PKM Gdynia kupi pierwsze Solarisy w swojej historii. I to od razu w wersji electric
22 kwietnia 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni rozstrzygnęło przetarg na dostawę trzech przegubowych elektrobusów miejskich.
Najkorzystniejszą i jedyną ofertę w postępowaniu złożyła firma Solaris Bus & Coach, która otrzymała 97,5 pkt w systemie oceny i została wybrana do realizacji zamówienia. O tym postępowaniu – z dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Czy oferta Solarisa przekroczyła budżet?
- Jakie kryteria techniczne i jakościowe przesądziły o wyborze właśnie tych elektrobusów?
- Czy pojawienie się pojazdów marki Solaris w Gdyni zwiastuje szersze zmiany w polityce taborowej PKM?
MEGA trójka
Zamówienie dotyczyło dostawy trzech fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MEGA o napędzie elektrycznym, wraz z pełną infrastrukturą ładowania i systemami zarządzania energią. Głównym celem kontraktu jest modernizacja floty gdyńskiego przewoźnika w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy.
W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta. Solaris Bus & Coach zaproponował dostawę trzech Solarisów Urbino 18 electric za łączną kwotę 13.541.562 PLN brutto, czyli 11.009.400 PLN netto. Oznacza to jednostkową cenę 3.669.800 PLN netto za jeden pojazd.
Dla porównania, zamawiający przewidział na realizację zamówienia 12.546.000 PLN brutto, czyli 10.200.000 PLN netto, co oznacza, że oferta Solarisa przekracza założony budżet o blisko 1.000.000 PLN netto. Mimo tego różnica nie przesądziła o odrzuceniu oferty – komisja przetargowa uznała, że oferta spełnia wszystkie wymogi formalne i techniczne, a przewaga jakościowa zrównoważyła wyższy koszt.
Dlaczego Solaris?
Oferta Solaris Bus & Coach zdobyła komplet 60 punktów za cenę, a także bardzo wysokie oceny w kryteriach pozacenowych. Producent otrzymał m.in.:
✅ 10 pkt za gwarancję na pojazdy
✅ 10 pkt za gwarancję na magazyny energii
✅ 8 pkt za niskie zużycie energii
✅ 5 pkt za system detekcji i gaszenia pożarów oraz zgodność z normami bezpieczeństwa
✅ 3 pkt za prekondycjonowanie
✅ 1 pkt za pojemność magazynu energii
✅ 0,5 pkt za zasięg powyżej wymaganego minimum
Ostateczna ocena łączna wyniosła 97,5 pkt, co zapewniło firmie z Bolechowa zwycięstwo – choć technicznie była jedynym uczestnikiem.
Szczegóły techniczne zamówienia
Zamówione autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,5 metra, szerokość do 2,55 m i wysokość nieprzekraczającą 3,5 m. Na pokładzie musi się znaleźć co najmniej 42 miejsca siedzące, klimatyzacja, system zapowiedzi głosowych, diodowe tablice kierunkowe, porty USB oraz wyświetlacze LCD. Autobusy będą wyposażone w zabudowaną kabinę kierowcy z systemem sprzedaży biletów.
Pojazdy mają być napędzane silnikami elektrycznymi o mocy minimum 230 kW, z rekuperacją energii oraz magazynem o pojemności użytkowej min. 240 kWh. Ładowanie ma być możliwe zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i pantograf. Wymagany zasięg to minimum 240 km.
Zgodnie z zapisami przetargu, dostawa autobusów ma zostać zrealizowana w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.
Dla Gdyni to symboliczna zmiana – dotychczas tabor PKM opierał się niemal wyłącznie na pojazdach marki MAN. Wejście Solarisa oznacza nowy rozdział w historii miejskiej komunikacji, który może wyznaczyć kierunek dla kolejnych inwestycji w tabor zeroemisyjny.
Pełne ogłoszenie przetargowe: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1051056
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze