Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Płock wejdzie do wodorowej I ligi. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0

infobus
17.12.2024 09:04
0 Komentarzy

17 grudnia Gmina Miasto Płock ogłosiła przetarg na dostawę 18 szt. fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów zasilanych wodorem do komunikacji miejskiej.

Generalnie Płock, chce podpisać umowę z wybranym dostawcą w lutym 2025 roku. Według harmonogramu, pojazdy wodorowe pojawią się na ulicach Płocka najpóźniej w drugim kwartale 2026 roku. Dodajmy, że równolegle miasto prowadzi przetarg na dostawę pojazdów diesla, gdzie termin składania ofert to 10 styczeń 2025. .

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy mieszkańcy Płocka mogą spodziewać się pierwszych autobusów wodorowych na ulicach miasta?
  2. Jakie kryteria będą decydować o wyborze dostawcy w przetargu?
  3. Jakie doświadczenia zdobyte podczas testów autobusów w 2022 roku wpłynęły na obecne wymagania przetargowe?
KM Płock w wodorowej I lidze. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0
KM Płock w wodorowej I lidze. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0 / fot. UM Płock

Jakie autobusy dla Płocka?

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 18 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym, zasilanych wodorem, przeznaczonych do komunikacji miejskiej. Zamówienie wpisuje się w projekt „Zielony transport publiczny dla Płocka”, współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Zamówienie obejmuje dostawy realizowane w terminie 365 dni od daty podpisania umowy.

Autobusy muszą być fabrycznie nowe, niskopodłogowe i wyposażone w układ zasilania wodorem. Kluczowe parametry techniczne obejmują m.in.:

  • długość do 12,5 metra.
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego,
  • minimalną liczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi,
  • 3-częściowy zderzak przedni,
  • optymalizację zużycia wodoru, które zostanie potwierdzone certyfikatem,
  • zawieszenie przednie spełniające kryteria określone w dokumentacji przetargowej.

Każdy autobus ma być objęty gwarancją na elektryczny układ napędowy, z uwzględnieniem jego przebiegu. Autobusy muszą również posiadać system monitorowania zużycia wodoru, a konstrukcja musi umożliwiać łatwą obsługę serwisową.

KM Płock w wodorowej I lidze. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0
KM Płock w wodorowej I lidze. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0 / fot. UM Płock

Przetargowe wymagania

Oferenci muszą udokumentować swoje doświadczenie poprzez wykaz dostaw zrealizowanych w ciągu ostatnich 3 lat. Wymagane jest potwierdzenie należytego wykonania zamówień o podobnym zakresie.

Przetarg odbywa się w trybie otwartym zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2014/24/UE.

Na oferty zamawiający czeka do 3 lutego 2025, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena (C) – 60%,
  • Parametry techniczne autobusu (Pt) – 25%,
  • Gwarancja na elektryczny układ napędowy (G) – 15%.

Pełne szczegóły zamówienia, dokumentacja oraz formularze dostępne są pod adresem:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1037262.

KM Płock w wodorowej I lidze. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0
KM Płock w wodorowej I lidze. Przetarg na 18 autobusów MAXI z ZTP 3.0 / fot. UM Płock

Zakupowe tło

W grudniu 2024 roku miasto podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu 18 autobusów z napędem wodorowym. Całkowity koszt projektu wynosi 74,8 mln zł, z czego dofinansowanie to 61 mln zł.

Wcześniej, w 2022 roku, Płock testował autobusy wodorowe różnych marek, zbierając doświadczenia i przygotowując się do wdrożenia tej technologii. Testy te były częścią strategii miasta, mającej na celu przejście na zeroemisyjny transport publiczny.

Warto dodać, że Płock od kilku lat angażuje się w rozwój technologii wodorowych. W 2020 roku miasto podpisało list intencyjny z PKN Orlen w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem, a rok później uczestniczyło w powołaniu Mazowieckiej Doliny Wodorowej.

Dzięki tym działaniom Płock dołącza do grona polskich miast inwestujących w nowoczesne i ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i komfortu życia mieszkańców.

Równolegle Komunikacja Miejska w Płocku (KM Płock) konsekwentnie modernizuje swój tabor, inwestując w nowoczesne i ekologiczne autobusy.

  • 2023 rok: W lipcu KM Płock odebrała pięć nowych 12-metrowych autobusów marki Solaris: trzech z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) oraz dwóch z silnikami Diesla spełniającymi normę Euro 6. Łączny koszt zakupu wyniósł ponad 10 mln zł, z czego prawie 6,3 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Pojazdysą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, biletomaty oraz ładowarki USB. Dodatkowo posiadają systemy zwiększające bezpieczeństwo, takie jak automatyczny system gaszenia pożaru i system śledzenia martwego pola.

Komentarze