Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gliwice z ofertą na dzierżawę czterech autobusów. Na cztery lata

infobus
12.11.2025 16:02
0 Komentarzy

12 listopada 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach otworzyło oferty w postępowaniu o nazwie „Dzierżawa 4 autobusów komunikacji miejskiej”.

Przypomnimy, że zgodnie z planami, w 2026 roku flota przewoźnika będzie liczyć już ponad 35 autobusów elektrycznych i hybrydowych, a w kolejnych latach – stopniowo zastępować pojazdy spalinowe. Równolegle firma cały czas odnawia swoją flotę pojazdów diesla – o aktualnym przetargu było już też tutaj – a także wchodzi w nowe segmenty – jak minibusy do przewozów uczniów z niepełnosprawnościami – o czym również pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy obejmuje przetarg ogłoszony przez PKM Gliwice?
  2. Kto złożył ofertę i jaka była jej wartość?
  3. Jakie działania modernizacyjne prowadzi PKM Gliwice w zakresie taboru?
Gliwice otworzyły ofertę na dzierżawę autobusów od PKS Południe
Gliwice otworzyły ofertę na dzierżawę autobusów od PKS Południe

Spalinowa czwórka

Gliwickie postępowanie dotyczy dzierżawy czterech jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów miejskich kategorii MAXI o długości 11,5–12,5 metra. Zamawiający przewidział czteroletni okres najmu – od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2029 roku – bez możliwości przedłużenia. Pojazdy mają być jednej marki i typu, spełniać normę emisji Euro VI, mieć minimum 30 miejsc siedzących i pojemność ogólną nie mniejszą niż 80 pasażerów. Wymagane jest także wyposażenie w klimatyzację, rampę dla wózków, monitoring, USB oraz pełną integrację z systemem informacji pasażerskiej funkcjonującym w ramach GZM.

W odpowiedzi na przetarg wpłynęła jedna oferta – od firmy PKS POŁUDNIE Sp. z o.o. z siedzibą w Świerklańcu, która zaproponowała realizację zamówienia za 4.524.000 PLN netto / 5.564.520 PLN brutto. W przeliczeniu na jeden autobus, oznacza to 1.131.000 PLN netto za pojazd.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 4.503.200 PLN netto / 5.538.936 PLN brutto.

Oferta PKS POŁUDNIE przekracza więc nieznacznie założony budżet o 20.800 PLN netto / 25.584 PLN brutto – czyli mniej niż 0,5%. Różnica ta nie zamyka drogi do podpisania umowy, jeśli PKM Gliwice uzna ofertę za ekonomicznie uzasadnioną w świetle przepisów PZP. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 70%
✅ ocena techniczna pojazdów – 25%
✅ warunki płatności – 5%

Zgodnie ze specyfikacją zamówienia, oferowane autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, nie starsze niż rocznik 2021 i wyprodukowane jako fabrycznie nowe, demonstracyjne lub powystawowe – ale bez wcześniejszej eksploatacji liniowej. Wymagany silnik wysokoprężny powinien mieć moc minimum 210 kW i współpracować z automatyczną skrzynią biegów z trybem eco-drivingu. Pojazdy muszą być dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, system monitoringu, oświetlenie LED, gniazda USB i system informacji pasażerskiej kompatybilny z infrastrukturą GZM. Planowana dostawa autobusów nastąpi nie później niż do końca 2025 roku, tak by tabor mógł zostać wdrożony od 1 stycznia 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji przetargowej (SWZ): PKM Gliwice – Dzierżawa 4 autobusów elektrycznych, PKM/PN/ZT/03/2025

Gliwice otworzyły ofertę na dzierżawę autobusów od PKS Południe
Gliwice otworzyły ofertę na dzierżawę autobusów od PKS Południe

Zakupowe tło

W ostatnich latach PKM Gliwice konsekwentnie modernizuje swój tabor, kładąc szczególny nacisk na rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego. W latach 2022–2025 spółka zrealizowała kilka kluczowych przetargów, które znacząco zmieniają profil gliwickiej komunikacji miejskiej — od diesli Euro VI, przez hybrydy, aż po nowoczesne elektrobusy.

W 2022 roku PKM Gliwice zakupił 10 autobusów elektrycznych marki Volvo, w tym 7 pojazdów 12-metrowych (Volvo 7900 Electric) oraz 3 przegubowe 18-metrowe (Volvo 7900 Electric). Dla nowej floty powstała infrastruktura ładowania na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150 – z ładowarkami plug-in i pantografem. Całkowity koszt inwestycji przekroczył 31,7 mln PLN brutto, z czego znaczna część została pokryta ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kolejnym krokiem było uruchomienie projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Gliwicach poprzez zakup 17 autobusów hybrydowych”, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. W grudniu 2022 roku ogłoszono przetarg na dostawę 17 hybryd, które dostarczył Solaris. W listopadzie 2024 roku spółka podpisała kolejną umowę z Solarisem na dostawę 10 autobusów elektrycznych – siedmiu przegubowych (18 m) i trzech 12-metrowych. Każdy z nich wyposażony jest w baterie typu High Energy (400 kWh i 700 kWh), a wartość kontraktu wyniosła ok. 42,3 mln PLN brutto, przy pierwotnym budżecie 34,44 mln PLN. W ramach zamówienia przewidziano również montaż ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW oraz mobilnych stacji ładowania.

W lutym 2025 roku rozstrzygnięto przetarg na 15 autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 Hybrid, których wartość wyniosła ok. 39,9 mln PLN. Nowe pojazdy klasy I kategorii MAXI/MEGA, wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa, monitoring i asystenta martwego pola, mają trafić na gliwickie ulice jeszcze przed końcem 2025 roku.

Wszystkie powyższe inwestycje są elementem długofalowej strategii elektryfikacji gliwickiego transportu publicznego. PKM Gliwice bierze udział w projektach ZIT GZM oraz inicjatywach wspieranych przez NFOŚiGW, a jego działania skupiają się na budowie nowoczesnej, niskoemisyjnej floty i infrastruktury ładowania. Zgodnie z planami, w 2026 roku flota przewoźnika będzie liczyć już ponad 35 autobusów elektrycznych i hybrydowych, a w kolejnych latach – stopniowo zastępować pojazdy spalinowe. Równolegle firma cały czas odnawia swoją flotę pojazdów diesla (jak powyżej), a także wchodzi w nowe segmenty – jak minibusy do przewozów uczniów z niepełnosprawnościami – o czym z kolei pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Komentarze