Przetargowe zaskoczenie w Jarosławiu. Autosan z Sancity 10 LFE
25 września Gmina Miejska Jarosław otworzyła ofertę w przetarg na dostawę jednego niskopodłogowego autobusu komunikacji miejskiej zasilanego energią elektryczną.
Zamówienia realizowane jest w ramach projektu „JarosLove – z miłości do ludzi”, finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%). To preludium przed najważniejszym taborowym zakupem miasta, czyli kontraktem na 13 elektrobusów z ZTP 2.0. W elektrycznym debiucie wystąpił „jeden aktor” – marka Autosan. Ale za to jak!
ELEKTRYCZNE PROJEKTY
O tym zamówieniu Jarosławca pisaliśmy już w InfoBusie. Poszukiwane parametry autobusowe w tym kontrakcie były następujące:
- Autobus – klasy MIDI, niskopodłogowy
- Długość całkowita - 9800-10600 mm
- Szerokość całkowita - 2400-2550 mm
- Wysokość całkowita - max. 3400 mm (z urządzeniem klimatyzacyjnym)
- Wysokość wejścia - maksymalna wysokość wejść z poziomu jezdni 320 mm
- Liczba pasażerów - miejsc ogółem min. 70 + kierowca + wózek inwalidzki min. 24 miejsca siedzące w tym co najmniej 10 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi z uwzględnieniem 4 miejsc dla osób o obniżonej sprawności ruchowej tzw. siedzenia priorytetowe
- Silnik - o sumarycznej mocy co najmniej 250 KW, zużycie energii elektrycznej przez pojazd w KWh/km nie większy niż 120 KWh/100 km, Pojemność magazynu energii - min. 360 KWh umożliwiająca wykonanie w warunkach atmosferycznych od -25 C do +35 C, przy włączonych podczas obsługi wszystkich urządzeniach, ogrzewania, systemu informacji pasażerskiej itp., przy pełnym napełnieniu i na trasach eksploatowanych przez operatora – PWiK Sp. z o.o. w Jarosławiu przy prędkościach i przyspieszeniach charakterystycznych do transportu miejskiego min. 240 km trasy bez doładowywania. W okresie gwarancji magazynu energii, przy czym ma pozostać 15% pojemności magazynu energii wg pomiaru zużycia energii SORT2.
Jedna oferta
Przy takich wymaganiach, Jarosław otrzymał tylko jedną ofertę i to od firmy Huta Stalowa Wola S.A. oddział Autosan w Sanoku. Jest to spore zaskoczenie! Po pierwsze sanocki producent ostatnio rzadko udziela się w elektrycznych przetargach; a do tego w Jarosławcu wystąpił solo – bez żadnej konkurencji. Termin dostawy upływa w czerwcu 2024 roku.
I jeszcze kwestia budżetu. HSW zaproponowało za autobus Autosan Sancity 10 LFE kwotę 2.750.526 PLN brutto / 2.236.200 PLN netto. Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę brutto w wysokości: 1.950.534,30 PLN brutto. To oznacza przekroczenie o ponad 800 tys. zł brutto, co ciężko będzie przeforsować u skarbnika. Stawiamy na unieważnienie i powtórkę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na koniec opisu przetargu link do zamawiania: https://platformazakupowa.pl/transakcja/806219
ELEKTROBUSy Z ZTP
Przypomnijmy, że to nie jedyny projekt na zakup autobusów elektrycznych realizowany przez podkarpacki samorząd. W maju, w Rzeszowie, miało miejsce podpisanie umów na zakup łącznie 39 autobusów elektrycznych dla: Ustrzyk Dolnych, Mielca, Jarosławia, Jasła i Stalowej Woli. Dofinansowanie (blisko 88 mln zł) pochodzi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: ARP vs. Solaris na pierwsze autobusy elektryczne dla Sitna. Przy MINI budżecie Mielec tylko z ofertą Solarisa na pierwsze autobusy elektryczne. Z ZTP 2.0 Na Podkarpaciu dofinansowanie otrzymali wszyscy samorządowcy, którzy złożyli wnioski. Zdaniem NFOŚiGW, to dowód, że dotacje są przyznawane bez względu na „barwy polityczne” samorządowców. Dofinansowanie pozwoli na wprowadzenie nowych elektrobusów do następujący flot:
- Ustrzyki Dolne - 10 autobusów (utworzenie miejskiej komunikacji);
- MKS Mielec - 5 autobusów (pierwszy zakup e-busów);
- MZK Jarosław - 13 autobusów (pierwszy zakup e-busów);
- MKS Jasło - 6 autobusów (pierwszy zakup e-busów);
- MZK Stalowa Wola - 5 autobusów (trzeci zakup e-busów).
W imieniu samorządowców przemawiał prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, który powiedział, że jednostki , które podpisały umowy na zakup ekologicznych pojazdów to liderzy elektromobilności.
-„Są to samorządy, które chcą przyczyniać się do zmiany jakościowej życia, zmiany dotyczącej ochrony środowiska i tej zmiany, która wynika z naszych strategii samorządowych, by wykorzystywać wszystkie narzędzia do tego, aby zmieniać jakość życia naszych mieszkańców, poprzez dostęp do najlepszej jakości transportu publicznego – dostępnego, taniego, a jednocześnie ekologicznego” – mówił Nadbereżny.