Polska premiera autobusu międzymiastowego Irizar i3LE electric. Umowa w Bełchatowie
24 lipca 2025 roku Gmina Bełchatów podpisała umowę na dostawę nowego autobusu elektrycznego Irizar i3LE, który trafi do gminnego przewoźnika – Przedsiębiorstwa Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych.
To premiera tego modelu w Polce – po premierze w październiku 2024 na targach FIAA w Madrycie. Dostawcą pojazdu jest firma PT Wanicki Sp. z o.o. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że dwa tego typu pojazdy – ale w wersji spalinowej – użytkuje Piława.
Rozkład jazdy:
- Jaki model autobusu elektrycznego trafi do Gminy Bełchatów w ramach umowy z 24 lipca 2025 roku?
- Ile miejsc siedzących i stojących będzie miał elektryczny Irizar i3LE dostarczony do Bełchatowa?
- Z jakiego programu Gmina Bełchatów otrzymała dofinansowanie na zakup autobusu elektrycznego?
Klasa druga
Umowa zawarta z PT Wanicki Sp. z o.o. dotyczy dostawy jednego międzymiastowego autobusu elektrycznego kategorii MAXI oraz mobilnej ładowarki typu plug-in. To kolejny krok gminy Bełchatów w kierunku zielonego transportu publicznego – tym razem z wykorzystaniem pojazdu, który wciąż należy do rzadkości na polskich drogach. Irizar i3LE, hiszpański autobus klasy II, zostanie wyposażony w silnik o mocy 260 kW, baterię trakcyjną o pojemności min. 450 kWh, 45 miejsc siedzących i 20 miejsc stojących. Pojazd będzie w pełni niskopodłogowy, dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością, z układem drzwi 1-2-0, kabiną kierowcy w wersji półzamkniętej i tablicami kierunkowymi LED.
Do zamówienia wliczono również mobilną ładowarkę plug-in o mocy min. 50 kW oraz przeszkolenie trzech osób z zakresu obsługi autobusu i infrastruktury. Całość kontraktu opiewa na 4.698.600 PLN brutto (czyli 3.819.187 PLN netto). To cena jednostkowa, bo zamówienie dotyczy tylko jednego pojazdu. Warto zaznaczyć, że zaplanowany przez gminę budżet – 4.750.000 PLN brutto – został minimalnie przekroczony, o 51.400 PLN. Mimo to oferta mieści się w realiach finansowych samorządu, tym bardziej że większość kwoty pokryje dotacja ze środków zewnętrznych.
Zamawiający dokonał wyboru na podstawie przyjętych w dokumentacji przetargowej kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Termin dostawy pojazdu – 15%
✅ Termin dostawy autobusu zastępczego na czas usunięcia awarii lub wady – 5%
✅ Okres gwarancji na akumulatory trakcyjne – 5%
✅ Parametry techniczne – 15%
Więcej o zamówieniu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1109190
Z dofinansowaniem
Gmina Bełchatów pozyskała 3.470.000 PLN z programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Projekt nosi nazwę „Rozwój zielonego transportu publicznego w Gminie Bełchatów” i jest kontynuacją działań zapoczątkowanych w 2022 roku, kiedy to zakupiono dwa e-busy ARP Pilea 8,6.
Dzięki nowemu pojazdowi Bełchatów zwiększy udział taboru elektrycznego do trzech jednostek, obsługujących sześć lokalnych linii.
W zakresie technicznym punktowane były m.in. pojemność baterii, liczba miejsc siedzących, moc silnika, funkcje wspierające kierowcę i pasażerów oraz komfort wyposażenia wnętrza.
Realizacja zamówienia potrwa do maja 2026 roku, a elektrobus Irizar i3LE stanie się pierwszym tego typu pojazdem w Polsce, wzmacniając lokalny system transportu i wpisując się w szerszą strategię dekarbonizacji mobilności.
Zakupowe tło
Dotąd w kraju pojawiły się tylko pojedyncze egzemplarze tego modelu, i to wyłącznie w wersji hybrydowej (i3LE Hybrid).
W 2019 roku Gmina Pilawa zakupiła dwa autobusy Irizar i3LE Hybrid o długości ok. 12,7 metra. Była to jedna z pierwszych i jak dotąd jedynych sytuacji, kiedy ten model pojawił się w zamówieniu publicznym – choć nie w rękach typowego MZK. Za dostawy odpowiadał przedstawiciel hiszpańskiej marki w Polsce – firma PT Wanicki, a wartość jednego pojazdu wyniosła ponad 1.250.000 PLN netto. Pojazdy te obsługują lokalne trasy gminne.
Drugi ślad tego modelu w Polsce prowadzi do Garwolina, gdzie działa pojazd Irizar i3LE Integral 12,75 m Hybrid w barwach firmy Usługi Transportowe Janusz Wołoszka – z rocznika 2019.
Komentarze