Skąd przyjadą autobusy elektryczne dla Starachowic? Analiza SWZ
Gmina Starachowice szuka dostawcy pięciu sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych.
Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI. Zakup autobusów jest dofinansowany w ramach Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego 2021-2027. O ogłoszeniu przetargu na nowe pojazdy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Na pierwszy plan wysuwa się pytanie – czy MAN obroni swój rynek? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
Trzy proste pytania do tekstu:
- Ile elektrycznych autobusów zamierza kupić Gmina Starachowice?
- Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu?
- Który producent ma największe szanse na wygranie przetargu według analizy SWZ?
Na co stawiają Starachowice?
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (40%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, Starachowice premiują następujące rozwiązania:
- konstrukcja szkieletu wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej – 10 pkt,
- zawieszenie niezależne – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących z niskiej podłogi większa bądź równa 12 – 10 pkt,
- poszycie boczne pod linią okien podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, dodatkowo poziomo podzielone na część górną i dolną z zastosowaniem paneli montowanych (przykręcanych) minimum w pasie dolnym – 10 pkt,
- brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 20 pkt,
- unifikacja silnika – 20 pkt,
- wszystkie baterie trakcyjne zabudowane na dachu pojazdu – 20 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Starachowic mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320-340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.
Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym zasilanym energią elektryczną z magazynów energii umieszczonych na dachu pojazdu, chłodzonym cieczą, umieszczonym z tyłu pojazdu. Wymagana moc silnika to minimum 160 kW. Magazyn energii elektrycznej ma być utrzymany w stałej temperaturze bez względu na temperaturę otoczenia. Magazyn energii powinien mieć pojemność, która zapewni przebieg min. 300 km w cyklu miejskim dla miasta Starachowice z jednego naładowania. Ładowanie magazynu energii będzie się odbywać przez wtyczkę plug-in.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie profilowane z warstwą pianki, pokryte tapicerką odporną na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenia. Tworzywo konstrukcji fotela powinno być odporne na malowanie graffiti, łatwo zmywalne. Do dyspozycji pasażerów będą dwa pojedyncze porty USB. Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego (tzw. warszawska). Pierwsze skrzydło pierwszych drzwi będzie wydzielone dla kierowcy (plus drzwi kierowcy z przestrzeni pasażerskiej). Kierowcy będą mogli w czasie pracy korzystać z wieszaka na ubranie umieszczonego na ścianie za fotelem, półki lub schowka do przewożenia co najmniej jednej typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwytu (podstawki) umożliwiającego bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,5 l. Zarówno przestrzeń pasażerska, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.
Autobusy będą wyposażone w komplet tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych – w kolorze białym. Wewnątrz zamontowany zostanie wyświetlacz podsufitowy o przekątnej minimum 21 cali. Ma być przeznaczony do emisji informacji pasażerskiej lub emisji przekazu informacyjno-reklamowego.
MAN z dużą przewagą
Odpowiadając na pytanie postawione na wstępie – czy MAN obroni swój rynek? – naszym zdaniem – tak. Oczywiście jeśli nie zaproponuje zaporowej ceny. Producent ten może liczyć na komplet punktów w kryteriach technicznych. Na jego korzyść w stosunku do konkurencji przemawiają np. unifikacja silnika, czy też nadwozie w technologii KTL, a także baterie zabudowane na dachu. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 11 marca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-3376a66a-ac8c-4e97-bb50-27623bc08bd4
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze