Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska premiera autobusu międzymiastowego Irizar i3LE electric. Umowa w Bełchatowie

infobus
29.07.2025 19:09
0 Komentarzy

24 lipca 2025 roku Gmina Bełchatów podpisała umowę na dostawę nowego autobusu elektrycznego Irizar i3LE, który trafi do gminnego przewoźnika – Przedsiębiorstwa Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych.

To premiera tego modelu w Polce – po premierze w październiku 2024 na targach FIAA w Madrycie. Dostawcą pojazdu jest firma PT Wanicki Sp. z o.o. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że dwa tego typu pojazdy – ale w wersji spalinowej – użytkuje Piława.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model autobusu elektrycznego trafi do Gminy Bełchatów w ramach umowy z 24 lipca 2025 roku?
  2. Ile miejsc siedzących i stojących będzie miał elektryczny Irizar i3LE dostarczony do Bełchatowa?
  3. Z jakiego programu Gmina Bełchatów otrzymała dofinansowanie na zakup autobusu elektrycznego?
Irizar i3LE electric zasili flotę gminy Bełchatów. Umowa podpisana
Irizar i3LE electric zasili flotę gminy Bełchatów. Umowa podpisana

Klasa druga

Umowa zawarta z PT Wanicki Sp. z o.o. dotyczy dostawy jednego międzymiastowego autobusu elektrycznego kategorii MAXI oraz mobilnej ładowarki typu plug-in. To kolejny krok gminy Bełchatów w kierunku zielonego transportu publicznego – tym razem z wykorzystaniem pojazdu, który wciąż należy do rzadkości na polskich drogach. Irizar i3LE, hiszpański autobus klasy II, zostanie wyposażony w silnik o mocy 260 kW, baterię trakcyjną o pojemności min. 450 kWh, 45 miejsc siedzących i 20 miejsc stojących. Pojazd będzie w pełni niskopodłogowy, dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością, z układem drzwi 1-2-0, kabiną kierowcy w wersji półzamkniętej i tablicami kierunkowymi LED.

Do zamówienia wliczono również mobilną ładowarkę plug-in o mocy min. 50 kW oraz przeszkolenie trzech osób z zakresu obsługi autobusu i infrastruktury. Całość kontraktu opiewa na 4.698.600 PLN brutto (czyli 3.819.187 PLN netto). To cena jednostkowa, bo zamówienie dotyczy tylko jednego pojazdu. Warto zaznaczyć, że zaplanowany przez gminę budżet – 4.750.000 PLN brutto – został minimalnie przekroczony, o 51.400 PLN. Mimo to oferta mieści się w realiach finansowych samorządu, tym bardziej że większość kwoty pokryje dotacja ze środków zewnętrznych.

Zamawiający dokonał wyboru na podstawie przyjętych w dokumentacji przetargowej kryteriów:
Cena – 60%
Termin dostawy pojazdu – 15%
Termin dostawy autobusu zastępczego na czas usunięcia awarii lub wady – 5%
Okres gwarancji na akumulatory trakcyjne – 5%
Parametry techniczne – 15%

Więcej o zamówieniu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1109190

Irizar i3LE electric zasili flotę gminy Bełchatów. Umowa podpisana
Irizar i3LE electric zasili flotę gminy Bełchatów. Umowa podpisana

Z dofinansowaniem

Gmina Bełchatów pozyskała 3.470.000 PLN z programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Projekt nosi nazwę „Rozwój zielonego transportu publicznego w Gminie Bełchatów” i jest kontynuacją działań zapoczątkowanych w 2022 roku, kiedy to zakupiono dwa e-busy ARP Pilea 8,6.

Dzięki nowemu pojazdowi Bełchatów zwiększy udział taboru elektrycznego do trzech jednostek, obsługujących sześć lokalnych linii.

W zakresie technicznym punktowane były m.in. pojemność baterii, liczba miejsc siedzących, moc silnika, funkcje wspierające kierowcę i pasażerów oraz komfort wyposażenia wnętrza.

Realizacja zamówienia potrwa do maja 2026 roku, a elektrobus Irizar i3LE stanie się pierwszym tego typu pojazdem w Polsce, wzmacniając lokalny system transportu i wpisując się w szerszą strategię dekarbonizacji mobilności.

Irizar i3LE electric zasili flotę gminy Bełchatów. Umowa podpisana
Irizar i3LE w wersji spalinowej

Zakupowe tło

Dotąd w kraju pojawiły się tylko pojedyncze egzemplarze tego modelu, i to wyłącznie w wersji hybrydowej (i3LE Hybrid).

W 2019 roku Gmina Pilawa zakupiła dwa autobusy Irizar i3LE Hybrid o długości ok. 12,7 metra. Była to jedna z pierwszych i jak dotąd jedynych sytuacji, kiedy ten model pojawił się w zamówieniu publicznym – choć nie w rękach typowego MZK. Za dostawy odpowiadał przedstawiciel hiszpańskiej marki w Polsce – firma PT Wanicki, a wartość jednego pojazdu wyniosła ponad 1.250.000 PLN netto. Pojazdy te obsługują lokalne trasy gminne.

Drugi ślad tego modelu w Polsce prowadzi do Garwolina, gdzie działa pojazd Irizar i3LE Integral 12,75 m Hybrid w barwach firmy Usługi Transportowe Janusz Wołoszka – z rocznika 2019.

Komentarze