Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przygotowania do otwarcia tunelu na S3: Od wypadku autobusu z czołgiem

infobus
09.06.2024 09:00
0 Komentarzy

Wypadek autobusu z wycieczką szkolną w najdłuższym tunelu drogowym w Polsce był jednym ze scenariuszy ćwiczeń “Tunel 2024”.

Odbyły się one 4 czerwca na trasie S3 między Bolkowem i Kamienną Górą. W tym wydarzeniu wzięło udział łącznie 250 strażaków, 78 pojazdów ratowniczych oraz 40 pojazdów i 60 osób z innych służb. Jeden ze scenariuszy zakładał zderzenie pojazdów jadących w kolumnie wojskowej z autem osobowym oraz autobusem przewożącym 15 uczniów. Kierowca autobusu, chcąc uniknąć zderzenia z pojazdem wojskowym, uderzył w ścianę tunelu. W wyniku wypadku z ciężarówki wyciekła substancja chemiczna. Mało prawdopodobne, ale…

Spis treści:

  • Kiedy odbyły się ćwiczenia Tunel 2024?
  • Jaki cel miała tak szeroka akcja służb ratowniczych?
  • Jaki był zakładany scenariusz ćwiczeń z udziałem autobusu?
  • Kiedy zostanie oddany tunel na S3?
Przygotowania do otwarcia nowego tunelu S3: Od ćwiczeń z wypadku autobusu
Przygotowania do otwarcia nowego tunelu S3: Od ćwiczeń z wypadku autobusu

Szerokie ćwiczenia

“Tunel 2024” to była największe w regionie symulacja akcji ratowniczych z udziałem różnych jednostek. Ćwiczenia odbyły się w nieoddanym jeszcze do ruchu najdłuższym pozamiejskim tunelu drogowym w Polsce, w ciągu trasy S3 między Bolkowem i Kamienną Górą.

W ćwiczeniach wzięło udział łącznie 250 strażaków, 78 pojazdów ratowniczych oraz 40 pojazdów i 60 osób z innych służb.

Ćwiczenia miały bardzo rozbudowany i różnorodny scenariusz. W wyniku panującej suszy doszło do zaprószenia ognia na terenie leśnym na wysokości Starych Bogaczowic. Pożar został zauważony przez patrol leśny, a gdy na miejsce dojechały pierwsze służby front pożaru rozciągał się na ok. 100 m i rozprzestrzeniał się na pobliskie tereny. Do akcji skierowane zostały samoloty gaśnicze.  

Równocześnie na wysokości Sadów Górnych zapaliły się trawy, a pożar rozprzestrzenił się na sąsiadujący las. Duże zadymienie przemieszczało się w kierunku tunelu na S3. Do akcji wysłano śmigłowiec policyjny. 

W międzyczasie w tunelu doszło do awarii pojazdu osobowego, który zjechał na pas awaryjny. Chwilę później, w wyniku nieuwagi kierowcy jednego z pojazdów kolumny wojskowej jadącej przez tunel, na tył pojazdu stojącego na pasie awaryjnym najechała ciężarówka transportująca niebezpieczne materiały. Na skutek zderzenia w komorze silnika pojazdu wojskowego wybuchł pożar. Uszkodzona została też konstrukcja cysterny, a w efekcie uwolniony toksyczny środek bojowy. Na dodatek doszło do kolejnego zdarzenia, autobus z wycieczką szkolną uderzył w ścianę tunelu. 

Tak rozbudowany scenariusz zakładał udział wielu służb. W ćwiczeniach udział wzięło prawie 320 funkcjonariuszy policji, straży pożarnej, ratowników medycznych i żołnierzy. W ich trakcie sprawdzono umiejętności służb w warunkach maksymalnie zbliżonych do tych, które występują podczas rzeczywistych wypadków. Weryfikowano szybkość reakcji na informację o zagrożeniu, funkcjonowanie sprzętu i procedur, a także koordynację działań na miejscu zdarzenia.  

Nowy Tunel na S3

Przypomnijmy, że w liczącym ok. 2300 m długości obiekcie jest osiem przejść ewakuacyjnych między obiema nitkami. Jest też dodatkowy specjalny przejazd dla służb ratunkowych. W każdej komorze tunelu jest: 

  • 20 hydrantów rozmieszczonych wzdłuż jezdni co ok. 250 m;  
  • 42 telefony alarmowe, koce gaśnicze, gaśnice i alarmy przeciwpożarowe ulokowane co ok. 125 m.  
  • W obu nawach tunelu jest prawie 60 czujników dymu i dwie niezależne liniowe czujki ciepła biegnące przez całą ich długość.
  • Ponadto jest 37 wentylatorów, które w przypadku pożaru odpowiadają m.in. za usuwanie z wnętrza dymu.

Sytuację na terenie obiektu monitoruje 150 kamer, z których 90 pokazuje równocześnie obraz termowizyjny. Informacje zbierane przez czujki i obraz z kamer, trafią do funkcjonującego 24h/dobę centrum zarządzania ruchem w tunelu. 

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra, której częścią jest tunel, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ostatni odcinek drogi S3 (Bolków – Kamienna Góra) ma zostać otwarty na początku lipca.

Komentarze