Przygotowania do otwarcia tunelu na S3: Od wypadku autobusu z czołgiem
Wypadek autobusu z wycieczką szkolną w najdłuższym tunelu drogowym w Polsce był jednym ze scenariuszy ćwiczeń “Tunel 2024”.
Odbyły się one 4 czerwca na trasie S3 między Bolkowem i Kamienną Górą. W tym wydarzeniu wzięło udział łącznie 250 strażaków, 78 pojazdów ratowniczych oraz 40 pojazdów i 60 osób z innych służb. Jeden ze scenariuszy zakładał zderzenie pojazdów jadących w kolumnie wojskowej z autem osobowym oraz autobusem przewożącym 15 uczniów. Kierowca autobusu, chcąc uniknąć zderzenia z pojazdem wojskowym, uderzył w ścianę tunelu. W wyniku wypadku z ciężarówki wyciekła substancja chemiczna. Mało prawdopodobne, ale…
Spis treści:
- Kiedy odbyły się ćwiczenia Tunel 2024?
- Jaki cel miała tak szeroka akcja służb ratowniczych?
- Jaki był zakładany scenariusz ćwiczeń z udziałem autobusu?
- Kiedy zostanie oddany tunel na S3?
Szerokie ćwiczenia
“Tunel 2024” to była największe w regionie symulacja akcji ratowniczych z udziałem różnych jednostek. Ćwiczenia odbyły się w nieoddanym jeszcze do ruchu najdłuższym pozamiejskim tunelu drogowym w Polsce, w ciągu trasy S3 między Bolkowem i Kamienną Górą.
W ćwiczeniach wzięło udział łącznie 250 strażaków, 78 pojazdów ratowniczych oraz 40 pojazdów i 60 osób z innych służb.
Ćwiczenia miały bardzo rozbudowany i różnorodny scenariusz. W wyniku panującej suszy doszło do zaprószenia ognia na terenie leśnym na wysokości Starych Bogaczowic. Pożar został zauważony przez patrol leśny, a gdy na miejsce dojechały pierwsze służby front pożaru rozciągał się na ok. 100 m i rozprzestrzeniał się na pobliskie tereny. Do akcji skierowane zostały samoloty gaśnicze.
Równocześnie na wysokości Sadów Górnych zapaliły się trawy, a pożar rozprzestrzenił się na sąsiadujący las. Duże zadymienie przemieszczało się w kierunku tunelu na S3. Do akcji wysłano śmigłowiec policyjny.
W międzyczasie w tunelu doszło do awarii pojazdu osobowego, który zjechał na pas awaryjny. Chwilę później, w wyniku nieuwagi kierowcy jednego z pojazdów kolumny wojskowej jadącej przez tunel, na tył pojazdu stojącego na pasie awaryjnym najechała ciężarówka transportująca niebezpieczne materiały. Na skutek zderzenia w komorze silnika pojazdu wojskowego wybuchł pożar. Uszkodzona została też konstrukcja cysterny, a w efekcie uwolniony toksyczny środek bojowy. Na dodatek doszło do kolejnego zdarzenia, autobus z wycieczką szkolną uderzył w ścianę tunelu.
Tak rozbudowany scenariusz zakładał udział wielu służb. W ćwiczeniach udział wzięło prawie 320 funkcjonariuszy policji, straży pożarnej, ratowników medycznych i żołnierzy. W ich trakcie sprawdzono umiejętności służb w warunkach maksymalnie zbliżonych do tych, które występują podczas rzeczywistych wypadków. Weryfikowano szybkość reakcji na informację o zagrożeniu, funkcjonowanie sprzętu i procedur, a także koordynację działań na miejscu zdarzenia.
Nowy Tunel na S3
Przypomnijmy, że w liczącym ok. 2300 m długości obiekcie jest osiem przejść ewakuacyjnych między obiema nitkami. Jest też dodatkowy specjalny przejazd dla służb ratunkowych. W każdej komorze tunelu jest:
- 20 hydrantów rozmieszczonych wzdłuż jezdni co ok. 250 m;
- 42 telefony alarmowe, koce gaśnicze, gaśnice i alarmy przeciwpożarowe ulokowane co ok. 125 m.
- W obu nawach tunelu jest prawie 60 czujników dymu i dwie niezależne liniowe czujki ciepła biegnące przez całą ich długość.
- Ponadto jest 37 wentylatorów, które w przypadku pożaru odpowiadają m.in. za usuwanie z wnętrza dymu.
Sytuację na terenie obiektu monitoruje 150 kamer, z których 90 pokazuje równocześnie obraz termowizyjny. Informacje zbierane przez czujki i obraz z kamer, trafią do funkcjonującego 24h/dobę centrum zarządzania ruchem w tunelu.
Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra, której częścią jest tunel, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ostatni odcinek drogi S3 (Bolków – Kamienna Góra) ma zostać otwarty na początku lipca.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze