Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania z etanolową hybrydą na Kongresie UITP

infobus
26.05.2009 16:33
0 Komentarzy
Podczas zbliżającego się Kongresu UITP w Wiedniu szwedzki koncern pokaże hybrydowy autobus Scania OmniLink w wersji 15-metrowej z silnikiem zasilanym etanolem. Obecnie aż sześć tego typu pojazdów rozpoczęło testy w Sztokholmie w ramach współpracy z operatorami: Stockholm Public Transport (SL) oraz Swebus. Projekt finansowo i naukowo wspierają dwie rządowe agendy: Swedish Energy Agency oraz Swedish Environmental Protection Agency. Projekt ma potrwać dwa lata. W tym czasie pojazdy będą eksploatowane na najbardziej obciążonych liniach, aby wszechstronnie poznać ich wady oraz zalety. Oczywiście najbardziej wnikliwie będzie badane zużycie paliwa. Zdaniem przedstawicieli producenta zastosowany w 15-metrowych autobusach Scania OmniLink układ hybrydowy pozwala zmniejszyć zużycie paliwa (etanolu) o 25% w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. –Będziemy również wnikliwie badać poziom emisji spalin –mówi Göran Hammarberg, szef działu rozwoju Scanii. –Według naszych badań przy zastosowaniu etanolowej hybrydy, liczba najbardziej szkodliwych tlenków azotu powinna spać o 90%. Zobaczymy jak te wyniki zweryfikuje codzienna eksploatacja.”
Etanolowa hybryda - Scania OmniLink podczas testów w SztokholmieEtanolowa hybryda - Scania OmniLink podczas testów w SztokholmieEtanolowa hybryda - Scania OmniLink podczas testów w SztokholmieEtanolowa hybryda –schemat działaniaEtanolowa hybryda - Scania OmniLink podczas testów warunkach zimowychEtanolowa hybryda - Scania OmniLink podczas testów warunkach zimowych
Jak podkreśla producent, w hybrydowych Scaniach OmniLink nie ma mechanicznego połączenia pomiędzy silnikiem Diesla (zasilanego etanolem) a silnikiem elektrycznym napędzającym pojazd. Mechaniczna energia jest przetwarza na energię elektryczną w generatorze. Oczywiście podczas hamowania następuje rekuperacja energii, która następnie jest przetrzymywana w super-akumulatorach (ultracaps) i wykorzystywana podczas ruszania pojazdu.
Obecnie Scania wytycza zupełnie nowy kierunek stosując układ hybrydowy, gdzie zastosowany został silnik zasilany alternatywnym, odnawialnym paliwem –w tym wypadku etanolem. Wszyscy pozostali producenci stosują tutaj jednostki wysokoprężne, spalające olej napędowy. Takie pionierskie podejście wynika z ogromnego doświadczenia szwedzkiego producenta w zakresie stosowania etanolu, jako źródła napędu w autobusach. Przypomnijmy, że tego typu konstrukcje po raz pierwszy pojawiły się w normalnej eksploatacji w 1989 r. –oczywiście na liniach SL (Stockholm Public Transport). Od tamtej pory ten przewoźnik odebrał aż 400. tego typu autobusów. Teraz będzie testował najnowsze „dziecko”konstruktorów Scanii –trzyosiowy autobus OmniLink wykorzystujący zarówno układ hybrydowy, jak i silnik etanolowy. Ten wyjątkowy pojazd będziemy mogli także zobaczyć podczas Kongresu UITP w Wiedniu.
Koncepcyjna hybryda Scanii, także wykorzystująca silnik napędzany etanolem Koncepcyjna hybryda Scanii, także wykorzystująca silnik napędzany etanolem Koncepcyjna hybryda Scanii, także wykorzystująca silnik napędzany etanolem Scania oferuje nawet autobusy piętrowe zasilane etanolem

Komentarze