Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Okiem związkowca: Testy autobusów Volvo i SOR w Warszawie

infobus
26.05.2009 23:12
0 Komentarzy
Czas na Volvo
8 maja na terenie zajezdni R-3/MZA „Ostrobramska”nastąpiło oficjalne podpisanie dokumentów pomiędzy MZA a Volvo Polska w sprawie przeprowadzenia testów (8 tygodni) autobusu miejskiego Volvo 7700 w warunkach warszawskich, które nie należą do najłatwiejszych, przepełnione autobusy, korki uliczne, zła nawierzchnia wielu ulic. Ze strony MZA umowę podpisali Mieczysław Magierski, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) i Jerzy Wielgus, wiceprezes MZA, a ze strony Volvo: Tom Jörning, prezes zarządu Volvo Polska oraz Władysław Smyk, dyrektor ds. sprzedaży autobusów Volvo i Andrzej Dziedziczki, dyrektor ds. sprzedaży samochodów ciężarowych. Przed podpisaniem umowy odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezesi obu firm przedstawili pokrótce swoje propozycje i oczekiwania. –„MZA przystępują do procedury zakupu kolejnych autobusów –stwierdził Mieczysław Magierski. –W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargu na dostawy nowych pojazdów. W tej chwili jesteśmy na etapie wyboru doradcy finansowego, który wskaże nam możliwe źródła finansowania tej inwestycji oraz ilość autobusów, jaką spółka będzie w stanie zakupić. W ciągu dwóch ostatnich lat MZA zakupiły w sumie 350 autobusów zmniejszając zaległości w tej dziedzinie z poprzednich lat (zaledwie 100 autobusów w latach 2003-2006). W ostatnich dwóch latach spółka zdecydowanie prowadziła w dziedzinie zakupów wśród firm komunikacji miejskiej w Polsce. W 2008 roku dostawy dla MZA Warszawa stanowiły prawie 17 procent wszystkich zakupów. MZA przoduje w tej chwili również we wskaźnikach wymiany taboru. Dla bieżącej odnowy taboru wystarczy w skali MZA zakup 100-110 autobusów rocznie, zaś dostawy w ostatnich dwóch latach były o 70-80 procent większe.”- Oczywiście wieloletnich zaległości –dodał w zakończeniu Mieczysław Magierski – w zakupach nie da się nadrobić w ciągu dwóch lat. Zarząd spółki chciałby jednak w ciągu trzech najbliższych lat wyeliminować z naszej floty ostatnie autobusy wysokopodłogowe, a następnie osiągnąć średnią wieku taboru na poziomie siedmiu lat. Temu mają służyć zakupy autobusów zaplanowane na lata 2009 –11, które obejmują od 290 do 350 autobusów. W związku z szykowanym przetargiem na dostawy nowych pojazdów zamierzamy przeprowadzić testy autobusów, aby ocenić rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach komunikacji miejskiej różnych marek. Próbna eksploatacja autobusu Volvo 7700 rozpoczyna cykl testów, w których będą uczestniczyły również miedzy innymi autobusy marki VDL. 
Ze strony szwedzkiego producenta testowy autobus Volvo 7700 przedstawił Władysław Smyk. Ten pojazd –stwierdził –charakteryzuje nowy, mocny, ekonomiczny 9-litrowy silnik Volvo D9B 260, stojący, ulokowany z tyłu, z lewej strony. 6-cylindrowy, 4-suwowy, wysokoprężny, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowanego, z bezpośrednim, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa. Silnik spełnia wymagania normy EURO 5 (poziom emisji spalin i hałasu). Zastosowany system oczyszczania spalin –SCR (system selektywnej redukcji katalitycznej). Moc w kW (KM) –193 (262) zapewnia znakomite osiągi. Nowoczesna pół zamknięta, dość obszerna kabina kierowcy pozwala mu na wygodną wielogodzinna pracę w trudnych warunkach miejskich. Dodatkowego komfortu dodaje elastycznie zawieszony, podgrzewany, obrotowy fotel. Deskę rozdzielacza charakteryzuje – regulowana wysokość i pochylenie koła kierownicy, wyświetlacz ciekłokrystaliczny, informujący w dynamiczny sposób o stanie technicznym pojazdu, tachograf cyfrowy. Doskonała zwrotność i bezpieczeństwo na światowym poziomie –to tylko niektóre cechy autobusów miejskich nowej generacji Volvo 7700. Niskopodłogowe Volvo 7700 to większa wydajność, komfort i bezpieczeństwo w komunikacji miejskiej, a także wyższa opłacalność. Ich otwarta konstrukcja pozostawia duża swobodę w zakresie aranżacji wnętrza, rozmieszczenia foteli czy umiejscowienia drzwi. Testowane Volvo 7700 spełnia wymagania dyrektywy unijnej 2001/85 EC oraz normę Euro 5, która zacznie obowiązywać od października tego roku. Normę Euro 5 charakteryzują rygorystyczne parametry dotyczące emisji spalin, a tym samym minimalizuje negatywny wpływ autobusów na środowisko. – Z autobusem Volvo 7700 –dodał w zakończeniu swego wystąpienia Władysław Smyk –łatwo trzymać się rozkładu jazdy. Jego trwałość, wysoka jakość wykonania oraz niezawodność eksploatacyjna minimalizują ryzyko nieplanowanych przestojów, a dobrze zestrojony układ napędowy pozwala szybko osiągnąć żądaną prędkość jazdy. Mam nadzieję, że rozpoczynające się dzisiaj 8-io tygodniowe testy na warszawskich ulicach potwierdzą te moje słowa. Dla nas jako firmy Volvo testowanie naszego autobusu w warszawskich warunkach również będzie cenną lekcją, która w przyszłości pozwoli na jeszcze lepsze dostosowanie pojazdu do komunikacji w dużych miastach. W zakończeniu konferencji wystąpił Andrzej Dziedziczki, który przedstawił zebranym specjalistyczny holownik firmy Volvo przeznaczony do holowania samochodów ciężarowych i autobusów, który wzbudził duże zainteresowanie specjalistów w MZA.
Po konferencji odbyła się pierwsza testowa jazda. Pierwsze kilometry, jeszcze po placu manewrowym w zajezdni „Ostrobramska”przejechał Mieczysław Magierski. Po opuszczeniu kabiny stwierdził, że autobus prowadzi się o wiele lepiej niż samochód osobowy. Czuje się komfort pracy i niemal nie odczuwa, iż prowadzi się autobus miejski.
Po próbnej jeździe na placu manewrowym autobus wyjechał na warszawskie ulice, gdzie wzbudzał dość duże zainteresowanie przechodniów swoją białą barwą i zielonymi napisami informującymi o swym ekologicznym napędzie.
Autobus będzie do 8 lipca obsługiwać linię 111 pomiędzy pętlami na Gocławiu a ulicą Esperanto. Linia, która przebiega przez ścisłe centrum Warszawy. Na jej trasie nie brakuje korków ulicznych, a i obciążenie pasażerami w godzinach szczytu znacznie przekracza dopuszczalne normy producenta. Jak widać, autobus będzie poddany dość mocnemu testowi. Utrudnieniem jest, że autobus będzie w ciągłym ruchu, przynajmniej 14 godzin każdego dnia. Zajezdnią na czas testów dla Volvo 7700 będzie zajezdnia R-3/MZA „Ostrobramska”.
Testy autobusów Volvo i SOR w WarszawieTesty autobusów Volvo i SOR w WarszawieTesty autobusów Volvo i SOR w WarszawieTesty autobusów Volvo i SOR w Warszawie
Czas na SOR
Wszystko wskazuje na to, że prawdopodobnie w połowie lipca bieżącego roku na warszawskich ulicach pojawi się kolejny autobus miejski na jazdy testowe. Tym razem będzie to wyrób czeskiej fabryki „SOR”z Libchavy o symbolu SOR NB 12. Autobus dwunastometrowy, w pełni niskopodłogowy z silnikiem Euro5 Iveco, klimatyzowany. W pełni spełniający warunki, nowoczesnego autobus wielkomiejskiego. Przeznaczony do przewozu 102 pasażerów (26 na miejscach siedzących i 76 stojących). Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym przez czeską fabrykę jest możliwość powiększenia lub zmniejszenia ilości miejsc siedzących, dzięki zainstalowaniu we wnętrzu 5-6 miejsc na fotelach składanych. Inną nowością, którą proponuje producent to 4 pary drzwi. Wprost idealne rozwiązanie dla dużych potoków pasażerskich w dużych miastach. Takie rozwiązanie pozwala na szybkie wsiadanie i wysiadanie, co nie bez znaczenia dla skrócenia czasu postojów na poszczególnych przystankach. Skrócenie czasu postojów, to w konsekwencji przyspieszenie czasów przejazdów pomiędzy przystankami, zmniejszenie strat paliwa, większa regularność kursowania (mniej opóźnień w rozkładzie jazdy), większa ilość pasażerów przewiezionych w ciągu godziny, itd. Zastosowanie 4 par drzwi w autobusie miejskim może być szczególnie przydatne w warszawskich warunkach, gdzie są duże potoki pasażerskie. Pasażer często zmienia linie i musi szybko wysiąść, aby skorzystać z następnego połączenia. W autobusie zastosowano szereg nowych materiałów konstrukcyjnych (rama, karoseria) opartych na bazie poliestrów, aluminium, co zmniejsza jego wagę, a to z kolei ma znaczenie przy zużyciu paliwa. Jednostka napędowa to silnik Iveco Tector F4AE3682E o mocy 194 kW/1000Nm. Automatyczna skrzynia biegów ZF Ecomat 6HP 504C. Wyposażony w ABS/ASR firmy Wabco.
