Przetargowy rollercoaster w stolicy. MZA unieważnia zadanie na 50 autobusów elektrycznych
W kwietniu br. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie oficjalnie potwierdziły anulowanie kontraktu na dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych.
Równolegle umowa zawarta na początku lutego z firmą Solaris została unieważniona po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. Decyzja ta oznacza konieczność rozpisania nowego przetargu. Na razie jedynym zwycięzcą najnowszego rozdaia przetargowego w Warszawie jest Busnex Poland z kontraktem na 30 MAXI elektrobusów . O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kiedy unieważniono umowę na dostawę 50 przegubowych elektrobusów dla MZA Warszawa?
- Jakie były główne powody unieważnienia kontraktu z firmą Solaris?
- Czy MZA planuje ogłoszenie nowego przetargu na te autobusy?
Zadania MEGA
15 kwietnia 2025 r. MZA Warszawa oficjalnie anulowały postępowanie dotyczące zakupu 50 przegubowych autobusów elektrycznych. To konsekwencja serii odwołań i decyzji prawnych, które całkowicie sparaliżowały jedno z największych postępowań elektrobusowych w kraju.
Zamówienie zostało ogłoszone we wrześniu 2024 r. i miało dwie części – osobno wybierano dostawcę 30 autobusów klasy MAXI oraz 50 przegubowych pojazdów klasy MEGA. Na obie części MZA zabezpieczyły 328 mln zł, a początkowo faworytem była firma Irizar, która zaoferowała 222,46 mln zł brutto za przegubowce. Oferta Solarisa była droższa – 227,55 mln zł brutto – ale to właśnie ona została ostatecznie wybrana po odwołaniu i ponownej ocenie ofert.
Zamówienie zostało podpisane 4 lutego, jednak KIO po rozpatrzeniu kolejnego odwołania ze strony Irizara, nakazała unieważnienie umowy z Solarisem z powodu naruszeń zasad jawności i przejrzystości przetargu oraz błędnego zastrzeżenia „tajemnicy przedsiębiorstwa”. Na tej podstawie Prezes Urzędu Zamówień Publicznych uznał, że nie można kontynuować procedury bez ogłoszenia nowego przetargu.
W efekcie MZA ogłosi ponownie postępowanie wyłącznie na dostawę 50 przegubowych elektrobusów. Pytany przez „Stołeczną” Adam Stawicki, rzecznik MZA, wyjaśnił, że „nie ma podstaw do wypłaty odszkodowań” dla Solarisa, a spółka „po uprawomocnieniu decyzji przystąpi do nowego postępowania”. Na dziś nie wiadomo, czy MZA wróci do oferty Irizara, czy do przetargu przystąpią nowi gracze. Jedno jest pewne – stołeczny przewoźnik stracił ponad pół roku, a dostawy przegubowych elektrobusów opóźnią się co najmniej do 2026 r.
Zadanie MAXI
W części dotyczącej 30 autobusów MAXI decyzja została utrzymana – wybrano chińskiego producenta Yutong, reprezentowanego w Polsce przez Busnex Poland, który złożył ofertę na 91,2 mln zł, czyli droższą od Irizara, ale tańszą niż propozycja Solarisa.
Dotychczas MZA Warszawa posiadało już 18 elektrycznych autobusów Yutong U12, które zostały zamówione w styczniu 2024 r. za 58 mln zł. Obecna sytuacja, w której wykluczani są zarówno Irizar, jak i Solaris, a jedynym realnym graczem pozostaje chiński producent, może sprawić, że to właśnie Yutong dostarczy kolejne pojazdy do stolicy.
Czy kolejny przetarg zakończy się kolejną e-bitwą o Warszawę? Wszystko wskazuje na to, że odpowiedź poznamy dopiero w drugiej połowie 2025 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze