Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Oryginalny pojedynek na autobusy MIDI dla PKM Tychy. Takiej pary jeszcze nie było

infobus
12.11.2025 18:02
0 Komentarzy

12 listopada 2025 roku PKM Tychy otworzyło oferty w przetargu na dostawę ośmiu autobusów klasy I kategorii MIDI zasilanych olejem napędowym.

Przedmiotem tyskiego zamówienia jest dostawa ośmiu midibusów z dostawą do 10 grudnia 2026 roku. Plus osiem minibusów , gdzie na otwarciu ofert zmierzyły się trzy firmy o których piszemy w osobnym artykule. O tym zamówieniu i analizie SWZ pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów typu MIDI chce kupić PKM Tychy?
  2. Jakie firmy złożyły oferty w przetargu i jakie były ich ceny?
  3. Jakie wyposażenie mają mieć nowe autobusy dla PKM Tychy?
BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach / fot. CSAD Nachod
BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach / fot. CSAD Nachod

Spalinowa ósemka

PKM Tychy chce zamówić osiem fabrycznie nowych autobusów klasy I kategorii MIDI z napędem diesla, z dostawą do 10 grudnia 2026 roku. PKM Tychy zastrzegł sobie również prawo opcji – możliwość zamówienia kolejnych 8 sztuk z dostawą do końca II kwartału 2027 roku.

W postępowaniu złożono dwie oferty od pary firm, które jeszcze nie spotkały sie ze sobą w przetargowych szrankach :

  • Autobagi Polska Sp. z o.o. zaproponowała cenę 10.752.600 PLN brutto / 8.740.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus BMC Neocity 8,5 na poziomie 1.092.500 PLN netto.
  • Druga oferta, złożona przez czeską spółkę SOR Libchavy spol. s r.o., opiewa na 9.544.000 PLN brutto / 7.760.000 PLN netto, czyli 970.000 PLN netto za jeden autobus SOR ICN 9,5.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w wynosi 11.122.717,80 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego. Oferta SOR Libchavy jest o ponad 1.200.000 PLN tańsza od propozycji Autobagi, zarówno w ujęciu brutto, jak i netto.

BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach
BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach

Nie tylko cena

Analiza pozacenowa pokazuje jednak, że wygrana nie jest oczywista. Autobusy SOR-a mają mniejszą pojemność skokową silnika (poniżej 6.000 cm³) i zużycie paliwa wyższe niż u konkurenta – 32,3 l/100 km wobec 31,3 l/100 km w ofercie Autobagi. Z kolei Autobagi stracił punkty za brak konstrukcji wykonanej ze stali nierdzewnej zgodnej z normą PN-EN 10088. Czesi ten punkt zdobyli, ale nie spełnili wymogu zastosowania przedniego zawieszenia zależnego – który za to zapewnił dodatkowe punkty oferentowi.

Na tym etapie wszystko wskazuje, że przewaga cenowa SOR-a może zostać zrównoważona przez przewagi techniczne oferty Autobagi. Symulacja punktowa (bez oficjalnych wag) sugeruje, że walka może być bardzo wyrównana, z lekkim wskazaniem na SOR Libchavy, jeśli cena zostanie maksymalnie wypunktowana.

Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena całkowita brutto za zadanie podstawowe – 40%
✅ cena całkowita brutto za zadanie opcyjne – 25%
✅ pojemność skokowa silnika od 6.000 cm³ – 10%
✅ zużycie paliwa wg SORT 2 – 4%
✅ smarowanie silnika olejami – 3%
✅ smarowanie skrzyni biegów – 3%
✅ przednie zawieszenie zależne – 3%
✅ materiał elementów konstrukcyjnych zgodny z PN-EN 10088 – 5%
✅ autoryzacja napraw silnika – 4%
✅ funkcjonalności aplikacji on-line – 3%

BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach
BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach

Jakie autobusy?

Nowe MIDI autobusy dla PKM Tychy mają być niskopodłogowe, o długości od 7,85 do 9,6 metra, z wysokim standardem wyposażenia. Wymagana jest m.in. klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, tablice LED, system monitoringu, porty USB, a także system informacji pasażerskiej z monitorem LCD.

Zamówione autobusy mają trafić do Tychów do grudnia 2026 roku, a opcja – do czerwca 2027. Wymagane są silniki spełniające najnowsze normy emisji, napędzane olejem napędowym o mocy min. 130 kW. PKM wymaga też wyposażenia w kabinę kierowcy typu półzamkniętego, system zliczania pasażerów oraz system kontroli trzeźwości kierowcy. Pasażerowie mają mieć do dyspozycji siedzenia wandaloodporne z wkładkami tapicerowanymi, porty USB i czytelny system informacji pasażerskiej.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://pkmtychy.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/491607/zadanie-1-dostawa-8-sztuk-fabrycznie-nowych-autobusow-typu-midi-zasilanych-olejem-napedowym-zadanie-2-dostawa-8-sztuk-fabrycznie-nowych-autobusow-typu-mini-mikrobus-zasilanych-olejem-napedowym

BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach / fot. CSAD Nachod
BMC kontra SOR. Otwarcie ofert w Tychach / fot. CSAD Nachod

Komentarze