Producent dostarcza autobusy z pełnym systemem monitoringu we wnętrzu, informacji pasażerskiej według życzenia odbiorcy i innymi systemami według indywidualnego zapotrzebowania.
Testy autobusów Volvo i SOR w WarszawieTesty autobusów Volvo i SOR w WarszawieTesty autobusów Volvo i SOR w WarszawieTesty autobusów Volvo i SOR w Warszawie
Firma SOR aktualnie dostarcza pojazdy do Pragi (wygrany przetarg na dostawę 630 autobusów do końca 2011 roku). W ramach kontraktu, na bazie autobusu SOR NB 12, jeszcze w tym roku firma dostarczy 20 pojazdów hybrydowych, które przeszły pomyślnie jazdy testowe i są już w fazie produkcji. W firmie są daleko zaawansowane prace nad nową wersją SOR NB 12 z w pełni elektrycznym napędem. Doświadczenie uzyskane przy produkcji trolejbusów pozwoliło czeskim konstruktorom, na stworzenie miejskiego pojazdu, który być może zrewolucjonizuje miejski transport. SOR NB 12 –elektric wyposażony będzie w akumulatory pozwalające przejechać ponad 250 km. Po przebyciu dystansu wystarczy tylko na krańcu, pętli podłączyć zasilanie elektryczne na 20 minut, by móc przejechać kolejne 250 km. Według zapowiedzi inżynierów z czeskiej fabryki, być może uda się w najbliższym czasie zwiększyć dystans pomiędzy „doładowaniami”o następne 100- 150 km, dzięki zastosowaniu jeszcze lepszych baterii, nad którymi trwają ostatnie prace konstrukcyjne przed uruchomieniem seryjnej produkcji. Pierwsze testy w ruchu miejskim są przewidziane na przełomie 2009/2010 roku. Rozwijanie koncepcji w pełni elektrycznego autobusu zostało między innymi podyktowane planami praskich speców od komunikacji miejskiej, aby w ciągu najbliższych 10-ciu lat praska komunikacja była w pełni oparta o pojazdy elektryczne. Również czescy ekolodzy, historycy architektury przyklasnęli inicjatywie, która pozwoli na zmniejszenie korozji elewacji wielu zabytkowych budynków w czeskiej stolicy. Jednak nie jest to tylko poparcie a wręcz włączenie się wielu instytucji, aby ten plan zrealizować zgodnie z postanowieniami. Stąd współdziałanie przy pozyskaniu środków, dotacji z Unii Europejskiej, funduszy ekologicznych i innych. Warszawskie testy autobusu SOR NB 12 zapoczątkują jeszcze w tym roku kolejne testy czeskich autobusów tej samej firmy. Prawdopodobnie pod koniec października bieżącego roku pojawi się autobus SOR NB 18. Przegubowy 18-metrowy, niskopodłogowy autobus wielkomiejski wyposażony w 5 par drzwi. Przeznaczony do przewozu 161 osób (44 na miejscach siedzących i 117 stojących). Podobnie jak autobus 12-metrowy ilość pasażerów na miejscach siedzących może ulec zwiększeniu poprzez 6 foteli składanych. Wyposażony w silnik Iveco Cursor F2BE3681B o mocy 243 kW/1400 Nm.
Jeśli warszawskie testy wykażą przydatność czeskich autobusów dla potrzeb warszawskiej komunikacji zbiorowej i być może partia z nich zasili tabor Miejskich Zakładów Autobusowych, będzie to otwarcie kolejnej karty historii polsko-czeskiej współpracy, która ma jeszcze przedwojenne tradycje, a jej największy sukces to wspólna produkcja autobusów Skoda, Carrosa później już na licencji przez Jelczańskie Zakłady Autobusowe pod nazwą Jelcz (między innymi sławne „ogórki”w latach 60-tych XX wieku).

Komentarze