Rzeszów z przetargiem na 20 autobusów wodorowych. W tle zerwany kontrakt przez Polenergię
29 stycznia 2025 roku Gmina Miasto Rzeszów ogłosiła przetarg na dostawę 20 sztuk autobusów wodorowych przeznaczonych do obsługi miejskiej sieci komunikacyjnej.
Tym samym stolica Podkarpacia dołącza do rosnącej grupy miast stawiających na zeroemisyjny transport publiczny. W ostatnich latach podobne projekty realizowane były m.in. w Rybniku, Poznaniu, Wałbrzychu, a za moment do tego grona dołączy Lublin, Kraków i Płock. Oczywiście – jak przy każdym wdrożeni u nowej technologii – stoi szereg wyzwań – jednym z nich jest zakup wodoru do autobusów – po zerwaniu umowy przez firmę Polenergia.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy można składać oferty w przetargu na autobusy wodorowe dla Rzeszowa?
- Jakie wymagania muszą spełnić oferenci ubiegający się o realizację zamówienia?
- Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów wodorowych?
Szczegóły techniczne
Rzeszowskie zamówienie obejmuje dostawę jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów klasy I kategorii MAXI, które będą wykorzystywać energię elektryczną wytwarzaną z ogniw paliwowych zasilanych wodorem. Przetarg prowadzony jest przez Urząd Miasta Rzeszowa.
Nowe autobusy mają spełniać wszystkie wymagania określone w obowiązujących rozporządzeniach dotyczących homologacji pojazdów oraz warunków technicznych, w tym regulacjach dotyczących emisji spalin i ekologicznych technologii transportowych. Zamówienie obejmuje także pełne wyposażenie pojazdów w systemy ITS niezbędne do zarządzania flotą oraz monitorowania przewozów pasażerskich.
Pojazdy muszą mieć długość od 11,50 m do 12,50 m oraz spełniać rygorystyczne normy niskoemisyjności i bezpieczeństwa. Ich napęd będzie bazował na sprężonym wodorze przechowywanym w specjalnych zbiornikach, co pozwoli na zeroemisyjną eksploatację. Dodatkowo, autobusy mają być wyposażone w kompleksowy system informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.
Zakup jest finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Przetargowe wymagania
Oferenci muszą wykazać się doświadczeniem w dostawie minimum 5 autobusów wodorowych w ciągu ostatnich trzech lat. Dodatkowo, wymagane jest posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej na poziomie 60 mln złotych. Pojazdy muszą być fabrycznie nowe, a ich dostawa powinna odbyć się w trzech etapach:
- 6 autobusów – 46. tydzień od podpisania umowy,
- 7 autobusów – 47. tydzień,
- 7 autobusów – 48. tydzień.
Na oferty zamawiający czeka do 28 lutego 2025 roku, do godziny 10:00. Komisja przetargowa oceni propozycje według kryteriów:
- cena – 56%,
- ocena techniczna – 40%,
- termin dostawy – 4%.
Zamówienie nie podlega podziałowi na części, a jego realizacja musi zakończyć się w terminie 50 tygodni od podpisania umowy.
Postępowanie nie podlega dyrektywie 2014/25/UE. Szczegółowe informacje i pełna dokumentacja zamówienia dostępne są pod adresem: przetarg na autobusy wodorowe w Rzeszowie.
Rzeszów zdeterminowany
Mimo trudności z dostawcą wodoru, Rzeszów pozostaje zdeterminowany, by wprowadzić ekologiczne autobusy do miejskiego transportu. Dowodem jest ogłoszony 29 stycznia przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych.
Przypomnijmy, że Jesienią 2024 roku Rzeszów otrzymał 70 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na zakup 20 autobusów wodorowych. Kluczową częścią projektu była również umowa na dostawę paliwa – w październiku 2024 r. przetarg na dostawę wodoru dla MPK Rzeszów wygrała Polenergia, zobowiązując się do dostarczania ekologicznego paliwa przez 15 lat oraz budowy stacji tankowania. Jednak w styczniu 2025 r. firma niespodziewanie wycofała się z umowy wartej 120 mln zł, pozostawiając miasto bez kluczowego elementu wodorowego projektu.
Podczas ostatniej sesji miasta prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek nie krył rozczarowania takim obrotem spraw. Podczas sesji Rady Miasta stwierdził, że partner nie zachował się fair wobec miasta, mimo wielomiesięcznych rozmów i deklaracji o współpracy.
-„Nie chcemy spekulować, dlaczego Polenergia się wycofała. Chcemy jednak znaleźć nowe rozwiązanie i kontynuować projekt” – podkreślił prezydent.
Prezydent Fijołek zaznaczył, że miasto wciąż prowadzi rozmowy z alternatywnymi dostawcami wodoru, którzy mogliby zastąpić Polenergię.
-„Mamy dobre sygnały i wierzymy, że znajdziemy nowego partnera” – dodał.
Środki z KPO na ten projekt muszą zostać rozliczone do połowy 2026 roku, co oznacza, że Rzeszów ma napięty harmonogram na realizację zakupu autobusów i zapewnienie dostaw paliwa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze