Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris jedynym oferentem na 120 autobusów ewakuacyjnych dla Warszawy. Co za ceny!

infobus
30.09.2025 15:00
0 Komentarzy

30 września 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie otworzył oferty w przetargu na zakup 120 autobusów miejskich przegubowych zasilanych olejem napędowym.

Zakup tych pojazdów ma być dofinansowany z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Dlatego każdy autobus będzie m.in. przystosowany do przewozu czterech osób leżących (na noszach / leżankach). Postępowanie, podzielone na dwie równe części po 60 sztuk, przyciągnęło tylko jednego oferenta – Solaris Bus & Coach. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów chce kupić ZTM Warszawa w ramach przetargu ogłoszonego 30 września 2025 roku?
  2. Kto złożył jedyną ofertę w tym przetargu?
  3. Do jakiego celu poza przewozem pasażerów mają być przystosowane autobusy?
Warszawa: Solaris jedynym oferentem na dostawę 120 przegubowych autobusów
Warszawa: Solaris jedynym oferentem na dostawę 120 przegubowych autobusów

W wersji ewakuacyjnej

Warszawski przetarg dotyczy zakupu 120 nowoczesnych przegubowych autobusów klasy MEGA, napędzanych silnikami wysokoprężnymi Euro 6. Nowe pojazdy mają trafić do stolicy zarówno na potrzeby codziennych przewozów miejskich, jak i być przygotowane do adaptacji w warunkach kryzysowych – w tym do przewozu osób w pozycji leżącej. Przetarg został ogłoszony w dwóch równoległych częściach po 60 autobusów każda, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 50 pojazdów w ramach opcji. Autobusy mają być fabrycznie nowe, o długości 17,5–18,2 metra i pojemności minimum 130 pasażerów, z czego co najmniej 39 miejsc musi być siedzących.

ZTM postawił bardzo wysokie wymagania dotyczące ergonomii kabiny kierowcy, foteli, tablic informacyjnych LCD, systemów bezpieczeństwa (ADAS, DDAW, MOIS) oraz wyposażenia w urządzenia unieruchamiające pojazd w przypadku wykrycia alkoholu u kierowcy. Dodatkowo pojazdy muszą posiadać techniczną możliwość adaptacji wnętrza na potrzeby transportu medycznego – do przewozu czterech osób na noszach.

Warszawa: Solaris jedynym oferentem na dostawę 120 przegubowych autobusów
Warszawa: Solaris jedynym oferentem na dostawę 120 przegubowych autobusów

Analiza ofert

W obydwu częściach postępowania wpłynęła tylko jedna oferta – od Solaris Bus & Coach. Producent z Bolechowa wycenił każdą z dwóch części po 171.216.000 PLN brutto, co daje łączną wartość zamówienia na poziomie 342.432.000 PLN brutto. W przeliczeniu:

  • Część I – 60 autobusów: 171.216.000 PLN brutto / 139.528.455 PLN netto, co daje cenę jednostkową za model Urbino 18 na poziomie 2.325.474 PLN
  • Część II – 60 autobusów: 171.216.000 PLN brutto / 139.528.455 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Urbino 18 również za 2.325.474 PLN

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi łącznie 317.340.000 PLN brutto, po 158.670.000 PLN brutto na każdą z części. Oznacza to, że oferta Solarisa w obu przypadkach przekracza budżet zamawiającego o blisko 12.5 mln PLN brutto na każdej części, co łącznie daje ponad 25 mln PLN ponadplanowych środków!

Warszawa: Solaris jedynym oferentem na dostawę 120 przegubowych autobusów
Warszawa: Solaris jedynym oferentem na dostawę 120 przegubowych autobusów

Co dalej?

Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, który musi rozstrzygnąć, czy możliwe będzie zwiększenie budżetu lub ponownie zamówienia. Jeżeli skarbnik będzie na TAK, oferty będą oceniane zgodnie z kryteriami wskazanymi w SWZ:

✅ Cena – 60%
✅ Moc silnika powyżej 240,01 kW – 4%
✅ Moment obrotowy silnika powyżej 1.600,01 Nm – 4%
✅ Przednia szyba podzielona na trzy części – 5%
✅ Poszycie boczne dzielone pionowo i poziomo, bez kleju – 5%
✅ Największa liczba miejsc pasażerskich – 10%
✅ System inteligentnego wspomagania hamowania – 2%
✅ Najniższe zużycie paliwa – 9%
✅ Największy rabat na części zamienne – 1%

ZTM Warszawa oczekuje dostawy 120 autobusów z silnikiem diesla o mocy minimum 200 kW, spełniających normę Euro 6, z pojemnością skokową między 7.000 a 11.000 cm³. Pojazdy muszą być przystosowane do codziennych warunków przewozu miejskiego, ale także oferować możliwość szybkiej adaptacji wnętrza do transportu medycznego (nosze/leżanki – 4 szt. na pojazd). Kabina kierowcy ma być zamknięta i zabezpieczona, a cały pojazd wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz rozbudowane systemy bezpieczeństwa. Dostawy powinny nastąpić zgodnie z harmonogramem przewidzianym w umowie, jednak szczegółowy termin zostanie ustalony po ewentualnym rozstrzygnięciu przetargu. Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/179228/details

Komentarze