Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rzeszów kupując autobusy wodorowe bierze kurs na jednego producenta. Analiza SWZ

infobus
16.02.2025 19:01
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie kupuje nowe autobusy wodorowe klasy I kategorii MAXI. Zamówienie to ma dofinansowanie z programu: Zielony Transport Publiczny.

O ogłoszeniu przetargu na zakup wodorowców można przeczytać w InfoBusie tutaj. Jakie to będą pojazdy i kto ma największe szanse na ten kontrakt? Przyjrzyjmy się SWZ. Dodajmy, że miasto mnie rozstrzygnęło jeszcze najważniejszego problemu – skąd – po rezygnacji Polenergii – pozyska wodór do zamawianych właśnie wodorowców

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy wodorowe dla Rzeszowa?
  2. Jaką minimalną pojemność muszą mieć zbiorniki na wodór w nowych autobusach?
  3. Która firma jest uważana za faworyta w tym przetargu i dlaczego?
Rzeszowski przetarg na autobusy wodorowe z kierunkiem na jednego producenta. Analiza SWZ
Rzeszowski przetarg na autobusy wodorowe z kierunkiem na jednego producenta. Analiza SWZ / fot. UM Rzeszów

Ocena ofert

Kryteria oceny ofert prezentują się następująco: cena (56%), ocena techniczna (40%), termin wykonania dostaw (4%).

Czas na ocenę techniczną, w przypadku której najwięcej punktów można zdobyć za:

  • najdłuższy oferowany okres gwarancji na ogniwo paliwowe (powyżej 72 miesiące) do maksymalnie 180 miesięcy – 25 pkt,
  • najdłuższy oferowany okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 72 miesiące) do maksymalnie 180 miesięcy – 25 pkt,
  • podział poszyć zewnętrznych ścian – z podziałem pionowym na całej wysokości panelu pasa podokiennego (panele przykręcane lub zatrzaskiwane) – 15 pkt,
  • poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej – 10 pkt,
  • układ napędowy z falownikiem trakcyjnym (przetwornica) – zbudowany z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC) – 10 pkt,
  • układ klimatyzacji – rury parowników i skraplaczy wykonane ze stopów miedzi – 10 pkt,
  • 9 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 5 pkt.
Rzeszowski przetarg na autobusy wodorowe z kierunkiem na jednego producenta. Analiza SWZ
Rzeszowski przetarg na autobusy wodorowe z kierunkiem na jednego producenta. Analiza SWZ / fot. UM Rzeszów

Specyfikacja techniczna

Autobusy wodorowe mają charakteryzować się długością od 11,5 do 12,5 m, wysokością max. 3,40 m. Pojazdy mają przewieźć minimum 77 pasażerów, w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących. Zamawiający poszukuje autobusów niskopodłogowych, bez stopni poprzecznych. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 2-2-2.

Jednostką napędową wodorowców będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. W przypadku zastosowania silnika umieszczonego centralnie moc ma być nie mniejsza niż 200 kW, a w przypadku silników umieszczonych w piastach kół lub silnikach umieszczonych w osi napędowej przy piastach kół –nie mniejsza niż: 2 x 105 kW. Autobusy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem o mocy minimum 60 kW. Wodór przeznaczony do zasilania ogniwa paliwowego zgromadzony będzie w ciśnieniowych zbiornikach kompozytowych o pojemności wodnej minimum 1 400 litrów. Ilość zmagazynowanego w zbiornikach wodoru to minimum 35 kilogramów i ma zapewnić przebieg autobusu minimum 350 kilometrów na jednym tankowaniu. Wymagany czas tankowania zbiorników wodoru – nie dłuższy niż 20 minut.

Energia elektryczna gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być baterie trakcyjne, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 30 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. Siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek.

Nowe autobusy mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się z jednej tablicy wewnętrznej bocznej LCD o rozmiarze od 37 do 40 cali oraz dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym.

Rzeszowski przetarg na autobusy wodorowe z kierunkiem na jednego producenta. Analiza SWZ
Rzeszowski przetarg na autobusy wodorowe z kierunkiem na jednego producenta. Analiza SWZ / fot. UM Rzeszów

Kto dostarczy wodorowce dla Rzeszowa?

Kryteria oceny ofert nie pozostawiają żadnych złudzeń kto będzie faworytem tego przetargu. Mowa oczywiście o Solarisie, który w „technice” jest lepszy od konkurencji dzięki – nadwoziu ze stali nierdzewnej, zastosowaniu technologii SiC, a także dzięki panelom bocznym przykręcanym.

Z uwagi na to, że cena to tylko 56% wagi, trudno spodziewać się więcej niż jednej oferty… chyba, że konkurencja pójdzie do KIO, a nie jest to wykluczone. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 28 lutego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-51ee6053-5ffb-4e32-9263-393cb7a72c03

Komentarze