PKM Katowice ma oferty od BMC, MAN i Solarisa na 15 autobusów CNG. Kto najtańszy?
W dniu 7 października 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach otworzyło oferty w przetargu na dostawę 15 nowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Postępowanie podzielono na dwa zadania – dotyczące autobusów przegubowych i jednoczłonowych. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów obejmuje zamówienie PKM Katowice i jak zostało ono podzielone?
- Która firma złożyła ofertę mieszczącą się w budżecie w zadaniu dotyczącym autobusów jednoczłonowych?
- Jakie kryteria oceny zastosuje PKM Katowice przy wyborze wykonawcy?
Pięć plus dziesięć
Zamówienie PKM Katowice obejmuje zakup 5 autobusów przegubowych (MEGA) oraz 10 autobusów jednoczłonowych (MAXI) zasilanych gazem CNG. Pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane do obsługi miejskich linii komunikacyjnych. Wymagania zamawiającego są precyzyjnie określone – autobusy muszą umożliwiać przejazd co najmniej 450 km na jednym tankowaniu, być wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, gniazda USB oraz posiadać kabinę kierowcy typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów.
W przetargu złożono łącznie pięć ofert – po dwie na autobusy przegubowe i trzy na jednoczłonowe. O kontrakt rywalizują firmy MAN Truck & Bus Polska, Solaris Bus & Coach oraz Autobagi Polska.
Analiza ofert – zadanie nr 1 (autobusy przegubowe)
W pierwszym zadaniu dotyczącym dostawy 5 przegubowych autobusów CNG, swoje propozycje złożyły dwie firmy:
- MAN Truck & Bus Polska zaproponował cenę 15.744.000 PLN brutto, czyli 12.800.000 PLN netto,
co daje 2.560.000 PLN netto za jeden autobus. - Solaris Bus & Coach zaoferował 14.883.000 PLN brutto, czyli 12.100.000 PLN netto,
co daje 2.420.000 PLN netto za jeden autobus.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w tym zadaniu wynosi 12.300.000 PLN brutto,
czyli około 10.000.000 PLN netto.
Obie oferty przekraczają budżet zamawiającego, przy czym propozycja Solarisa jest bliższa jego granicy.
Analiza ofert – zadanie nr 2 (autobusy jednoczłonowe)
W drugim zadaniu dotyczącym 10 autobusów MAXI, złożono trzy oferty:
- MAN Truck & Bus Polska – 23.247.000 PLN brutto, czyli 18.900.000 PLN netto,
co daje 1.890.000 PLN netto za jeden autobus. - Solaris Bus & Coach – 23.616.000 PLN brutto, czyli 19.200.000 PLN netto,
co daje 1.920.000 PLN netto za jeden autobus. - Autobagi Polska – 19.065.000 PLN brutto, czyli 15.500.000 PLN netto,
co daje 1.550.000 PLN netto za jeden autobus.
W tym przypadku kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.680.000 PLN brutto,
czyli około 16.000.000 PLN netto. Oznacza to, że Autobagi Polska jako jedyna firma mieści się w założonym budżecie, natomiast oferty MAN i Solarisa nieznacznie go przekraczają.
Co dalej?
Teraz PKM Katowice przystąpi do oceny ofert. O wyborze zdecydują przetargowe kryteria oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 40%
W ramach drugiego kryterium przewoźnik premiuje m.in. rozwiązania takie jak: trójdzielna szyba przednia, zdejmowane panele boczne, zawieszenie zależne, moduły zdalnej diagnostyki online, niskie zużycie paliwa według SORT 2 oraz dodatkowe wyjście ewakuacyjne w szybie tylnej.
Zamawiający oczekuje pojazdów z napędem CNG / biometanowym, spełniających normę Euro VI-E.
Silnik musi rozwijać moc minimum 200 kW, a zbiorniki gazowe powinny zapewniać zasięg co najmniej 450 km.
Autobusy mają być niskopodłogowe w całej długości, z układem drzwi 2-2-2 w wersji 12-metrowej i 2-2-2-2 w przegubowej.
Kabina kierowcy powinna być w pełni zabudowana, z własną klimatyzacją, a wnętrze wyposażone w miękko tapicerowane siedzenia oraz oświetlenie LED. Dostawa wszystkich 15 pojazdów planowana jest w terminie do końca trzeciego kwartału 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji SWZ: 👉 Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl
Komentarze