Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS Lubin chce elektrobusy MIDI i MAXI od jednego producenta. Analiza SWZ

infobus
24.12.2024 09:01
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych.

Będą to pojazdy o różnych długościach – MAXI i MIDI, klasy I. Co ciekawe, zamawiający wymaga, aby wszystkie pojazdy były jednej marki. Wykonawcy nie mają więc możliwości składania ofert częściowych. Przypomnijmy jeszcze, że przedsięwzięcie jest finansowane w ramach konkursu CUPT-KPO. O ogłoszeniu zapytania ofertowego na nowe elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Pora sprawdzić szczegółową specyfikację zamawianych pojazdów.

3 proste pytania:

  1. Jakie dwa kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu PKS w Lubinie?
  2. Jaka minimalna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii jest wymagana dla autobusów MIDI?
  3. Do jakiej daty zaplanowano otwarcie ofert w tym przetargu?
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych / fot. UM Lubin

Wybór najkorzystniejszej oferty

Wykonawcy będą punktowani według dwóch kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno- eksploatacyjnych (40%). W kryteriach technicznych PKS przyzna najwięcej punktów za:

  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • posiadanie homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z Regulaminem nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – 3 pkt,
  • posiadanie homologacji w zakresie: I. Urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD); II. Pojazdów w zakresie położenia homologowanego typu FUPD; III. Pojazdów w zakresie zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP) zgodna z Regulaminem nr 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – 3 pkt,
  • największą liczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 4 pkt,
  • największą dostępną pojemność użytkową magazynu energii – 5 pkt,
  • poszycie boczne dzielone na części oraz możliwość wymiany poszycia bocznego bez klejenia, spawania, zgrzewania i nitowania – 3 pkt,
  • szybę czołową oferowanego pojazdu dzieloną pionowo na dwie części (prawą i lewą) – 2 pkt,
  • gwarancję całopojazdową na 6 lat lub więcej – 10 pkt,
  • jeden elektryczny silnik centralny, napędzający cały pojazd – 5 pkt.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych / fot. UM Lubin

Autobusy MIDI i MAXI

Autobusy klasy MIDI i MAXI mają mieć długość odpowiednio – od 9,0 do 9,5 m i od 11,5 do 12,4 m, zaś ich wysokość nie może być większa niż 3,4 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Zamawiający wymaga również braku stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu.

Jeśli chodzi o napęd, to zamawiający preferuje zastosowanie jednego centralnego silnika elektrycznego. Moc ciągła silnika elektrycznego ma wynosić łącznie min. 160 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach lub w innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh (MIDI) i 500 kWh (MAXI), a energii dostępnej dla użytkownika – nie może być mniejsza niż 320 kWh (MIDI) i 400 kWh (MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym i w każdych warunkach atmosferycznych) przy zasilaniu elektrycznym – co najmniej 280 km bez doładowywania baterii. Ładowanie baterii będzie odbywać się przez złączę plug-in.

Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną (wymagana bezpieczna szyba wandaloodporna) typu zamkniętego. Fotele pasażerskie będą typu „komunikacji miejskiej”, tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką siedziska i oparcia.

Tablice zewnętrzne powinny być diodowe w kolorze bursztynowym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica LCD z graficznym przebiegiem linii typu „choinka” (prezentująca przystanki, aktualny przystanek, czasy przejazdu).

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie jest w trakcie poszukiwań dostawców 12 nowych autobusów elektrycznych / fot. UM Lubin

Problematyczne SWZ

Największe znaczenie w tym zamówieniu ma brak jego podziału na części. To oznacza, że ofertę może złożyć producent, który posiada w swoim autobusowym portfolio elektrobusy MIDI i MAXI. Na pewno nie będzie to Solaris (brak autobusu LF MIDI – bez stopni poprzecznych wewnątrz). Nie będzie to również MAN i Mercedes (brak autobusu elektrycznego MIDI o długości do 9,5 m).

Kto zatem zostaje? Naszym zdaniem zamawiający może mieć problem w znalezieniu wykonawcy, który będzie w stanie sprostać wszystkim postawionym wymogom chyba, że dojdzie do modyfikacji SWZ. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 10 stycznia.

Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/200077

Komentarze