Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO

infobus
30.01.2025 09:08
0 Komentarzy

W Płocku trwa przetarg nieograniczony na dostawę 18 autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI.

O ogłoszeniu tego postępowania pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jeden z wykonawców postanowił zaskarżyć przetarg do Krajowej Izby Odwoławczej. Producentem, który ma zastrzeżenia do SWZ jest firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy (producent autobusów NesoBus).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne zarzuty wobec specyfikacji przetargowej zgłosił producent PAK-PCE?
  2. Dlaczego PAK-PCE uważa, że przetarg w Płocku faworyzuje Solarisa?
  3. Jaki jest aktualny termin otwarcia ofert w tym postępowaniu?
PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO
PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO

PAK-PCE z odwołaniem do KIO

27 grudnia odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej od zapisów SWZ złożyła firma PAK-PCE. Odwołujący ma zastrzeżenia m.in. do:

  • wymogu posiadania silnika centralnego asynchronicznego,
  • wymogu dotyczącego stabilizacji tylnej osi pojazdu,
  • homologacji typu pojazdu w zakresie palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)),
  • kryterium technicznego – zaoferowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego,
  • wymogu złożenia przedmiotowego środka dowodowego w postaci testu typu SORT-2 – dokumentu wystawionego przez jednostkę upoważnioną do certyfikowania w zakresie parametru ocenianego w ramach kryteriów oceny ofert – zużycie wodoru w kg/100km przebiegu.
PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO
PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO

Płock faworyzuje Solarisa?

Zdaniem odwołującego, wskazane w odwołaniu wymagania kreują nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną producenta autobusów Solaris.

Co do wymogu posiadania silnika centralnego asynchronicznego, PAK-PCE zauważa, że zamawiający wskazuje tylko jeden z wielu dostępnych na rynku konfiguracji montażu i rodzaju silnika w pojeździe i czyni przedmiotem zamówienia tylko ten jeden model konstrukcyjny, w oderwaniu od jakichkolwiek cech użytkowych, wymagań lub funkcjonalności, które mogłyby być uzasadnione jego potrzebami. Z użytkowego punktu widzenia, silnik montowany centralnie oraz silniki montowane w piastach kół pozwalają na osiągnięcie zbliżonych właściwości użytkowych.

Jeśli chodzi o wymóg dotyczący stabilizacji tylnej osi pojazdu, to tu także producent Nesobusa powołuje się na niedozwolone ograniczenie konkurencji. Według PAK-PCE, przewaga jednego z wykonawców (Solarisa) polega na wykorzystaniu wielu różnych rozwiązań. Producent ten wykorzystując wieloletnią pozycję rynkową w obszarze produkcji autobusów elektrycznych, ma znacznie większe możliwości konfiguracyjne niż jego konkurenci.

Z kolei wymaganie dotyczące regulaminu EKG ONZ, w ocenie odwołującego, nie jest niezbędne dla przeprowadzenia postepowania. Jego wymaganie nie wynika z obowiązujących norm lub przepisów prawa i powinno być ewentualnie oceniane na etapie realizacji umowy.

PAK-PCE ma również zastrzeżenia do kryteriów oceny ofert – a w szczególności do premii za technologię SiC. Według producenta, wskazane wymaganie w jednoznaczny sposób premiuje konkretnego wykonawcę (Solarisa), a jednocześnie nie jest wystarczająco uzasadnione ze względu na potrzeby zamawiającego. Skarżący zauważa, że pomimo braku wykorzystania technologii SiC, odwołujący w testach SORT-2 wykazuje niższe zużycie wodoru niż konkurent wykorzystujący tę technologię.

PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO
PAK-PCE walczy o autobusy wodorowe dla Płocka. W KIO

Czego chce PAK-PCE?

Na podstawie powyższych zarzutów PAK-PCE wniósł m.in. o:

  • wykreślenie wszystkich wyżej opisanych sztywnych wymogów z SWZ,
  • wykreślenie z kryteriów oceny ofert, kryterium zastosowania technologii SiC.

Od momentu złożenia odwołania zamawiający, wprawdzie odpowiedział już na niektóre zapytania od wykonawców, ale żadna odpowiedź nie dotyczyła podnoszonych przez PAK-PCE kwestii. W konsekwencji również i SWZ pozostało bez zmian. Spór między zamawiającym a wykonawcą będzie musiało ostatecznie rozstrzygnąć KIO. Aktualny termin otwarcia ofert to: 3 lutego.

Z pełnymi zarzutami w odwołaniu PAK-PCE można zapoznać się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1037262

Komentarze