Solaris pokazał trzy autobusy elektryczne dla Kórnika. Z ładowarkami Ekoenergetyki
W połowie 2023 roku Miasto i Gmina Kórnik zamówiła trzy nowe autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
Teraz pojazdy są już gotowe do przekazania, a ich wyposażenie sprawdzał osobiście pod koniec maja burmistrz Kórnika – Sebastian Wlazły. Przypomnijmy, że ta inwestycja ma dofinansowanie z Zielonego Transportu Publicznego w kwocie 4.612.110 zł. Wartość umowy z wykonawcą to 9.837.540 zł. Pojazdy zostaną przekazane do floty firmy KPA Kombus. O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie w zeszłym roku.
Spis treści:
- Jakie elektrobusy zamówił Kórnik?
- Jakie ma ta inwestycja ma dofinansowanie?
- Jak wyposażone są pierwsze autobusy elektryczne dla Kórnika?
Pierwsze elektryki
Przypomnijmy, że w czerwcu 2023 roku Urząd Miasta i Gminy Kórnik zamknął przetarg na dostawę trzech sztuk autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z infrastrukturą ładowania. Autobusy mają być dostarczone do miasta do dnia 31 maja 2024 roku. W postępowaniu tylko firma Solaris Bus & Coach złożyła ofertę, z ceną 9.837.540,00 PLN brutto / 7.998.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.666.000 PLN netto (z ładowarką).
Z kolei zamawiający zamierzał na sfinansowanie zamówienia przeznaczyć kwotę 10 332 000,00 zł brutto, co oznacza, że Solaris idealnie zmieścił się w budżecie. Dodatkowo wielkopolski producent zadeklarował wszystko to co, chciał Kórnik:
- Konstrukcja – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN I 0088 lub normą równo ważną); Poszycie zewnętrzne – aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, charakteryzujące się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, za rysowania i nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego ;
- Wysokość od podłoża (bez załączonego układu przyklęku) – wszystkie wejścia pasażerskie autobusu, zawierają się w zakresie od 300 do 32 0 mm (włącznie);
- Zużycie energii elektrycznej przez autobus w kWh/l 00 km przebieg (bez załączonych urządzeń dodatkowych w tym ogrzewania, klimatyzacji, SIP i innych urządzeń pomocniczych podczas testu wg procedury SORT -2) – 96 kWh/100 km;
- Podział przedniej szyby – szyba przednia dzielona w pionie wzdłuż osi autobusu i dodatkowa szyba dla przedniej tablicy kierunkowej;
- Zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego.
KÓRNICKI ELEKTRYKI
Trzy elektryki mają mieć długość od 11,9 do 12,0 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 27 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej. Ich moc ma wynosić minimum 160 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii. Baterie trakcyjne będą wykonane w technologii NMC lub LFP. Ich pojemność nominalna ma wynosić minimum 390 kWh. Powinny być zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Zdolność magazynowania energii w pojeździe musi umożliwić przejechanie autobusem co najmniej 300 km, bez konieczności doładowywania baterii trakcyjnych. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in oraz przez pantograf. Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego”, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet.
Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, których szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego lub stali nierdzewnej, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu, odporne na „graffiti”. Elektryki będą wyposażone w komplet diodowych, elektronicznych tablic informacyjnych, w kolorze bursztynowym lub zbliżonym. Wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, wyświetlająca informacje w kolorze czerwonym, a także tablica boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali, wyświetlająca przebieg trasy. Dodatkowo autobusy będą wyposażone w system kontroli trzeźwości kierowcy. Oznacza to, że każde uruchomienie napędu autobusu (z wyłączeniem przerw pomiędzy poszczególnymi uruchomieniami napędu wynoszącymi do 30 minut, z możliwością zmiany tego czasu przez zamawiającego) musi być poprzedzone wykonaniem testu kontroli trzeźwości. Ponadto, w autobusach przewidziano również system zliczania pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze