Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie

infobus
25.04.2025 09:04
0 Komentarzy

W marcu 2025 roku sprowadzono do Polski 336 autobusów używanych, czyli o 47 pojazdów mniej niż rok temu (-12,2% r/r).

Natomiast porównując te dane do lutego br. widać sporą dynamikę (+59 szt. / +21,3% m/m). Z kolei skumulowany wynik za trzy miesiące to 923 rejestracje (-291 szt. / -24% r/r), co pokazuje, że rzeczywiście zeszłoroczne wyniki były rekordowe dla polskiego wtórnego rynku, a odnotowany rezultat 4 163 zarejestrowanych autobusów (+1,6% r/r) stanowił najwyższy odnotowany poziom w historii.

Rozkład jazdy:

  1. Ile używanych autobusów sprowadzono do kraju w marcu 2025 roku?
  2. Która marka jest liderem na polskim rynku wtórnym ?
  3. Jaki był najczęściej importowany minibus w I kwartale 2025 roku?
Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie
Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie

Autobusowy marzec

Pamiętajmy, że aktualne dane z rynku wtórnego porównujemy do zeszłorocznego „kolosa”, który obecnie przeżywa lekką zadyszkę. Poczekajmy, co wydarzy się w dalszej części roku, ale na podstawie dotychczasowych lat i ciągłego wzrostu importu pojazdów, na razie na wielką rewolucję się nie zanosi. Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wygląda następująco:

  • Autobusy MINI zanotowały w marcu 80 sztuk, co oznacza spadek o 23 sztuki (-22,3% r/r). Tendencję spadkową widać w skumulowanym wyniku od początku roku, który wynosi 260 sztuk, czyli o 48 sztuk mniej niż w zeszłym roku (-15,6% r/r). Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku w I kwartale 2025 otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (115 sztuk).
  • Autobusy miejskie w lutym osiągnęły poziom 29 sztuk, co oznacza spadek o 2 sztuki (-6,5% r/r) w porównaniu do marca 2024 roku. Skumulowany wynik za I kwartał br. to 66 sztuk, czyli o 38 egzemplarzy mniej niż przed rokiem (-36,5% r/r). To kolejny spadek w tym segmencie, który pozostaje jednym z najsłabszych na wtórnym rynku autobusów w Polsce. Najbardziej popularnym modelem w tej kategorii jest Mercedes-Benz Citaro (13 sztuk).
  • Autobusy międzymiastowe w marcu osiągnęły wynik 102 sztuk, co oznacza spadek o 20 sztuk (-16,4% r/r) w porównaniu do marca 2024 roku. Ten spadek koniunktury widać również w skumulowanym wyniku, gdzie liczba rejestracji w I kwartale 2025 roku wynosi 288 szt. , co oznacza spadek o 150 sztuk (-34,3% r/r) w porównaniu do tego samego okresu w 2024 roku. Liczba robi wrażenia, ale jednocześnie jest to największa kategorii wtórnego rynku. Najczęściej importowanym modelem autobusu intercity w 2025 roku jest Iveco Crossway 12 (68 sztuk).
  • Autobusy turystyczne w marcu zanotowały 109 rejestracji (więcej niż międzymiastowe), co oznacza spadek o 5 sztuk (-4,4% r/r) w porównaniu do marca 2024 roku. Skumulowany wynik zza I kwartał br. to 273 sztuk, czyli spadek o 50 szt. (-15,5%) w porównaniu do tego samego okresu w 2024 roku. Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym pozostaje autokar Mercedes-Benz Tourismo (39 sztuk).
  • Autobusy szkolne pozostają na poziomie „plus jeden”. Jak widać, ten segment nie jest interesujący dla firm zajmujących się sprowadzaniem pojazdów do Polski. Podobna sytuacja występuje na rynku autobusów fabrycznie nowych.

Nowe kontra używane

Porównując wyniki za dwa pierwsze miesiące 2025 roku dla autobusów nowych (540 ) i używanych (923), widać wyraźną przewagę rynku wtórnego, podobnie jak to miało miejsce w poprzednich latach. Różnica wynosi obecnie 381 sztuk, co stanowi 70,9% przewagi rynku wtórnego. Na koniec 2024 roku ta przewaga wynosiła 1 862 sztuk, co stanowiło 80,9% na korzyść autobusów używanych. To pokazuje, że kryzys wywołany pandemią wciąż napędza rozwój rynku wtórnego w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych rozwiązań na odnowę taboru, a brak systemowych działań rządowych sprzyja importowi starszych i mniej ekologicznych pojazdów.

Poszczególne segmenty rynku w analizie „nowe vs używane” wykazują takie różnice:

  • Autobusy międzymiastowe: w I kwartale br. zarejestrowano 288 pojazdów używanych, wobec 27 nowych, co oznacza ogromną dominację rynku wtórnego (różnica: 11 razy więcej).
  • Autobusy turystyczne: w I kwartale br. sprowadzono 273 autokary używane, w porównaniu do 129 nowych, co stanowi różnicę na poziomie ponad 100%.
  • Segment MINI: w I kwartale br. zarejestrowano 275 nowych pojazdów w porównaniu do 260 używanych, co pokazuje niewielką przewagę rynku pierwotnego (+5,8%).
  • Autobusy miejskie: w I kwartale br. wyraźnie więcej było nowych pojazdów (108) niż używanych (66), co daje różnicę na poziomie +63,6%.

Pomimo zauważalnych spadków we wszystkich segmentach rynku wtórnego, na razie nie widać znaczących zmian w proporcji importu autobusów używanych do sprzedażą fabrycznie nowych pojazdów.

Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie
Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie

Normy emisji

W okresie styczeń-marzec 2025 roku wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode pojazdy z lat 2010–2019, które stanowią 64% rynku. Drugą najliczniejszą grupą były pojazdy z normą emisji Euro IV, produkowane w latach 2005–2009 (27% udziału). Na trzecim miejscu znalazły się autobusy z lat 2000–2004 (2% udziału), spełniające normę Euro III.

Najstarszym zarejestrowanym autobusem w tym roku jest Ikarus 280 z 1985 roku, który – miejmy nadzieję – został sprowadzony w celach kolekcjonerskich. Najmłodsze pojazdy to 13 sztuk z rocznika 2025 oraz 19 sztuk z 2024 roku, głównie autobusy Mercedes-Benz Sprinter. Przybyło także 5 sztuk z rocznika 2023.

W zakresie napędów, na początku roku na rynku wtórnym wciąż dominują pojazdy napędzane silnikami diesla. Jednak w 2024 roku zauważalny był import pierwszych używanych elektrobusów do Polski. Były to zarówno pojazdy demonstracyjne marek King Long i Ikarus, jak i pierwsze egzemplarze przeznaczone na sprzedaż marki Solaris. Dodatkowo sprowadzono siedem autobusów CNG, głównie marek Van Hool, Mercedes i Iveco. Jak na razie, w 2025 roku w zakresie alternatywnych napędów mamy „zero”.

Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie
Rynek autobusów używanych w Polsce w I kwartale 2025 r. Cały czas na minusie

Lista rankingowa marek

W I kwartale 2025 roku na rynku autobusów używanych w Polsce liderem został Mercedes-Benz, który wyprzedził Iveco o 23 sztuki, osiągając wynik 271 zarejestrowanych pojazdów (-38 szt. / -12,3% r/r). Udział marki wynosi 29,4% (w porównaniu do 23,6% na koniec 2024 roku), co oznacza wzrost o 3,9 pkt proc. Razem z drugą marką koncernu Daimler Buses – Setrą – mają na polskim rynku ponad 40% udziału we wtórnym rynku.

Iveco zajmuje drugie miejsce, po trzech latach utrzymywania tytułu lidera. Różnica wynosi zaledwie 23 autobusów, co sugeruje możliwość dalszych zmian w najbliższych miesiącach. W ciągu trzech miesięcy 2025 roku Iveco zarejestrowało 248 pojazdów, co stanowi spadek o 122 sztuk (-33% r/r). Udział marki w rynku spadł o 3 pkt proc., osiągając 26,9% (w 2024 roku było to 30,9%).

Na trzecim miejscu bez zmian pozostaje Setra, co można uznać za fenomen, biorąc pod uwagę, że marka jest obecna wyłącznie w segmentach międzymiastowym i turystycznym. Setra odnotowała w I kwartale br. równo 100 rejestracji (-6 szt. / -5,7% r/r), co daje jej 10,8% udziału (w 2024 roku wynosił on 8,5%), co oznacza wzrost o 0,8 pkt proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Listę kluczowych graczy na rynku używanych autobusów w Polsce zamykają marki SOR z liczbą 53 pojazdów oraz MAN – 49 autobusów. Tutaj bez zmian.

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:  

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę linii autobusowych;

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze