Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Płock odnawia flotę jeszcze w oparciu o diesla. W tle projekt autobusów wodorowych

infobus
29.11.2024 11:01
0 Komentarzy

29 listopada Gmina Miasto Płock ogłosiła przetarg na dostawę niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikami diesla, który obejmuje dwie części.

To zamówienia to można powiedzieć „prozę codziennego życia komunikacji miejskiej” i konieczna odnowa floty o pojazdy z napędem konwencjonalnym, gdzie termin realizacji zamówienia: do 270 dni od podpisania umowy. Przypomnijmy, że równolegle mazowieckie miasta przygotowuje się do zakupu wodorowców. w październiku 2024 roku prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski, poinformował o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku miasta w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i planach ogłoszenia przetargu na dostawę 18 pojazdów wodorowych i to jeszcze w listopadzie.

Autobusy hybrydowe we flocie KM Płock
Autobusy hybrydowe we flocie KM Płock / fot KM Płock

Szczegóły przetargu

Płock przetarg obejmuje dwa zadania:

Część 1: Autobusy do 12,5 metra

  • Zakres podstawowy: dostawa 3 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o długości do 12,5 m.
  • Opcja: możliwość zakupu dodatkowego jednego autobusu o tych samych parametrach.
  • Charakterystyka techniczna:
    • Silnik diesla spełniający normę emisji spalin Euro VI.
    • Pojazdy muszą być przystosowane do obsługi komunikacji miejskiej.
    • Układ niskopodłogowy na całej długości pojazdu.

Część 2: Autobusy przegubowe do 18,75 metra

  • Dostawa 2 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o długości do 18,75 m.
  • Charakterystyka techniczna:
    • Silnik diesla spełniający normę emisji spalin Euro VI.
    • Układ niskopodłogowy z dostępnością przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Autobusy hybrydowe we flocie KM Płock / fot KM Płock
Autobusy hybrydowe we flocie KM Płock / fot KM Płock

    Wymagania przetargowe

    W zakresie dotyczącym wykonawców Płock wymaga:

    • Doświadczenie: Wykonawcy muszą przedstawić wykaz dostaw wykonanych w ciągu ostatnich 3 lat, obejmujących dostawę pojazdów odpowiadających przedmiotowi zamówienia.
    • Gwarancja finansowa: Wykonawcy są zobowiązani wnieść wadium w wysokości:
      • 50 000,00 PLN dla każdej części przetargu.
    • Dokumentacja techniczna: Oferta musi zawierać komplet dokumentów potwierdzających parametry techniczne oferowanych pojazdów:
      • Homologację typu pojazdu.
      • Dane techniczne dotyczące m.in. zużycia paliwa, wyposażenia oraz układu zawieszenia i EBS.
      • Kalkulację zużycia energii dla pojazdów.

    Na oferty Płock czeka do 31 grudnia. Potem oceni złożone propozycje według kryteriów:

    1. Cena: 70%.
    2. Parametry techniczne autobusu: 30% (np. układ zawieszenia, liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi).

    Link do SWZ: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1021517

    Autobusy hybrydowe we flocie KM Płock / fot KM Płock
    Autobusy hybrydowe we flocie KM Płock / fot KM Płock

    Zakupowa historia

    Płock od kilku lat intensywnie modernizuje flotę autobusów miejskich, kupując zarówno pojazdy nowe, jak używane. W zakresie nowych mamy:

    Rok 2023: Komunikacja Miejska w Płocku wzbogaciła się o pięć hybryd marki Solaris. Trzy z nich wyposażone są w napęd hybrydowy (elektryczno-spalinowy), a dwa w silniki Diesla spełniające normę emisji spalin Euro 6. Pojazdy te są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Łączny koszt zakupu wyniósł ponad 10 mln zł, z czego prawie 6,3 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.

    Do tego dochodzi bardzo ambitny program zakupu autobusów wodorowych, Wcześniej – w 2022 roku – mówiono o 34 zeroemisyjnych autobusach wodorowych na latach 2024-2026. Decyzja ta była wynikiem wcześniejszych działań, takich jak podpisanie listu intencyjnego z Orlenem w 2020 roku oraz udział w powołaniu Mazowieckiej Doliny Wodorowej w 2021 roku.

    Natomiast w kwietniu 2024 roku Płock złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów napędzanych wodorem w ZTP 3.0 . Wartość projektu to prawie 74,8 mln zł, z czego ponad 60 mln zł miałoby pochodzić z dofinansowania. W październiku 2024 roku prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski, poinformował o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i planach ogłoszenia przetargu na dostawę pojazdów jeszcze w listopadzie. Zakłada się, że autobusy wodorowe pojawią się na ulicach Płocka w połowie 2026 roku.

    Przygotowując się do tego zadania Płock prowadził intensywne testy autobusów wodorowych. W 2023 roku Komunikacja Miejska w Płocku sprawdziła model Solaris Urbino 12 hydrogen, a następnie Arthur Bus, Autosan i jeszcze raz Solaris – z modelem Urbino 18 hydrogen. Potem ruszyły konsultacje rynkowe.

    Komentarze