Środa Śląska liczy na niższą cenę elektrobusów. Jak chce to osiągnąć? Analiza SWZ
Środa Śląska po raz trzeci szuka dostawcy dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Pierwszy przetarg zakończył się niepowodzeniem z uwagi na brak ofert. W drugim zaś – wpłynęła oferta od Solarisa, która przekraczała budżet zamawiającego i stąd ponowne unieważnienie. Przedmiot obecnego postępowania, tak jak i poprzednich ma finansowanie z CUPT-KPO. O ogłoszeniu aktualnego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Ogłoszenie trzeciego przetargu świadczy o tym, że miasto liczy na niższą cenę autobusów. Czy w tej sytuacji zmianie uległo SWZ? Sprawdźmy.
Kryteria oceny ofert
Zmawiający punktuje wykonawców w siedmiu kryteriach, które uległy modyfikacji w stosunku do poprzedniego postępowania (ale o tym w podsumowaniu poniżej):
- cena – 60 pkt,
- termin dostawy pojazdów 01.04.2026 r. lub wcześniejszy – 5 pkt,
- czas naprawy gwarancyjnej układu napędowego – 1 dzień lub krócej – 5 pkt,
- czas zrealizowania naprawy gwarancyjnej kratownicy nadwozia oraz kratownicy podwozia – 1 dzień lub krócej – 5 pkt,
- okres gwarancji układu napędowego – najdłuższy okres gwarancji – 10 pkt,
- okres gwarancji kratownicy nadwozia oraz kratownicy podwozia – najdłuższy okres gwarancji – 10 pkt,
- najmniejsza wartość zużycia energii – 5 pkt.
Aktualne wymagania Środy Śląskiej
MIDI elektrobusy mają mieć długość od 8,0 do 9,5 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,4 m. Autobusy muszą przewieźć minimum 50 osób, z czego 23 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez drzwi w układzie 1-2-0.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Łączna moc znamionowa silników ma być nie mniejsza niż 160 kW. Środa Śląska dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach albo innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Deklarowany zasięg ilości zmagazynowanej energii w pojeździe powinien umożliwić przejechanie autobusem 250 km. Wymagana minimalna, nominalna pojemność baterii (akumulatorów) trakcyjnych to 200 kWh.
Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego lub całkowicie zabudowana, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie ułatwiające komunikację głosową z pasażerem. W przestrzeni pasażerskiej wymogiem jest brak stopni we wszystkich wejściach, a także brak stopni poprzecznych między I a II drzwiami. Pasażerowie pojadą na fotelach o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego. Przy każdym rzędzie siedzeń na ścianach bocznych znajdą się ładowarki USB.
Pojazdy będą wyposażone w tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD. W tablicach kierunkowych zamawiający wymaga czcionki w kolorze białym.
Podsumowanie
Kryteria oceny ofert uległy zmianie. Są to dokładnie dwie zmiany, które na pierwszy rzut oka wydają się być niewielkie, ale w rzeczywistości są istotne dla wyceny elektrobusów. Miasto w poprzednim przetargu punktowało maksymalnie gwarancję układu napędowego w okresie 60 miesięcy. Obecnie zamawiający przyzna komplet punktów za najdłuższą gwarancję spośród złożonych ofert. Zakładając, że tak jak poprzednio, pojawi się jedna oferta, to wystarczy że producent zaoferuje 25 miesięcy gwarancji i otrzyma maksymalną liczbę punktów. Mamy tu zatem istotną zmianę, która może wpłynąć na niższą cenę. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku kryterium okresu gwarancji kratownicy nadwozia oraz kratownicy podwozia. Dodatkowo na niższą cenę mogłaby wpłynąć obecność konkurencji, ale na to prawdopodobnie nie ma co liczyć, co pokazał przetarg nr 1 i 2. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 31 marca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://srodaslaska.logintrade.net/zapytania_email,191174,2743336dbc1ea75e45d7e4cb5acdeee4.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze