Płock odnawia flotę jeszcze w oparciu o diesla. W tle projekt autobusów wodorowych
29 listopada Gmina Miasto Płock ogłosiła przetarg na dostawę niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikami diesla, który obejmuje dwie części.
To zamówienia to można powiedzieć „prozę codziennego życia komunikacji miejskiej” i konieczna odnowa floty o pojazdy z napędem konwencjonalnym, gdzie termin realizacji zamówienia: do 270 dni od podpisania umowy. Przypomnijmy, że równolegle mazowieckie miasta przygotowuje się do zakupu wodorowców. w październiku 2024 roku prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski, poinformował o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku miasta w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i planach ogłoszenia przetargu na dostawę 18 pojazdów wodorowych i to jeszcze w listopadzie.
Szczegóły przetargu
Płock przetarg obejmuje dwa zadania:
Część 1: Autobusy do 12,5 metra
- Zakres podstawowy: dostawa 3 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o długości do 12,5 m.
- Opcja: możliwość zakupu dodatkowego jednego autobusu o tych samych parametrach.
- Charakterystyka techniczna:
- Silnik diesla spełniający normę emisji spalin Euro VI.
- Pojazdy muszą być przystosowane do obsługi komunikacji miejskiej.
- Układ niskopodłogowy na całej długości pojazdu.
Część 2: Autobusy przegubowe do 18,75 metra
- Dostawa 2 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o długości do 18,75 m.
- Charakterystyka techniczna:
- Silnik diesla spełniający normę emisji spalin Euro VI.
- Układ niskopodłogowy z dostępnością przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Wymagania przetargowe
W zakresie dotyczącym wykonawców Płock wymaga:
- Doświadczenie: Wykonawcy muszą przedstawić wykaz dostaw wykonanych w ciągu ostatnich 3 lat, obejmujących dostawę pojazdów odpowiadających przedmiotowi zamówienia.
- Gwarancja finansowa: Wykonawcy są zobowiązani wnieść wadium w wysokości:
- 50 000,00 PLN dla każdej części przetargu.
- Dokumentacja techniczna: Oferta musi zawierać komplet dokumentów potwierdzających parametry techniczne oferowanych pojazdów:
- Homologację typu pojazdu.
- Dane techniczne dotyczące m.in. zużycia paliwa, wyposażenia oraz układu zawieszenia i EBS.
- Kalkulację zużycia energii dla pojazdów.
Na oferty Płock czeka do 31 grudnia. Potem oceni złożone propozycje według kryteriów:
- Cena: 70%.
- Parametry techniczne autobusu: 30% (np. układ zawieszenia, liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi).
Link do SWZ: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1021517
Zakupowa historia
Płock od kilku lat intensywnie modernizuje flotę autobusów miejskich, kupując zarówno pojazdy nowe, jak używane. W zakresie nowych mamy:
Rok 2023: Komunikacja Miejska w Płocku wzbogaciła się o pięć hybryd marki Solaris. Trzy z nich wyposażone są w napęd hybrydowy (elektryczno-spalinowy), a dwa w silniki Diesla spełniające normę emisji spalin Euro 6. Pojazdy te są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Łączny koszt zakupu wyniósł ponad 10 mln zł, z czego prawie 6,3 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.
Do tego dochodzi bardzo ambitny program zakupu autobusów wodorowych, Wcześniej – w 2022 roku – mówiono o 34 zeroemisyjnych autobusach wodorowych na latach 2024-2026. Decyzja ta była wynikiem wcześniejszych działań, takich jak podpisanie listu intencyjnego z Orlenem w 2020 roku oraz udział w powołaniu Mazowieckiej Doliny Wodorowej w 2021 roku.
Natomiast w kwietniu 2024 roku Płock złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów napędzanych wodorem w ZTP 3.0 . Wartość projektu to prawie 74,8 mln zł, z czego ponad 60 mln zł miałoby pochodzić z dofinansowania. W październiku 2024 roku prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski, poinformował o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i planach ogłoszenia przetargu na dostawę pojazdów jeszcze w listopadzie. Zakłada się, że autobusy wodorowe pojawią się na ulicach Płocka w połowie 2026 roku.
Przygotowując się do tego zadania Płock prowadził intensywne testy autobusów wodorowych. W 2023 roku Komunikacja Miejska w Płocku sprawdziła model Solaris Urbino 12 hydrogen, a następnie Arthur Bus, Autosan i jeszcze raz Solaris – z modelem Urbino 18 hydrogen. Potem ruszyły konsultacje rynkowe.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze