Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania ma już podwozie pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV. Ze Słupska

infobus
16.04.2025 15:01
0 Komentarzy

W kwietniu 2025 roku Scania rozszerzyła swoją ofertę autobusów elektrycznych o nowy wariant 6×2*4.

To odpowiedź producenta na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy zeroemisyjne, które poradzą sobie nie tylko w centrum miasta, ale także na trasach podmiejskich i regionalnych. Jak podaje szwedzki producent – ta platforma została zaprojektowana z myślą o bardziej wymagających warunkach eksploatacji. Mamy też polski akcent – to podwozie powstaje w zakładach Scanii w Polsce – w Kobylnicy pod Słupskiem.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki układ osi zastosowano w nowym modelu Scania LE BEV?
  2. Do jakich zastosowań transportowych skierowany jest wariant 6×2*4?
  3. Jakie opcje ładowania przewidziano dla tego modelu?
Scania z ofertą podwozia pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV.

LE BEV

Nowy trzyosiowy wariant z niskim wejściem (LE BEV) bazuje na platformie autobusowej, którą Scania wprowadziła w 2023 roku. Wersja 6×2*4 została opracowana z myślą o średnio- i wysokonakładowych zastosowaniach transportowych, oferując większą pojemność pasażerską niż dotychczasowy model 4×2. Pojazd jest skierowany do operatorów obsługujących nie tylko trasy miejskie, ale również połączenia podmiejskie i krótsze trasy międzymiastowe.

Nowa wersja korzysta z niedawno zaprezentowanego silnika elektrycznego e-machine, udoskonalonego interfejsu ładowania oraz nowej osi tylnej. Wariant 6×2*4 LE BEV oferuje dzięki temu nie tylko wydajność i niezawodność, ale też elastyczność potrzebną do dostosowania zabudowy do specyficznych wymagań operatora oraz nadwoziowców.

W konstrukcji zastosowano nowe przełożenia przekładni osi, które zmniejszają straty wewnętrzne i poprawiają ogólną sprawność energetyczną. Z kolei nowa oś wleczona, sterowana i zamontowana za półosią, ma poprawić rozkład masy i ograniczyć zużycie ogumienia. To techniczne rozwiązanie pozwala lepiej rozłożyć obciążenie między osiami i poprawia manewrowość pojazdu.

Dodatkowym atutem jest zoptymalizowany układ podzespołów – ułatwia on obsługę serwisową, redukuje koszty eksploatacji i zwiększa dostępność pojazdu. Wzmocniona rama pomocnicza obniża poziom hałasu i poprawia prowadzenie autobusu, co przekłada się na wyższy komfort podróży – zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.

Scania z ofertą podwozia pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV.
Scania z ofertą podwozia pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV.

Kilka opcji szybkiego ładowania

Nowy model oferuje także kilka opcji szybkiego ładowania – w tym tylny interfejs ładowania prądem stałym – oraz szeroki wybór konfiguracji mocy i punktów przyłączeniowych. Dzięki temu pojazd może być lepiej dopasowany do lokalnych uwarunkowań eksploatacyjnych.

Jak podkreśla Carl-Johan Lööf, szef działu zarządzania produktem w Scania People Transport Solutions: – Dzięki całkowicie nowemu silnikowi elektrycznemu ten trzyosiowy wariant jest niezawodny, energooszczędny i mocny. Oferuje świetne przyspieszenie, zasięg i możliwości ruszania – nawet na stromych wzniesieniach. Dzięki tylnemu gniazdu do szybkiego ładowania i licznym konfiguracjom mocy to pojazd elastyczny i dopasowany do realnych potrzeb operatorów.

Scania podkreśla, że nowe rozwiązanie ma globalny potencjał i może być wykorzystywane w rozszerzaniu elektryfikacji także poza typowymi, miejskimi scenariuszami.

Scania z ofertą podwozia pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV.
Scania z ofertą podwozia pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV.

Komentarze