Pięć autobusów elektrycznych dla Brodnicy. Wygrywa Solaris, Yutong odrzucony
21 maja 2025 r. Gmina Miasta Brodnicy oficjalnie ogłosiła wybór oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, której propozycja została wybrana do realizacji. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma wygrała przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych dla Brodnicy?
- Jaki model autobusu elektrycznego zaproponowała firma Solaris?
- Jaki minimalny zasięg musiał zapewniać autobus według warunków przetargu?
Elektryczna piątka
Przedmiotem zamówienia była dostawa pięciu ekologicznych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania, które mają obsługiwać linie komunikacji miejskiej w Brodnicy. Przetarg ogłoszono w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wymagania techniczne zawarte w SWZ wskazywały m.in. na minimalny zasięg 200 km bez doładowania, nominalną pojemność baterii 270 kWh oraz zastosowanie silnika elektrycznego o mocy min. 160 kW. Zamawiający oczekiwał także określonych rozwiązań w zakresie zabezpieczenia antykorozyjnego oraz warunków gwarancji – te aspekty miały duże znaczenie w kryteriach oceny ofert.
W postępowaniu wzięły udział dwie firmy:
- Solaris Bus & Coach zaproponował model Urbino 12 electric, oferując pięć pojazdów wraz z ładowarkami za 13.645.620 PLN brutto (czyli 11.093.008 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Urbino 12 electric na poziomie 2.219.141 PLN netto. Zaproponowane rozwiązania techniczne: Szkielet nadwozia i podwozia: profile ze stali nierdzewnej zgodnej z PN-EN 10088 oraz aluminium / Typ silnika: silnik centralny / Deklarowane zużycie energii: do 0,8 kWh/km / Warunki gwarancji: 108 miesięcy na magazyny energii (lub 300.000 km) / 60 miesięcy na cały pojazd
- Z kolei Busnex Poland zaoferował prawdopodobnie model Yutong E12 za 13.222.500 PLN brutto (10.751.220 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 2.150.813 PLN netto. Zaproponowane rozwiązania techniczne: Szkielet nadwozia i podwozia: profile stalowe zabezpieczone kataforezą lub inną metodą antykorozyjną gwarantującą trwałość minimum 12 lat / Typ silnika: silnik centralny / Deklarowane zużycie energii: do 0,8 kWh/km / Warunki gwarancji: 108 miesięcy na magazyny energii (lub 300.000 km) / 60 miesięcy na cały pojazd.
Jak widać, oferta Busnexu była tańsza, z identyczną gwarancją i mniejszą punktacją za KTL, ale została odrzucona przez zamawiającego. Z dokumentów wynika, że mimo spełnienia kryteriów technicznych i gwarancyjnych, oferta została uznana za niezgodną z warunkami przetargu w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych. W efekcie zamówienie o wartości 13.645.620 PLN brutto przyznano firmie Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Producent z Bolechowa zdobył komplet punktów na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ rozwiązania techniczne – 30%
✅ warunki gwarancji – 10%
Parametry techniczne
Zamówione autobusy mają długość od 11,5 do 12,2 m, wysokość do 3,4 m i pojemność minimum 70 pasażerów (w tym min. 25 miejsc siedzących). Pojazdy będą napędzane silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Pojemność akumulatorów to minimum 270 kWh, co ma pozwolić na pokonanie 200 km na jednym ładowaniu – niezależnie od warunków atmosferycznych. Pojazdy będą wyposażone w system rekuperacji energii.
Wnętrze pojazdów obejmuje m.in. kabinę kierowcy z klimatyzacją i miejscem na sprzedaż biletów, system informacji pasażerskiej (tablice LED i ekran LCD 22″), 8 portów USB dla pasażerów, radio MP3 oraz system zliczania potoków pasażerskich.
Dostawa autobusów planowana jest zgodnie z harmonogramem zamówienia – szczegółowy termin zostanie uzgodniony po podpisaniu umowy. Link do SWZ: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-864e77f2-0cab-451d-b90f-596aec80385f
Komentarze