Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024. Chwilowe spowalnianie

infobus
23.04.2024 09:03
0 Komentarzy

W marcu sprowadzono do Polski 383 używanych autobusów, czyli jest to podobny poziom jak w zeszłym roku (-4 szt. / -1% r/r), natomiast mamy spadek w stosunku do lutego br. i to o 54 egzemplarze (-12,4% m/m).

To pokazuje, że segment nasycił się po jesienno-zimowym boomie (głównie na autobusy międzymiastowe pod kontrakty FRPA) i wchłonął w ostatnim czasie nieznacznie mniej pojazdów, ale nie oznacza to stałego trendu tylko wiosenną korektę. Z kolei skumulowany wynik za I kwartał br. wynosi 1214 szt. (+238 szt. / +24,4% r/r). Ten stabilny wzrost potwierdza obiegową opinię, że autobusowy rynek wtóry jest bardziej dynamiczny i bardziej stabilny niż pierwotny. I teraz mamy tego potwierdzenie.

Autobusowy marzec    

W marcu do naszego kraju sprowadzono 383 autobusy (-4 szt. / -1,0% r/r). Skumulowany wynik po trzech pierwszych miesiącach 2024 roku na polskim rynku wynosi 1214 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 238 szt. (+24,4% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:

  • autobusy MINI zanotowały w marcu poziom 103 szt. i wzrost o 33 szt. (+47,1% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 309 szt. (+109 szt. / +54% r/r), czyli widać MINI przyspieszenie. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za I kwartał br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (130).
  • autobusy miejskie za marzec to 31 sztuk (+5szt. / +19,2% r/r), natomiast skumulowany rezultat to 104 szt. (+34 szt. / +48,6%). Najbardziej popularny model w I kwartale br. w tej kategorii to Solaris Urbino 18 (14).
  • autobusy międzymiastowe osiągnęły w trzecim miesiącu roku poziom 121 szt., co oznacza pierwszy od wielu miesięcy spadek: (-33 szt. / -21,4%r/r). Jak już wspomnieliśmy to tylko korekta, która nie ma większego wpływu na potężny wynik za cały I kwartał br., czyli 437 szt. (+41 szt. / +10,4% r/r). To najważniejszy segment wtórnego rynku. Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (103).
  • autobusy turystyczne w marcu to rejestracje na poziomie 114 szt. (-8 szt. / -6,6% r/r). To podobna korekta, jak w segmencie międzymiastowym. Od początku roku do Polski sprowadzono 323 autokary (+52 szt. / +19,2% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (50).
  • autobusy szkolne czyli „zero” za I kwartał br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024.
Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024.

Nowe kontra używane

Porównując wyniki za trzy pierwsze miesiące 2024 roku dla autobusów nowych (498) i używanych (1214) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 716 szt. / 143,8%. Dla porównania – ten wskaźnik na koniec 2023 osiągnął poziom 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 437 pojazdów używanych wobec 35 nowych, natomiast w drugim: 323 używanych autokarów wobec 79 nowych.

Dwa lata temu po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów i taka sytuacja panuje także w najnowszych danych (309 do 266). W I kwartale br. tylko w segmencie miejskim zarejestrowano więcej nowych pojazdów niż używanych (115 do 104), natomiast nie jest t tak duża różnica jak w poprzednich latach.

Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024.
Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024.

Normy emisji

Na początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (54% udziału). 

Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (39% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności. 

Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (4% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 5 sztuk z rocznika 2024, 10 sztuki z rocznika 2023.

Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024.
Polski rynek autobusów używanych w I kwartale 2024.

Lista rankingowa marek

Po I kwartale br. na podium listy rankingowej bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest liderem wtórnego rynku od trzech lat. Za okres styczeń-marzec marka ma na koncie 370 rejestracji, czyli o 79 szt. więcej niż przed rokiem (+27,2% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 0,7 pkt proc. do 30,6%. 

Drugie miejsce zajmuje wcześniejszy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 309 sprowadzonych pojazdów  (+47 szt. / +17,9% r/r). Taki wynik daje marce 25,5% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 1,4 pkt proc. Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski trzyma cały czas Setra z liczbą 106 rejestracji (+15 szt. / +16,5% r/r) i z udziałem 8,7% – czyli o 0,6 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (74) i VDL (47).

Komentarze