Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prawie 7 miesięcy od wyboru: MZA z umową z Busnex Poland na 30 autobusów Yutong U12

infobus
20.10.2025 12:08
0 Komentarzy

20 października 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę z firmą Busnex Poland na dostawę 30 elektrycznych autobusów Yutong U12.

To efekt długiego i wieloetapowego postępowania, w którym decydujące znaczenie miały zarówno cena, jak i parametry techniczne. Tym samym Yutong po raz trzeci zasila stołeczny transport publiczny, a MZA konsekwentnie rozbudowuje swoją zeroemisyjną flotę. O zwrotach akcji w tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów Yutong U12 trafi do Warszawy na mocy podpisanej 20 października 2025 r. umowy?
  2. Dlaczego oferta Busnex Poland została uznana za najkorzystniejszą w przetargu MZA?
  3. Jakie kluczowe parametry techniczne i osiągi charakteryzują model Yutong U12?
Umowa na dostawę 30 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie / fot. Dominik Kalamus
Umowa na dostawę 30 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie / fot. Dominik Kalamus

Powrót Yutonga do gry

Postępowanie MZA Warszawa ogłoszone na początku 2025 roku obejmowało łącznie zakup 80 elektrobusów, w tym 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI (12 m), które miały trafić do Warszawy do końca I kwartału 2026 roku. Po wcześniejszym rozstrzygnięciu drugiego zadania na 50 przegubowych elektrobusów (gdzie wygrał Solaris, a następnie po podpisaniu umowy cała procedura został unieważniona), w pierwszym zadaniu doszło do kilku zwrotów akcji. Początkowo najtańszą ofertę złożył Irizar, jednak została ona odrzucona. W ponownej ocenie najwyżej oceniono propozycję Busnex Poland z modelem Yutong U12.

Oferta Busnexu opiewała na 91.238.940 zł brutto, co oznaczało jednostkową cenę 2.472.600 zł netto za U12. Ostatecznie oferta Busnex Poland wygrała przede wszystkim dzięki najniższej cenie i dobrym wynikom techniczno-eksploatacyjnym, co przełożyło się na 93,56 pkt i wyprzedzenie Solarisa (84,47 pkt).

Dzięki nowemu kontraktowi Busnex Poland może pochwalić się największym dotychczasowym zamówieniem w stolicy. Yutong, jako jeden z największych światowych producentów elektrobusów, coraz śmielej wchodzi na polski rynek, konkurując nie tylko ceną, ale też jakością.

„Dziś podpisujemy kolejną umowę na dostawę 30 autobusów Yutong U12, które zasilą zeroemisyjny tabor komunikacyjny w stolicy. To najlepsza rekomendacja dla nas jako wyłącznego dystrybutora jak również dla producenta tych autobusów. Warszawa jest liderem w zakresie inwestycji w zeroemisyjny transport” – powiedział Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.

Umowa na dostawę 30 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie / fot. Dominik Kalamus
Umowa na dostawę 30 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie / fot. Dominik Kalamus

Yutong w Warszawie

Historia obecności autobusów marki Yutong w Warszawie rozpoczęła się w maju 2023 roku, kiedy MZA testowały model U12 przez rok na regularnych trasach. Pojazd pokonał 79.700 km, a w najbardziej intensywnym dniu przejechał 403 km, osiągając średnie zużycie 0,63 kWh/km i pozostawiając 21% energii w baterii. Roczne testy zakończyły się średnim zużyciem 0,89 kWh/km – wynik, który przekonał stołecznego przewoźnika do dalszych inwestycji w ten model.

W marcu 2024 r. podpisano pierwszą umowę na 18 egzemplarzy Yutong U12, które pojawiły się na ulicach stolicy pod koniec roku. Pojazdy szybko zdobyły uznanie za niezawodność, komfort i energooszczędność.

Nowe autobusy Yutong U12 to niskopodłogowe, 12-metrowe pojazdy z zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa i komfortu. Oferują zasięg do 400 km, bezkobaltowe baterie z systemem rekuperacji, klimatyzację, ogrzewanie elektryczne, ładowarki USB i system kamer 360°. Autobusy będą ładowane przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, z której korzysta już flota 18 elektrobusów tej marki.

Yutong U12 posiada również najnowsze technologie zapewniające bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę.

– Nasza flota zeroemisyjna rośnie w bardzo szybkim tempie, co jest dla nas wielkim powodem do radości. Już wkrótce pojazdy elektryczne mogą stanowić ponad trzydzieści procent taboru naszej Spółki. To wynik bez precedensu w skali Europy, a jednocześnie też świetna informacja dla mieszkańców Warszawy, którzy będą oddychali jeszcze czystszym powietrzem. Cieszymy się, że możemy być przykładem do naśladowania dla innych miast w kraju i na kontynencie – powiedział po podpisaniu umowy z Busnex Poland Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.

Umowa na dostawę 30 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie / fot. Dominik Kalamus
Umowa na dostawę 30 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12 dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie / fot. Dominik Kalamus

Komentarze