Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Czechowice-Dziedzice czeka na tańsze oferty od producentów elektrobusów. Analiza SWZ

infobus
10.04.2025 06:05
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach ponownie szuka dostawcy czterech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI oraz infrastruktury ładowania.

Inwestycja będzie realizowana przy dofinansowaniu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Jest to ponowny przetarg, po unieważnieniu pierwszego podejścia. I choć zamawiający otrzymał wówczas jedną ofertę – od Solarisa, to okazała się ona dla niego za droga. O ogłoszeniu powtórki przetargu na zakup elektrobusów pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Sprawdzamy, jak zamawiający zmienił SWZ, aby uzyskać tańsze pojazdy.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu autobusów elektrycznych dotyczy przetarg ogłoszony przez PKM Czechowice-Dziedzice?
  2. Jakie trzy kryteria oceny ofert przyjęto w postępowaniu?
  3. Jaką minimalną pojemność baterii należy zaoferować, by otrzymać maksymalne punkty w tym zakresie?
PKM Czechowice-Dziedzice czeka na tańsze oferty od producentów elektrobusów. Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Zamawiający niezmiennie punktuje wykonawców w trzech kryteriach oceny ofert. Są to: cena (62%), ocena techniczna (18%), gwarancja (20%). W „technice” zamawiający przyzna najwięcej punktów za:

  • pojemność baterii – zastosowanie baterii o pojemności: powyżej 432 kWh – 11 pkt,
  • zastosowanie pompy ciepła do ogrzewania i chłodzenia przestrzeni pasażerskiej – 3 pkt,
  • szyby boczne atermiczne z zaciemnieniem 70% lub powyżej – 2 pkt,
  • autobusy spełniają wymagania Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów, w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 2 pkt.

Nowe elektrobusy

Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 11,5 m do 12,5 m i wysokości maksymalnie 3,4 m. Wymianę pasażerów zapewni troje drzwi pasażerskich, dwuskrzydłowych, otwieranych do wnętrza autobusu o szerokości efektywnej min. 1200 mm. Jednostką napędową elektryków mają być silniki zintegrowane z osią napędową lub silnik centralny o mocy minimum 250 kW (w przypadku silników zintegrowanych z osią) lub 160 kW (w przypadku silnika centralnego). Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii.  

Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić pokonanie autobusem przy zasilaniu elektrycznym w warunkach E-SORT 2 co najmniej 300 km, bez doładowywania magazynów energii. Ładowanie baterii będzie się odbywać zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu na autobusie, zamontowanego nad tylną osią.

Wymagana jest kabina kierowcy typu zamkniętego, zapewniająca wentylację kabiny. Ma ona posiadać zamykane okienko do sprzedaży biletów, a także blat lub półkę do przyjmowania pieniędzy z kasetką na pieniądze. Pasażerowie pojadą na fotelach atestowanych z uchwytami. Szkielety foteli będą wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe wyklejone wykładziną tapicerowaną (piankowane) z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB.

Elektrobusy będą wyposażone w elektroniczne tablice zewnętrzne diodowe, wyświetlające informacje w kolorze białym. Wewnątrz – za kabiną kierowcy – znajdzie się wyświetlacz podsufitowy w postaci monitora o minimalnej przekątnej 22 cali, przeznaczony do wyświetlania informacji.

Podejście nr 2

Zamawiający przyjął bierną postawę w powtórzonym przetargu na autobusy elektryczne. To znaczy, że liczy na tańsze oferty (ofertę) bez zmiany specyfikacji. Jest to strategia dość ryzykowna, bowiem nie zawsze przynosi oczekiwany efekt, a czas leci… Na otwarciu ofert spodziewamy się oczywiście oferty od Solarisa. Ewentualna konkurencja mogłaby wykorzystać tę przewagę, że zna cenę Solarisa z pierwszego postępowania. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 17 kwietnia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1079399

Komentarze