Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na infrastrukturę ładowania dla autobusów elektrycznych w Raciborzu

infobus
28.09.2025 19:05
0 Komentarzy

15 września 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu ogłosiło drugi przetarg na budowę i montaż stacji ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Kaspra Adamczyka.

To kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego w tym mieście. O pierwszym podejściu i jednej, drogiej ofercie informowaliśmy tutaj. Z kolei o zamówieniu PK na elektrobusy od Solarisa pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie ma powstać stacja ładowania autobusów elektrycznych w Raciborzu?
  2. Ile stacjonarnych ładowarek o mocy 120 kW przewidziano w przetargu?
  3. Ile czasu wykonawca będzie miał na realizację inwestycji od momentu podpisania umowy?
15 września 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu ogłosiło drugi przetarg na budowę i montaż stacji ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Kaspra Adamczyka.

Z opcją

Raciborskie zamówienie zostało ogłoszone 15 września 2025 roku i dotyczy kompleksowej realizacji infrastruktury ładowania elektrobusów. Przedmiotem są roboty budowlane obejmujące część konstrukcyjną, elektroinstalacyjną, teletechniczną oraz sanitarną. Inwestycja ma być zlokalizowana na działkach nr 156/20 i 410/29 przy ul. Adamczyka 10, w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby przewoźnika. Dokumentacja przewiduje m.in. wykonanie instalacji elektrycznych, systemów niskonapięciowych, zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz przygotowanie placu pod montaż ładowarek stacjonarnych o mocy 120 kW (4 szt.) i ładowarki przewoźnej 40 kW (1 szt.).

Zamawiający wprowadził także prawo opcji, które pozwala na dostawę i uruchomienie transformatora SN/nN o parametrach 15/0,4 kV 630 kVA, co dodatkowo zwiększy możliwości energetyczne stacji. Termin realizacji całego zadania wynosi 6 miesięcy od podpisania umowy. Projekt będzie współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach komponentu G 1.3.2 „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”.

Warunki udziału wymagają od oferentów udokumentowanego doświadczenia w postaci co najmniej jednej zakończonej realizacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych lub instalacji o wartości nie mniejszej niż 1.000.000 PLN brutto w ciągu ostatnich 5 lat. Dodatkowo wymagane jest dysponowanie zespołem z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi – kierownikiem budowy i kierownikiem robót elektrycznych. Zamawiający przewiduje konieczność wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Na oferty zamawiający czeka do 29 września 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • cena – waga 80%
  • gwarancja – waga 20%

Postępowanie prowadzone jest w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp. W tym przypadku zastosowanie ma dyrektywa 2014/24/UE.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: SWZ – PK Racibórz

15 września 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu ogłosiło drugi przetarg na budowę i montaż stacji ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Kaspra Adamczyka.

Zakupowe tło

Budowa infrastruktury ładowania to kluczowy krok w kierunku elektryfikacji transportu publicznego w Raciborzu. Przedsiębiorstwo Komunalne w marcu 2025 roku ogłosiło swój pierwszy duży przetarg na zakup czterech autobusów elektrycznych wraz z pełnym zapleczem infrastrukturalnym. Kontrakt obejmuje montaż czterech stacji ładowania stacjonarnego oraz jednej mobilnej ładowarki, co pozwoli na obsługę floty w trybie ciągłym. Złożona przez Solaris Bus & Coach oferta o wartości 13 844 880 PLN brutto z autobusami Solaris Urbino 12 electric zmieściła się w budżecie zamawiającego, który wynosił 14 000 000 PLN brutto, co przesądziło o wyborze wykonawcy.

Zgodnie z zapisami umowy, pojazdy mają oferować zasięg co najmniej 300 km, możliwość szybkiego ładowania z mocą do 150 kW oraz pełne wyposażenie pasażerskie z klimatyzacją i systemem informacji pasażerskiej. Dla Raciborza będzie to historyczny krok w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego, tym bardziej że pierwsze próby z elektromobilnością miały miejsce już w 2020 roku, kiedy testowano prototypowy pojazd od Rafako, który potem rozwijała firma ARP E-Vehicels. .

Komentarze