Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Środa Śląska bez ofert na dwa MIDI autobusy elektryczne. Dlaczego?

infobus
19.11.2024 14:07
0 Komentarzy

18 listopada dolnośląska Środa Śląska poinformowała, że nie otrzymała żadnych ofert w przetargu na dostawę dwóch zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

To trochę zaskakujące, gdyż elektrobusów kategorii MIDI nie brakuje w naszym kraju, a dolnośląski samorząd to jeden z bardziej doświadczonych graczy w procesie elektryzacji lokalnego transportu publicznego. Gmina zakupiła pierwsze e-busy już w 2017 roku O najnowszym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

SPIS TREŚCI:

  1. Ile zeroemisyjnych autobusów elektrycznych zamierzała zakupić Środa Śląska w ramach przetargu?
  2. Jakie było minimalne wymaganie dotyczące długości poszukiwanych autobusów?
  3. Do kiedy Środa Śląska czekała na oferty w ogłoszonym przetargu?
Środa Śląska bez ofert na dwa MIDI autobusy elektryczne. Dlaczego?
Środa Śląska bez ofert na dwa MIDI autobusy elektryczne.

brak ofert

Przypomnijmy – 14 czerwca Środa Śląska ogłosiła przetarg na dostawę dwóch zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania w postaci dwóch dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy łącznej 120 kW każda.

Poszukiwane elektrobusy miały mieć następujące parametry:

  • fabrycznie nowe, tj. wyprodukowane nie wcześniej, niż 12 miesięcy przed terminem realizacji dostawy oraz nie eksploatowane dotychczas
  • o długości od 8,00 m do 9,50 m;
  • w każdym autobusie ma być co najmniej 50 miejsc, w tym minimum 23 miejsca siedzące i jedno miejsce do przewozu pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim lub wózka dziecięcego.
  • pojazdy muszą być wyprodukowane co najmniej w 50% z części lub podzespołów pochodzących z Unii Europejskiej (Dyrektywa 2014/25/UE).

Do tego wykonawca miał przeprowadzić przeszkolenie osób wskazanych przez zamawiającego. Termin realizacji zamówienia to 24/11/2026. W zakresie doświadczenia mieliśmy wymóg dostawy – w okresie ostatnich trzech – łącznie 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów.

Na oferty samorząd czekał do 15 listopada, a następnie chciał ocenić złożone propozycje według aż siedmiu kryteriów: Cena oferty (W) – 60%, Termin wykonania dostawy pojazdów (T) – 5%, Czas zrealizowania naprawy gwarancyjnej układu napędowego (U) – 5%, Czas zrealizowania naprawy gwarancyjnej kratownicy nadwozia oraz kratownicy podwozia (K) – 5%, Okres gwarancji układu napędowego (N) – 10%, Okres gwarancji kratownicy nadwozia oraz kratownicy podwozia (P) – 10% Wielkość zużycia energii (E) wg procedury SORT-2 (E) – 5%.

Niestety nic z tego nie wyszło, a my czekamy na powtórkę. Dlaczego nikt nie złoży ofert. Naprawdę trudno odpowiedzieć na to pytania, gdyż warunki były otwarte i liberalne. Może zbiorowa amnezja? Dla chętnych korespondencja zamawiającego z potencjalnymi oferentami na : https://srodaslaska.logintrade.net/zapytania_email,168118,aa033cbf365ee27d397d2fb169d48e7e.html

Środa Śląska bez ofert na dwa MIDI autobusy elektryczne.
Środa Śląska bez ofert na dwa MIDI autobusy elektryczne.

ŚREDZKA HISTORIA

Przypomnijmy, że Środa Śląska uruchomiła gminną komunikację zbiorową w 2017 roku, co było odpowiedzią na liczne wnioski mieszkańców, którzy wskazywali na problem niewystarczającej dostępności komunikacji publicznej na terenie miasta i gminy. Dzięki 85% dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego,  gmina zakupiła w pierwszym etapie: trzy autobusy elektryczne klasy MIDI od istniejące jeszcze wtedy firmy Ursus Bus; trzy autobusy z napędem diesel klasy MINI od MMI; oraz trzy wolnobieżne meleksy marki Frugal.

W pierwszej fazie projektu uruchomiono cztery linie autobusowe łączące miasto ze stacją kolejową PKP i z miejscowościami na północy gminy (Szczepanów, Święte, Komorniki, Przedmoście, Rzeczyca, Brodno, Słup, Lipnica, Zakrzów i Kobylniki) oraz z dwiema podstrefami Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Komorniki i Święte. Dodatkowo uruchomiono trzy linie miejskie w Środzie Śląskiej – linie A, B i C – które łączyły osiedla peryferyjne z centrum miasta. Drugi etap projektu dotyczący południowej części gminy został uruchomiony we wrześniu 2018 roku, po zakupie pozostałych autobusów: pięciu minibusów MMI Urby 75 na bazie Iveco Daily; dwóch minibusów Karsan Jest też od MMI, które wówczas był przedstawicielem w Polsce tureckiej marki.

Teraz Średzka Komunikacja Publiczna ma wzbogacić się o dwa nowe autobusy elektryczne z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wniosek został złożony w czerwcu tego roku, a całkowita wartość zadania to ponad 5,5 mln złotych. Kwotę tę w blisko 70% pokryje dofinansowanie otrzymane z Krajowego Planu Odbudowy.

– W związku ze stałym rozwojem spółki cały czas powiększamy tabor. Zakupiliśmy już kilka używanych autobusów, jednak chcąc utrzymywać się na rynku musimy kupować autobusy zeroemisyjne, a zmuszają nas do tego, jako przewoźnika, przepisy. Zakup takich nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów nie jest możliwy bez finansowania zewnętrznego, dlatego bardzo cieszę się, że udało nam się pozyskać środki na taki cel. Dziękuję z tego miejsca moim współpracownikom oraz osobom zaangażowanym ze strony urzędu miejskiego za ciężką pracę, którą wspólnie wykonaliśmy, aby przygotować dokumentację aplikacyjną – tym bardziej, że czasu na to było niewiele. Jak widać, właściwa współpraca przynosi pozytywne efekty – powiedział Arkadiusz Gruszczyński, prezes Średzkiej Komunikacji Publicznej.

Komentarze