Scania ma już podwozie pod trzyosiowy autobus elektryczny LE BEV. Ze Słupska
W kwietniu 2025 roku Scania rozszerzyła swoją ofertę autobusów elektrycznych o nowy wariant 6×2*4.
To odpowiedź producenta na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy zeroemisyjne, które poradzą sobie nie tylko w centrum miasta, ale także na trasach podmiejskich i regionalnych. Jak podaje szwedzki producent – ta platforma została zaprojektowana z myślą o bardziej wymagających warunkach eksploatacji. Mamy też polski akcent – to podwozie powstaje w zakładach Scanii w Polsce – w Kobylnicy pod Słupskiem.
Rozkład jazdy:
- Jaki układ osi zastosowano w nowym modelu Scania LE BEV?
- Do jakich zastosowań transportowych skierowany jest wariant 6×2*4?
- Jakie opcje ładowania przewidziano dla tego modelu?
LE BEV
Nowy trzyosiowy wariant z niskim wejściem (LE BEV) bazuje na platformie autobusowej, którą Scania wprowadziła w 2023 roku. Wersja 6×2*4 została opracowana z myślą o średnio- i wysokonakładowych zastosowaniach transportowych, oferując większą pojemność pasażerską niż dotychczasowy model 4×2. Pojazd jest skierowany do operatorów obsługujących nie tylko trasy miejskie, ale również połączenia podmiejskie i krótsze trasy międzymiastowe.
Nowa wersja korzysta z niedawno zaprezentowanego silnika elektrycznego e-machine, udoskonalonego interfejsu ładowania oraz nowej osi tylnej. Wariant 6×2*4 LE BEV oferuje dzięki temu nie tylko wydajność i niezawodność, ale też elastyczność potrzebną do dostosowania zabudowy do specyficznych wymagań operatora oraz nadwoziowców.
W konstrukcji zastosowano nowe przełożenia przekładni osi, które zmniejszają straty wewnętrzne i poprawiają ogólną sprawność energetyczną. Z kolei nowa oś wleczona, sterowana i zamontowana za półosią, ma poprawić rozkład masy i ograniczyć zużycie ogumienia. To techniczne rozwiązanie pozwala lepiej rozłożyć obciążenie między osiami i poprawia manewrowość pojazdu.
Dodatkowym atutem jest zoptymalizowany układ podzespołów – ułatwia on obsługę serwisową, redukuje koszty eksploatacji i zwiększa dostępność pojazdu. Wzmocniona rama pomocnicza obniża poziom hałasu i poprawia prowadzenie autobusu, co przekłada się na wyższy komfort podróży – zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.
Kilka opcji szybkiego ładowania
Nowy model oferuje także kilka opcji szybkiego ładowania – w tym tylny interfejs ładowania prądem stałym – oraz szeroki wybór konfiguracji mocy i punktów przyłączeniowych. Dzięki temu pojazd może być lepiej dopasowany do lokalnych uwarunkowań eksploatacyjnych.
Jak podkreśla Carl-Johan Lööf, szef działu zarządzania produktem w Scania People Transport Solutions: – Dzięki całkowicie nowemu silnikowi elektrycznemu ten trzyosiowy wariant jest niezawodny, energooszczędny i mocny. Oferuje świetne przyspieszenie, zasięg i możliwości ruszania – nawet na stromych wzniesieniach. Dzięki tylnemu gniazdu do szybkiego ładowania i licznym konfiguracjom mocy to pojazd elastyczny i dopasowany do realnych potrzeb operatorów.
Scania podkreśla, że nowe rozwiązanie ma globalny potencjał i może być wykorzystywane w rozszerzaniu elektryfikacji także poza typowymi, miejskimi scenariuszami.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze