Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięć autobusów elektrycznych dla Brodnicy. Wygrywa Solaris, Yutong odrzucony

infobus
22.05.2025 19:01
0 Komentarzy

21 maja 2025 r. Gmina Miasta Brodnicy oficjalnie ogłosiła wybór oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, której propozycja została wybrana do realizacji. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny” – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych dla Brodnicy?
  2. Jaki model autobusu elektrycznego zaproponowała firma Solaris?
  3. Jaki minimalny zasięg musiał zapewniać autobus według warunków przetargu?
Pięć elektrobusów dla Brodnicy – wygrywa Solaris
Pięć elektrobusów dla Brodnicy – wygrywa Solaris / fot. UM Brodnica

Elektryczna piątka

Przedmiotem zamówienia była dostawa pięciu ekologicznych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania, które mają obsługiwać linie komunikacji miejskiej w Brodnicy. Przetarg ogłoszono w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wymagania techniczne zawarte w SWZ wskazywały m.in. na minimalny zasięg 200 km bez doładowania, nominalną pojemność baterii 270 kWh oraz zastosowanie silnika elektrycznego o mocy min. 160 kW. Zamawiający oczekiwał także określonych rozwiązań w zakresie zabezpieczenia antykorozyjnego oraz warunków gwarancji – te aspekty miały duże znaczenie w kryteriach oceny ofert.

W postępowaniu wzięły udział dwie firmy:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował model Urbino 12 electric, oferując pięć pojazdów wraz z ładowarkami za 13.645.620 PLN brutto (czyli 11.093.008 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus Urbino 12 electric na poziomie 2.219.141 PLN netto. Zaproponowane rozwiązania techniczne: Szkielet nadwozia i podwozia: profile ze stali nierdzewnej zgodnej z PN-EN 10088 oraz aluminium / Typ silnika: silnik centralny / Deklarowane zużycie energii: do 0,8 kWh/km / Warunki gwarancji: 108 miesięcy na magazyny energii (lub 300.000 km) / 60 miesięcy na cały pojazd
  • Z kolei Busnex Poland zaoferował prawdopodobnie model Yutong E12 za 13.222.500 PLN brutto (10.751.220 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto na poziomie 2.150.813 PLN netto. Zaproponowane rozwiązania techniczne: Szkielet nadwozia i podwozia: profile stalowe zabezpieczone kataforezą lub inną metodą antykorozyjną gwarantującą trwałość minimum 12 lat / Typ silnika: silnik centralny / Deklarowane zużycie energii: do 0,8 kWh/km / Warunki gwarancji: 108 miesięcy na magazyny energii (lub 300.000 km) / 60 miesięcy na cały pojazd.

Jak widać, oferta Busnexu była tańsza, z identyczną gwarancją i mniejszą punktacją za KTL, ale została odrzucona przez zamawiającego. Z dokumentów wynika, że mimo spełnienia kryteriów technicznych i gwarancyjnych, oferta została uznana za niezgodną z warunkami przetargu w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych. W efekcie zamówienie o wartości 13.645.620 PLN brutto przyznano firmie Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Producent z Bolechowa zdobył komplet punktów na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ rozwiązania techniczne – 30%
✅ warunki gwarancji – 10%

Pięć elektrobusów dla Brodnicy – wygrywa Solaris / fot. UM Brodnica
Pięć elektrobusów dla Brodnicy – wygrywa Solaris / fot. UM Brodnica

Parametry techniczne

Zamówione autobusy mają długość od 11,5 do 12,2 m, wysokość do 3,4 m i pojemność minimum 70 pasażerów (w tym min. 25 miejsc siedzących). Pojazdy będą napędzane silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Pojemność akumulatorów to minimum 270 kWh, co ma pozwolić na pokonanie 200 km na jednym ładowaniu – niezależnie od warunków atmosferycznych. Pojazdy będą wyposażone w system rekuperacji energii.

Wnętrze pojazdów obejmuje m.in. kabinę kierowcy z klimatyzacją i miejscem na sprzedaż biletów, system informacji pasażerskiej (tablice LED i ekran LCD 22″), 8 portów USB dla pasażerów, radio MP3 oraz system zliczania potoków pasażerskich.

Dostawa autobusów planowana jest zgodnie z harmonogramem zamówienia – szczegółowy termin zostanie uzgodniony po podpisaniu umowy. Link do SWZ: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-864e77f2-0cab-451d-b90f-596aec80385f

Komentarze