Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024. Chwilowe spowalnianie
W marcu sprowadzono do Polski 383 używanych autobusów, czyli jest to podobny poziom jak w zeszłym roku (-4 szt. / -1% r/r), natomiast mamy spadek w stosunku do lutego br. i to o 54 egzemplarze (-12,4% m/m).
To pokazuje, że segment nasycił się po jesienno-zimowym boomie (głównie na autobusy międzymiastowe pod kontrakty FRPA) i wchłonął w ostatnim czasie nieznacznie mniej pojazdów, ale nie oznacza to stałego trendu tylko wiosenną korektę. Z kolei skumulowany wynik za I kwartał br. wynosi 1214 szt. (+238 szt. / +24,4% r/r). Ten stabilny wzrost potwierdza obiegową opinię, że autobusowy rynek wtóry jest bardziej dynamiczny i bardziej stabilny niż pierwotny. I teraz mamy tego potwierdzenie.
Autobusowy marzec
W marcu do naszego kraju sprowadzono 383 autobusy (-4 szt. / -1,0% r/r). Skumulowany wynik po trzech pierwszych miesiącach 2024 roku na polskim rynku wynosi 1214 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 238 szt. (+24,4% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:
- autobusy MINI zanotowały w marcu poziom 103 szt. i wzrost o 33 szt. (+47,1% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 309 szt. (+109 szt. / +54% r/r), czyli widać MINI przyspieszenie. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za I kwartał br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (130).
- autobusy miejskie za marzec to 31 sztuk (+5szt. / +19,2% r/r), natomiast skumulowany rezultat to 104 szt. (+34 szt. / +48,6%). Najbardziej popularny model w I kwartale br. w tej kategorii to Solaris Urbino 18 (14).
- autobusy międzymiastowe osiągnęły w trzecim miesiącu roku poziom 121 szt., co oznacza pierwszy od wielu miesięcy spadek: (-33 szt. / -21,4%r/r). Jak już wspomnieliśmy to tylko korekta, która nie ma większego wpływu na potężny wynik za cały I kwartał br., czyli 437 szt. (+41 szt. / +10,4% r/r). To najważniejszy segment wtórnego rynku. Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (103).
- autobusy turystyczne w marcu to rejestracje na poziomie 114 szt. (-8 szt. / -6,6% r/r). To podobna korekta, jak w segmencie międzymiastowym. Od początku roku do Polski sprowadzono 323 autokary (+52 szt. / +19,2% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (50).
- autobusy szkolne czyli „zero” za I kwartał br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki za trzy pierwsze miesiące 2024 roku dla autobusów nowych (498) i używanych (1214) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 716 szt. / 143,8%. Dla porównania – ten wskaźnik na koniec 2023 osiągnął poziom 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 437 pojazdów używanych wobec 35 nowych, natomiast w drugim: 323 używanych autokarów wobec 79 nowych.
Dwa lata temu po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów i taka sytuacja panuje także w najnowszych danych (309 do 266). W I kwartale br. tylko w segmencie miejskim zarejestrowano więcej nowych pojazdów niż używanych (115 do 104), natomiast nie jest t tak duża różnica jak w poprzednich latach.
Normy emisji
Na początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (54% udziału).
Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (39% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności.
Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (4% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 5 sztuk z rocznika 2024, 10 sztuki z rocznika 2023.
Lista rankingowa marek
Po I kwartale br. na podium listy rankingowej bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest liderem wtórnego rynku od trzech lat. Za okres styczeń-marzec marka ma na koncie 370 rejestracji, czyli o 79 szt. więcej niż przed rokiem (+27,2% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 0,7 pkt proc. do 30,6%.
Drugie miejsce zajmuje wcześniejszy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 309 sprowadzonych pojazdów (+47 szt. / +17,9% r/r). Taki wynik daje marce 25,5% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 1,4 pkt proc. Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski trzyma cały czas Setra z liczbą 106 rejestracji (+15 szt. / +16,5% r/r) i z udziałem 8,7% – czyli o 0,6 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (74) i VDL (47).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze