Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS Nova ma 33,6 mln zł na autobusy elektryczne plus test Altas-Zhongtong V7

infobus
28.03.2025 15:01
0 Komentarzy

33,6 mln zł dofinansowania z KPO otrzyma PKS Nova na dwa projekty związane z zakupem nowoczesnego, ekologicznego taboru.

CUPT przekazał dzisiaj PKS Nova podpisane wcześniej (drogą elektroniczną) umowy na realizację projektów unijnych. Dzięki temu zostanie zakupionych będzie 14 autobusów elektrycznych. Powstanie też stacja ładowania. Przygotowując się do nachodzących zakupów elektrobusów, PKS Nova testuje – jako drugie w Polsce (po Hajnówce) – nowy model autobusu elektrycznego – Altas-Zhongtong V7. Przedstawicielem litewskiej spółki w Polsce jest firma Wowo z Białegostoku.

Rozkład jazdy

  1. Ile wynosi łączna wartość projektów PKS Nova i jakie dofinansowanie pochodzi z KPO?
  2. Na jakich trasach mają kursować nowe autobusy elektryczne PKS Nova?
  3. Jakie cechy i parametry techniczne ma testowany przez PKS Nova autobus Altas Zhongtong V7?
Debiut elektrycznego Altasa Zhongtong V7 w Polsce. PKS Nova testuje w Siemiatyczach
Debiut elektrycznego Altasa Zhongtong V7 w Polsce. PKS Nova testuje w Siemiatyczach

Z CUPT-KPO

Łączny koszt inwestycji to 47,3 mln zł, a dotacja z konkursu CUPT-KPO z finansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wynosi 33,6 mln zł. Umowę zawarto między spółką PKS Nova, która podlega pod samorząd województwa podlaskiego a Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

Jak mówił 28 marca na konferencji prasowej wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Malinowski, to bardzo dobra informacja, autobusy trafią do samorządowej spółki. Dodał, że PKS Nova w kolejnych latach będzie odnawiać swój tabor. Liczy, że autobusy elektryczne szybko trafią do spółki, a mają obsługiwać różne trasy w regionie.

Dyrektor departamentu projektów drogowych CUPT Agnieszka Szymańska powiedziała, że w ramach projektów PKS Nova zakupionych zostanie 14 autobusów zeroemisyjnych. Wyraziła nadzieję, że to nie będą pierwsze i ostatnie zakupy. Zwróciła uwagę, że rozwój transportu pozamiejskiego jest w sektorze transportu uważany za jeden z podstawowych i priorytetowych zadań i dalej będzie wspierany.

„Bardzo się cieszę, że krok transformacji został zrobiony i naprawdę jest zmiana idąca bardzo szeroko, to zarówno nowe rozwiązanie dla pasażerów, dla naszych kierowców” – mówił prezes PKS Nova Zbigniew Wojno. Pokreślił, że poprawi to komfort jazdy, a pasażerowie będą mogli korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań. Liczy, że nawy tabor zachęci mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

Kiedy przetarg?

Poinformował, że w ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszony przetarg na dostarczenie autobusów, a na trasach pojawią się maksymalnie 1,5 roku po podpisaniu umowy. Będą to pierwsze elektryczne autobusy w spółce.

Autobusy elektryczne mają pojawić się na kilku trasach, m.in. Suwałki-Białystok, Ciechanowiec-Łomża, Białystok-Supraśl, Hajnówka-Czeremcha, Bielsk Podlaski-Ciechanowiec czy Ostrołęka-Białystok.

W skierowanym do uczestników spotkania liście minister infrastruktury Dariusz Klimczak wyraził nadzieję, że podpisane z PKS Nova umowy przełożą się na realną poprawę jakości transportu publicznego w województwie podlaskim. Dodał, że takie projekty przynoszą realną korzyść mieszkańcom.

Zwrócił uwagę, że dzięki odblokowaniu środków z KPO możliwe jest wsparcie projektów na wymianę autobusów na obszarach poza miejskich, co wcześniej nie mogło mieć miejsca. Poinformował, że dotychczas w ramach komponentu autobusowego KPO ogłoszone zostały cztery nabory wniosków, co daje szansę na zakup blisko 580 autobusów zero- i niskoemisyjnych w całym kraju.

Dofinansowanie na 14 autobusów elektrycznych dla PKS Nova. Z CUPT-KPO
Dofinansowanie na 14 autobusów elektrycznych dla PKS Nova. Z CUPT-KPO / fot. UMWP

Ruszają testy

Przygotowując się do nachodzących zakupów elektrobusów, PKS Nova testuje – jako pierwsze w Polsce – nowy model autobusu elektrycznego. Na ulice Siemiatycz wyjechał właśnie Altas Zhongtong V7. To pierwsza prezentacja tego modelu w naszym kraju, a testy odbywają się w realnych warunkach eksploatacyjnych, z pasażerami na pokładzie. Start nastąpił 27 marca 2025 roku, a ich celem jest sprawdzenie parametrów użytkowych oraz opinii mieszkańców.

Altas Zhongtong V7 to wynik współpracy litewskiego producenta Altas Auto i chińskiej marki Zhongtong Bus, specjalizującej się w technologiach e-mobilności. Autobus ma długość 7,5 metra i szerokość nieprzekraczającą 2,1 metra, co pozwala mu sprawnie poruszać się nawet po wąskich ulicach mniejszych miast. Jednocześnie oferuje pełną funkcjonalność pojazdu miejskiego, w tym 35 miejsc dla pasażerów – w tym 16 siedzących, 17 stojących, 1 siedzenie odkładane oraz miejsce dla wózka inwalidzkiego.

Napęd stanowi elektryczny silnik Dana TM4 o mocy do 200 kW, a źródłem energii są baterie litowo-jonowe CATL o pojemności 140 kWh. Deklarowany zasięg przekracza 300 kilometrów na jednym ładowaniu, co czyni pojazd atrakcyjnym rozwiązaniem także dla operatorów tras podmiejskich.

Testowany w Siemiatyczach egzemplarz wyposażony jest w ładowarki USB, nagłośnienie, przyciski STOP, a także pełne oświetlenie LED, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Producent zadbał również o dostępność – dzięki elektrycznej rampie wejście z wózkiem dziecięcym lub inwalidzkim nie stanowi problemu.

Zanim autobus trafił na testy do Polski, był sprawdzany m.in. we Włoszech (Trentino-Alto Adige) oraz w krajach skandynawskich. Przedstawicielem litewskiej spółki w naszym kraju jest firma Wowo z Białegostoku. Pierwszy sprawdzian tego pojazdu miał miejsce w Hajnówce, potem była firma PKS Nova i na koniec MKS Krosno. Kolejne tournée po Polsce już w planach!

Dofinansowanie na 14 autobusów elektrycznych dla PKS Nova. Z CUPT-KPO / fot. UMWP
Dofinansowanie na 14 autobusów elektrycznych dla PKS Nova. Z CUPT-KPO / fot. UMWP

Komentarze