Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze autobusy wodorowe dla MZK Piła. Czy za drugim razem się uda?

infobus
13.03.2025 10:01
0 Komentarzy

13 marca 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji w Pile ogłosił przetarg na dostawę pięciu niskopodłogowych autobusów z ogniwem wodorowym.

Jest to drugi krok wielkopolskiego przewoźnika w kierunku zakupu wodorowców. Pierwsze postępowanie z 2023 roku zakończyło się niepowodzeniem i firma zakupiła zamiast nich elektrobusy. Teraz – po kolejnym elektrycznym kontrakcie z Solarisem – MZK Piła powrócił do projektu H2 i ruszył z zamówieniem na pojazdy FCEV.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są kluczowe wymagania techniczne dla autobusów wodorowych, które chce zakupić MZK Piła?
  2. W jaki sposób będą oceniane oferty w przetargu i jakie kryteria mają największą wagę?
  3. Jakie wcześniejsze inwestycje MZK Piła zrealizowało w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego?
MZK Piła na zakupach pierwszych autobusów wodorowych
Piła na zakupach pierwszych autobusów wodorowych / fot. MZK Piła

Co chce MZK Piła?

Pilskie zamówienie obejmuje pięć fabrycznie nowych autobusów klasy I kategorii MAXI o długości od 11,5 m do 12,2 m, które muszą spełniać określone wymagania techniczne, m.in. oferować co najmniej 60 miejsc dla pasażerów, z czego minimum 26 miejsc siedzących oraz 7 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring martwego pola, monitoring zmęczenia kierowcy oraz systemy telematyczne. Dodatkowo zamówienie obejmuje integrację z istniejącym Systemem Informacji Pasażerskiej oraz przeszkolenie 10 pracowników MZK Piła w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów.

Warunki przetargowe określają także wymagania dla wykonawców. Oferenci muszą wykazać się doświadczeniem w realizacji podobnych dostaw i zdolnością finansową do wykonania zamówienia. W ramach oceny ofert pod uwagę brane będą zarówno aspekty techniczne, jak i ekonomiczne.

Na oferty zamawiający czeka do 17 kwietnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ ceny (60%)

✅ oraz parametrów techniczno-eksploatacyjnych (40%).

Zamawiający oczekuje na dostawę pojazdów w ciągu 330 dni od podpisania umowy. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z dyrektywą 2014/25/UE, a szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mzkpila.ezamawiajacy.pl/pn/mzkpila/demand/199735/notice/public/details.

MZK Piła na zakupach pierwszych autobusów wodorowych
Piła na zakupach pierwszych autobusów wodorowych / fot. MZK Piła

Zakupowe tło

MZK Piła od kilku lat konsekwentnie inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor:

  • 2020 rok: MZK Piła podpisał umowę z NFOŚiGW na dofinansowanie zakupu pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości 11,5–12 metrów. Wartość projektu wyniosła 16,1 mln zł, z czego 11,1 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. W ramach projektu zakupiono również trzy stacje ładowania zajezdniowego oraz jedną stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli przy ul. Kossaka.
  • 2021 rok: Do Piły dotarły pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris, stanowiące część zamówienia na pięć takich pojazdów. Były to pierwsze w historii MZK Piła autobusy elektryczne, które zaczęły obsługiwać linię nr 5.
  • 2023 rok: Piła planowała zakup trzech autobusów zasilanych wodorem oraz budowę stacji tankowania wodoru. Jednakże przetarg na te pojazdy nie został rozstrzygnięty z powodu braku ofert. W związku z tym miasto zdecydowało się na zakup dodatkowych autobusów elektrycznych zamiast wodorowych.
  • 2024 rok: Miasto zamówiło kolejne pięć autobusów elektrycznych. Dwa z nich miały trafić do Piły jeszcze w 2024 roku, a trzy kolejne, o wydłużonym zasięgu, planowano dostarczyć we wrześniu 2025 roku. Dzięki temu udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MZK Piła osiągnął pułap 50%.
  • 2025 rok: W styczniu 2025 roku MZK Piła ogłosił przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI o długości 11,5–12,2 metra, mogących pomieścić co najmniej 70 pasażerów. Zamówienie obejmuje również zakup niezbędnej infrastruktury do obsługi pojazdów oraz mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE). Kontrakt ten wygrał także Solaris.

Komentarze