Pierwsze autobusy wodorowe dla MZK Piła. Czy za drugim razem się uda?
13 marca 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji w Pile ogłosił przetarg na dostawę pięciu niskopodłogowych autobusów z ogniwem wodorowym.
Jest to drugi krok wielkopolskiego przewoźnika w kierunku zakupu wodorowców. Pierwsze postępowanie z 2023 roku zakończyło się niepowodzeniem i firma zakupiła zamiast nich elektrobusy. Teraz – po kolejnym elektrycznym kontrakcie z Solarisem – MZK Piła powrócił do projektu H2 i ruszył z zamówieniem na pojazdy FCEV.
Rozkład jazdy:
- Jakie są kluczowe wymagania techniczne dla autobusów wodorowych, które chce zakupić MZK Piła?
- W jaki sposób będą oceniane oferty w przetargu i jakie kryteria mają największą wagę?
- Jakie wcześniejsze inwestycje MZK Piła zrealizowało w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego?
Co chce MZK Piła?
Pilskie zamówienie obejmuje pięć fabrycznie nowych autobusów klasy I kategorii MAXI o długości od 11,5 m do 12,2 m, które muszą spełniać określone wymagania techniczne, m.in. oferować co najmniej 60 miejsc dla pasażerów, z czego minimum 26 miejsc siedzących oraz 7 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring martwego pola, monitoring zmęczenia kierowcy oraz systemy telematyczne. Dodatkowo zamówienie obejmuje integrację z istniejącym Systemem Informacji Pasażerskiej oraz przeszkolenie 10 pracowników MZK Piła w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów.
Warunki przetargowe określają także wymagania dla wykonawców. Oferenci muszą wykazać się doświadczeniem w realizacji podobnych dostaw i zdolnością finansową do wykonania zamówienia. W ramach oceny ofert pod uwagę brane będą zarówno aspekty techniczne, jak i ekonomiczne.
Na oferty zamawiający czeka do 17 kwietnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ ceny (60%)
✅ oraz parametrów techniczno-eksploatacyjnych (40%).
Zamawiający oczekuje na dostawę pojazdów w ciągu 330 dni od podpisania umowy. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z dyrektywą 2014/25/UE, a szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mzkpila.ezamawiajacy.pl/pn/mzkpila/demand/199735/notice/public/details.
Zakupowe tło
MZK Piła od kilku lat konsekwentnie inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor:
- 2020 rok: MZK Piła podpisał umowę z NFOŚiGW na dofinansowanie zakupu pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości 11,5–12 metrów. Wartość projektu wyniosła 16,1 mln zł, z czego 11,1 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. W ramach projektu zakupiono również trzy stacje ładowania zajezdniowego oraz jedną stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli przy ul. Kossaka.
- 2021 rok: Do Piły dotarły pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris, stanowiące część zamówienia na pięć takich pojazdów. Były to pierwsze w historii MZK Piła autobusy elektryczne, które zaczęły obsługiwać linię nr 5.
- 2023 rok: Piła planowała zakup trzech autobusów zasilanych wodorem oraz budowę stacji tankowania wodoru. Jednakże przetarg na te pojazdy nie został rozstrzygnięty z powodu braku ofert. W związku z tym miasto zdecydowało się na zakup dodatkowych autobusów elektrycznych zamiast wodorowych.
- 2024 rok: Miasto zamówiło kolejne pięć autobusów elektrycznych. Dwa z nich miały trafić do Piły jeszcze w 2024 roku, a trzy kolejne, o wydłużonym zasięgu, planowano dostarczyć we wrześniu 2025 roku. Dzięki temu udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MZK Piła osiągnął pułap 50%.
- 2025 rok: W styczniu 2025 roku MZK Piła ogłosił przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI o długości 11,5–12,2 metra, mogących pomieścić co najmniej 70 pasażerów. Zamówienie obejmuje również zakup niezbędnej infrastruktury do obsługi pojazdów oraz mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE). Kontrakt ten wygrał także Solaris.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze