Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Katowice ma oferty od BMC, MAN i Solarisa na 15 autobusów CNG. Kto najtańszy?

infobus
08.10.2025 07:02
0 Komentarzy

W dniu 7 października 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach otworzyło oferty w przetargu na dostawę 15 nowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Postępowanie podzielono na dwa zadania – dotyczące autobusów przegubowych i jednoczłonowych. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów obejmuje zamówienie PKM Katowice i jak zostało ono podzielone?
  2. Która firma złożyła ofertę mieszczącą się w budżecie w zadaniu dotyczącym autobusów jednoczłonowych?
  3. Jakie kryteria oceny zastosuje PKM Katowice przy wyborze wykonawcy?
MAN, Solaris i Autobagi w grze o kontrakt PKM Katowice na autobusy gazowe
MAN, Solaris i Autobagi w grze o kontrakt PKM Katowice na autobusy gazowe

Pięć plus dziesięć

Zamówienie PKM Katowice obejmuje zakup 5 autobusów przegubowych (MEGA) oraz 10 autobusów jednoczłonowych (MAXI) zasilanych gazem CNG. Pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane do obsługi miejskich linii komunikacyjnych. Wymagania zamawiającego są precyzyjnie określone – autobusy muszą umożliwiać przejazd co najmniej 450 km na jednym tankowaniu, być wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, gniazda USB oraz posiadać kabinę kierowcy typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów.

W przetargu złożono łącznie pięć ofert – po dwie na autobusy przegubowe i trzy na jednoczłonowe. O kontrakt rywalizują firmy MAN Truck & Bus Polska, Solaris Bus & Coach oraz Autobagi Polska.

Analiza ofert – zadanie nr 1 (autobusy przegubowe)

W pierwszym zadaniu dotyczącym dostawy 5 przegubowych autobusów CNG, swoje propozycje złożyły dwie firmy:

  • MAN Truck & Bus Polska zaproponował cenę 15.744.000 PLN brutto, czyli 12.800.000 PLN netto,
    co daje 2.560.000 PLN netto za jeden autobus.
  • Solaris Bus & Coach zaoferował 14.883.000 PLN brutto, czyli 12.100.000 PLN netto,
    co daje 2.420.000 PLN netto za jeden autobus.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w tym zadaniu wynosi 12.300.000 PLN brutto,
czyli około 10.000.000 PLN netto.
Obie oferty przekraczają budżet zamawiającego, przy czym propozycja Solarisa jest bliższa jego granicy.

Analiza ofert – zadanie nr 2 (autobusy jednoczłonowe)

W drugim zadaniu dotyczącym 10 autobusów MAXI, złożono trzy oferty:

  • MAN Truck & Bus Polska23.247.000 PLN brutto, czyli 18.900.000 PLN netto,
    co daje 1.890.000 PLN netto za jeden autobus.
  • Solaris Bus & Coach23.616.000 PLN brutto, czyli 19.200.000 PLN netto,
    co daje 1.920.000 PLN netto za jeden autobus.
  • Autobagi Polska19.065.000 PLN brutto, czyli 15.500.000 PLN netto,
    co daje 1.550.000 PLN netto za jeden autobus.

W tym przypadku kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.680.000 PLN brutto,
czyli około 16.000.000 PLN netto. Oznacza to, że Autobagi Polska jako jedyna firma mieści się w założonym budżecie, natomiast oferty MAN i Solarisa nieznacznie go przekraczają.

MAN, Solaris i Autobagi w grze o kontrakt PKM Katowice na autobusy gazowe
MAN, Solaris i Autobagi w grze o kontrakt PKM Katowice na autobusy gazowe

Co dalej?

Teraz PKM Katowice przystąpi do oceny ofert. O wyborze zdecydują przetargowe kryteria oceny:

Cena – 60%
Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 40%

W ramach drugiego kryterium przewoźnik premiuje m.in. rozwiązania takie jak: trójdzielna szyba przednia, zdejmowane panele boczne, zawieszenie zależne, moduły zdalnej diagnostyki online, niskie zużycie paliwa według SORT 2 oraz dodatkowe wyjście ewakuacyjne w szybie tylnej.

Zamawiający oczekuje pojazdów z napędem CNG / biometanowym, spełniających normę Euro VI-E.
Silnik musi rozwijać moc minimum 200 kW, a zbiorniki gazowe powinny zapewniać zasięg co najmniej 450 km.
Autobusy mają być niskopodłogowe w całej długości, z układem drzwi 2-2-2 w wersji 12-metrowej i 2-2-2-2 w przegubowej.
Kabina kierowcy powinna być w pełni zabudowana, z własną klimatyzacją, a wnętrze wyposażone w miękko tapicerowane siedzenia oraz oświetlenie LED. Dostawa wszystkich 15 pojazdów planowana jest w terminie do końca trzeciego kwartału 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji SWZ: 👉 Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl

MAN, Solaris i Autobagi w grze o kontrakt PKM Katowice na autobusy gazowe
MAN, Solaris i Autobagi w grze o kontrakt PKM Katowice na autobusy gazowe

Komentarze