Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera elektrycznego MAN-a w Polsce – w Katowicach

infobus
23.10.2017 16:17
0 Komentarzy

Właśnie zakończył się VII. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw wraz z wydarzeniem towarzyszącym jakim były Targi Biznes EXPO odbywające się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach (18-20.10). Podczas trzydniowego wydarzenia w stolicy Śląska mogliśmy zobaczyć trzy autobusy, w tym jeden zabytkowy.

Nowoczesna lokalizacja

Międzynarodowe Centrum Kongresowe to jeden z najnowocześniejszych wielofunkcyjnych obiektów wystawienniczo–kongresowych w Europie. Hale wraz z centrum konferencyjnym o łącznej powierzchni ponad 35 tys. m2 wraz z nowoczesną infrastrukturą oraz lokalizacją w centrum miasta stwarza zupełnie nowe możliwości Targów Biznes EXPO, których hasłem przewodnim tegorocznej edycji było „UWOLNIĆ BIZNES”. 6 000 uczestników z 30 krajów. Ponad 100 wystawców i 100 wydarzeń. Globalne marki i lokalne biznesy. W środę w Katowicach rozpoczęła się VII. edycja Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, a głównym współorganizatorem wydarzenia było Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Elektryczny lew pierwszy raz w Polsce

Na stoisku niemieckiego producenta autobusów MAN zaprezentowano dwa miejskie autobusy, m.in. znanego już z targów IAA Hannover 2016, w pełni elektrycznego przegubowca spod znaku lwa, który po raz pierwszy zawitał do Polski wraz z ładowarką o mocy 150kW – potrafiącej naładować do pełna przegubowy autobus w 4 godziny. MAN Lion's City GL electric to koncepcyjny projekt nowej generacji autobusów w pełni elektrycznych opartych na modułowej budowie, gdzie producent wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie w produkcji autobusów hybrydowych MAN. Pokazany w Katowicach autobus, jest już po serii testów wewnętrznych – przejechał już ponad 80 tysięcy kilometrów – to sporo jak na koncepcyjny produkt, szczególnie, że producent dopiero co rozpoczyna przygodę z pojazdami bezemisyjnymi. Dodatkowa współpraca firmy MAN zyska profity dzięki obecności w grupie Volkswagen, wykorzystując synergię wewnątrz koncernu i dynamikę w obszarze samochodów osobowych.

Dynamiczna hybryda

Dzisiejsza rodzina autobusów miejskich marki MAN Lion's City oprócz technologii silników wysokoprężnych oferuje także szereg alternatywnych napędów we wszystkich wariantach długości pojazdu. Przy tym firma MAN chce oferować swoim klientom pojazdy opłacalne ekonomicznie i zaawansowane technologicznie. Zasada ta obowiązuje również, tak jak w przypadku autobusów z silnikiem wysokoprężnym i alternatywnych paliw, dla rozwiązań e-mobility w obszarze autobusów miejskich. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w pracy nad zelektryfikowanymi układami przenoszenia napędu i komponentami pojazdu MAN Lion's City Hybrid, firma MAN Truck & Bus jest najlepiej przygotowana na to, żeby zaoferować przedsiębiorstwom transportowym funkcjonalne i skuteczne rozwiązania także w obszarze autobusów elektrycznych. W tym celu firma MAN stawia na koncept modułowy, zgodnie z którym można wybierać i łączyć według potrzeb technologie ładowania tak samo, jak liczbę modułów gromadzących energię zależnie od wymaganego zakresu i zdolności transportowej.

Stąd też zapewne obecność drugiego autobusu podczas Kongresu – tym razem MAN Lion's City Hybrid, który przyjechał spod częstochowskich Rędzin, gdzie obecnie jeżdżą cztery takie autobusy, głównymi zaletami jest niskie spalanie autobusów mieszczące się w granicach 23-25l/100km. – szerzej o tym pisaliśmy TUTAJ

Obecnie w Polsce eksploatowane autobusy hybrydowe spod znaku lwa są m.in. w Białymstoku – 2 szt., Jeleniej Górze – 1 szt. oraz Rędzinach – 4 szt. Oprócz tego podczas targów można było zobaczyć zabytkowego Jelcza 043 „Beskidzki ogórek”.

Komentarze