PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO
W Płocku trwa przetarg nieograniczony na dostawę 18 autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI.
O ogłoszeniu tego postępowania pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jeden z wykonawców postanowił zaskarżyć przetarg do Krajowej Izby Odwoławczej. Producentem, który ma zastrzeżenia do SWZ jest firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (producent autobusów NesoBus).
Rozkład jazdy:
- Jakie główne zarzuty wobec specyfikacji przetargowej zgłosił producent PAK-PCE?
- Dlaczego PAK-PCE uważa, że przetarg w Płocku faworyzuje Solarisa?
- Jaki jest aktualny termin otwarcia ofert w tym postępowaniu?
PAK-PCE z odwołaniem do KIO
27 grudnia odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej od zapisów SWZ złożyła firma PAK-PCE. Odwołujący ma zastrzeżenia m.in. do:
- wymogu posiadania silnika centralnego asynchronicznego,
- wymogu dotyczącego stabilizacji tylnej osi pojazdu,
- homologacji typu pojazdu w zakresie palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)),
- kryterium technicznego – zaoferowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego,
- wymogu złożenia przedmiotowego środka dowodowego w postaci testu typu SORT-2 – dokumentu wystawionego przez jednostkę upoważnioną do certyfikowania w zakresie parametru ocenianego w ramach kryteriów oceny ofert – zużycie wodoru w kg/100km przebiegu.
Płock faworyzuje Solarisa?
Zdaniem odwołującego, wskazane w odwołaniu wymagania kreują nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną producenta autobusów Solaris.
Co do wymogu posiadania silnika centralnego asynchronicznego, PAK-PCE zauważa, że zamawiający wskazuje tylko jeden z wielu dostępnych na rynku konfiguracji montażu i rodzaju silnika w pojeździe i czyni przedmiotem zamówienia tylko ten jeden model konstrukcyjny, w oderwaniu od jakichkolwiek cech użytkowych, wymagań lub funkcjonalności, które mogłyby być uzasadnione jego potrzebami. Z użytkowego punktu widzenia, silnik montowany centralnie oraz silniki montowane w piastach kół pozwalają na osiągnięcie zbliżonych właściwości użytkowych.
Jeśli chodzi o wymóg dotyczący stabilizacji tylnej osi pojazdu, to tu także producent Nesobusa powołuje się na niedozwolone ograniczenie konkurencji. Według PAK-PCE, przewaga jednego z wykonawców (Solarisa) polega na wykorzystaniu wielu różnych rozwiązań. Producent ten wykorzystując wieloletnią pozycję rynkową w obszarze produkcji autobusów elektrycznych, ma znacznie większe możliwości konfiguracyjne niż jego konkurenci.
Z kolei wymaganie dotyczące regulaminu EKG ONZ, w ocenie odwołującego, nie jest niezbędne dla przeprowadzenia postepowania. Jego wymaganie nie wynika z obowiązujących norm lub przepisów prawa i powinno być ewentualnie oceniane na etapie realizacji umowy.
PAK-PCE ma również zastrzeżenia do kryteriów oceny ofert – a w szczególności do premii za technologię SiC. Według producenta, wskazane wymaganie w jednoznaczny sposób premiuje konkretnego wykonawcę (Solarisa), a jednocześnie nie jest wystarczająco uzasadnione ze względu na potrzeby zamawiającego. Skarżący zauważa, że pomimo braku wykorzystania technologii SiC, odwołujący w testach SORT-2 wykazuje niższe zużycie wodoru niż konkurent wykorzystujący tę technologię.
Czego chce PAK-PCE?
Na podstawie powyższych zarzutów PAK-PCE wniósł m.in. o:
- wykreślenie wszystkich wyżej opisanych sztywnych wymogów z SWZ,
- wykreślenie z kryteriów oceny ofert, kryterium zastosowania technologii SiC.
Od momentu złożenia odwołania zamawiający, wprawdzie odpowiedział już na niektóre zapytania od wykonawców, ale żadna odpowiedź nie dotyczyła podnoszonych przez PAK-PCE kwestii. W konsekwencji również i SWZ pozostało bez zmian. Spór między zamawiającym a wykonawcą będzie musiało ostatecznie rozstrzygnąć KIO. Aktualny termin otwarcia ofert to: 3 lutego.
Z pełnymi zarzutami w odwołaniu PAK-PCE można zapoznać się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1037262
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze