PKM Gliwice z ofertą na dzierżawę czterech autobusów. Na cztery lata
12 listopada 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach otworzyło oferty w postępowaniu o nazwie „Dzierżawa 4 autobusów komunikacji miejskiej”.
Przypomnimy, że zgodnie z planami, w 2026 roku flota przewoźnika będzie liczyć już ponad 35 autobusów elektrycznych i hybrydowych, a w kolejnych latach – stopniowo zastępować pojazdy spalinowe. Równolegle firma cały czas odnawia swoją flotę pojazdów diesla – o aktualnym przetargu było już też tutaj – a także wchodzi w nowe segmenty – jak minibusy do przewozów uczniów z niepełnosprawnościami – o czym również pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy obejmuje przetarg ogłoszony przez PKM Gliwice?
- Kto złożył ofertę i jaka była jej wartość?
- Jakie działania modernizacyjne prowadzi PKM Gliwice w zakresie taboru?
Spalinowa czwórka
Gliwickie postępowanie dotyczy dzierżawy czterech jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów miejskich kategorii MAXI o długości 11,5–12,5 metra. Zamawiający przewidział czteroletni okres najmu – od 1 stycznia 2026 roku do 31 grudnia 2029 roku – bez możliwości przedłużenia. Pojazdy mają być jednej marki i typu, spełniać normę emisji Euro VI, mieć minimum 30 miejsc siedzących i pojemność ogólną nie mniejszą niż 80 pasażerów. Wymagane jest także wyposażenie w klimatyzację, rampę dla wózków, monitoring, USB oraz pełną integrację z systemem informacji pasażerskiej funkcjonującym w ramach GZM.
W odpowiedzi na przetarg wpłynęła jedna oferta – od firmy PKS POŁUDNIE Sp. z o.o. z siedzibą w Świerklańcu, która zaproponowała realizację zamówienia za 4.524.000 PLN netto / 5.564.520 PLN brutto. W przeliczeniu na jeden autobus, oznacza to 1.131.000 PLN netto za pojazd.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 4.503.200 PLN netto / 5.538.936 PLN brutto.
Oferta PKS POŁUDNIE przekracza więc nieznacznie założony budżet o 20.800 PLN netto / 25.584 PLN brutto – czyli mniej niż 0,5%. Różnica ta nie zamyka drogi do podpisania umowy, jeśli PKM Gliwice uzna ofertę za ekonomicznie uzasadnioną w świetle przepisów PZP. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 70%
✅ ocena techniczna pojazdów – 25%
✅ warunki płatności – 5%
Zgodnie ze specyfikacją zamówienia, oferowane autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, nie starsze niż rocznik 2021 i wyprodukowane jako fabrycznie nowe, demonstracyjne lub powystawowe – ale bez wcześniejszej eksploatacji liniowej. Wymagany silnik wysokoprężny powinien mieć moc minimum 210 kW i współpracować z automatyczną skrzynią biegów z trybem eco-drivingu. Pojazdy muszą być dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, system monitoringu, oświetlenie LED, gniazda USB i system informacji pasażerskiej kompatybilny z infrastrukturą GZM. Planowana dostawa autobusów nastąpi nie później niż do końca 2025 roku, tak by tabor mógł zostać wdrożony od 1 stycznia 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji przetargowej (SWZ): PKM Gliwice – Dzierżawa 4 autobusów elektrycznych, PKM/PN/ZT/03/2025
Zakupowe tło
W ostatnich latach PKM Gliwice konsekwentnie modernizuje swój tabor, kładąc szczególny nacisk na rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego. W latach 2022–2025 spółka zrealizowała kilka kluczowych przetargów, które znacząco zmieniają profil gliwickiej komunikacji miejskiej — od diesli Euro VI, przez hybrydy, aż po nowoczesne elektrobusy.
W 2022 roku PKM Gliwice zakupił 10 autobusów elektrycznych marki Volvo, w tym 7 pojazdów 12-metrowych (Volvo 7900 Electric) oraz 3 przegubowe 18-metrowe (Volvo 7900 Electric). Dla nowej floty powstała infrastruktura ładowania na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150 – z ładowarkami plug-in i pantografem. Całkowity koszt inwestycji przekroczył 31,7 mln PLN brutto, z czego znaczna część została pokryta ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejnym krokiem było uruchomienie projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Gliwicach poprzez zakup 17 autobusów hybrydowych”, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. W grudniu 2022 roku ogłoszono przetarg na dostawę 17 hybryd, które dostarczył Solaris. W listopadzie 2024 roku spółka podpisała kolejną umowę z Solarisem na dostawę 10 autobusów elektrycznych – siedmiu przegubowych (18 m) i trzech 12-metrowych. Każdy z nich wyposażony jest w baterie typu High Energy (400 kWh i 700 kWh), a wartość kontraktu wyniosła ok. 42,3 mln PLN brutto, przy pierwotnym budżecie 34,44 mln PLN. W ramach zamówienia przewidziano również montaż ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW oraz mobilnych stacji ładowania.
W lutym 2025 roku rozstrzygnięto przetarg na 15 autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 Hybrid, których wartość wyniosła ok. 39,9 mln PLN. Nowe pojazdy klasy I kategorii MAXI/MEGA, wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa, monitoring i asystenta martwego pola, mają trafić na gliwickie ulice jeszcze przed końcem 2025 roku.
Wszystkie powyższe inwestycje są elementem długofalowej strategii elektryfikacji gliwickiego transportu publicznego. PKM Gliwice bierze udział w projektach ZIT GZM oraz inicjatywach wspieranych przez NFOŚiGW, a jego działania skupiają się na budowie nowoczesnej, niskoemisyjnej floty i infrastruktury ładowania. Zgodnie z planami, w 2026 roku flota przewoźnika będzie liczyć już ponad 35 autobusów elektrycznych i hybrydowych, a w kolejnych latach – stopniowo zastępować pojazdy spalinowe. Równolegle firma cały czas odnawia swoją flotę pojazdów diesla (jak powyżej), a także wchodzi w nowe segmenty – jak minibusy do przewozów uczniów z niepełnosprawnościami – o czym z kolei pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.







Komentarze