezes Średzkiej Komunikacji Publicznej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze