Nikt nie chce dostarczyć pięciu elektrobusów dla MPK Nowy Sącz. Będzie powtórka
14 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu nie otrzymało żadnej oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych.
Miały to być pierwsze autobusy elektryczne w tym mieście i to kategorii MIDI, dlatego – przy dość liberalnym SWZ – spodziewaliśmy się przynajmniej kilku propozycji. Niestety, tym razem nie udało się pozyskać żadnej oferty, co oznacza konieczność ponowienia przetargu. Dodajmy, że projekt te ma dofinansowanie w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
Spis treści:
- Dlaczego przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MPK Nowy Sącz nie przyciągnął żadnej oferty?
- Jakie były kluczowe kryteria techniczne oceniane w przetargu na elektrobusy w Nowym Sączu?
- Jakie wymagania miały spełniać midibusy elektryczne planowane do zakupu przez MPK Nowy Sącz?
zero ofert
Zastanawiając się, dlaczego żaden z producentów nie złożył oferty, warto przyjrzeć się kryteriom technicznym określonym przez MPK Nowy Sącz:
- Najniższe zużycie energii elektrycznej – 6 pkt
- Zawieszenie przednie – zależne, sztywna belka – 2 pkt
- Dolne poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie, mocowane na wkręty – 4 pkt
- 3 drzwi w układach 2-2-2, 1-2-2, 2-2-1 – 3 pkt
- Konstrukcja szkieletu ze stali zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy (KTL) – 3 pkt
- Uruchomienie autobusu za pomocą kluczyka – 1 pkt
- Odzysk energii, aktywowany przy hamowaniu – 1 pkt
- Pojemność autobusu – 76 osób i więcej – 6 pkt
- Niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt
- Przednia szyba dzielona na trzy części (górna, dolna lewa, dolna prawa) – 1 pkt
- Centralny układ smarowania z automatycznym podawaniem smaru – 1 pkt
Analizując te wymagania, można dojść do wniosku, że żaden z producentów nie mógłby zdobyć pełnej liczby punktów. Po jednej stronie mamy premię za KTL (dostępne dla MAN), a po drugiej punkty za zawieszenie zależne, dzielone panele dolne i szyby przednie dzielone na trzy części (dostępne u Solarisa). Choć Solaris wydawał się faworytem, żaden z producentów nie zdecydował się ostatecznie złożyć oferty, mimo że kryteria były stosunkowo liberalne.
Brak ofert jest dla nas zaskoczeniem, ale liczymy na lepszy rezultat w przypadku ponowienia przetargu. Szczegóły przetargu można znaleźć na stronie: https://www.platformazakupowa.pl/transakcja/996368. Dodajmy, że zamawiający planował ocenić oferty na podstawie trzech kryteriów: cena (60%), parametry techniczne (30%) oraz okres rękojmi i gwarancji (10%).
Nowosądeckie elektrobusy
Midibusy dla MPK Nowy Sącz miały mieć długość od 8,0 do 10,6 m i maksymalną wysokość 3,40 m. Wymagana była niska podłoga na całej długości autobusu, od pierwszych do drugich drzwi włącznie, aby ułatwić przemieszczanie się pasażerów. Autobusy miały przewozić minimum 55 pasażerów, z czego co najmniej 15 miejsc miało być przeznaczonych na siedzenia.
Pojazdy miały być napędzane centralnym silnikiem, zamontowanym w podwoziu i współpracującym za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym. Moc silnika miała wynosić minimum 150 kW. Zamawiający dopuszczał innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii, obejmujące baterie trakcyjne lub inne nowoczesne urządzenia. Ładowanie miało odbywać się za pomocą złącza plug-in, a minimalny zasięg na jednym ładowaniu miał wynosić 250 km.
Stanowisko kierowcy miało być półzamknięte, wyposażone w drzwi z zamkiem patentowym oraz okienko do sprzedaży biletów. W kabinie planowano co najmniej dwa schowki, wieszak na ubranie, półkę lub schowek na butelkę 0,5 l, uchwyt na kubek, port USB oraz radio. Pasażerowie mieli korzystać z profilowanych siedzeń, pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenia i ścieranie. Informacje dla pasażerów miały być wyświetlane na zewnętrznych tablicach wykonanych z diod o wysokiej jasności, w kolorze bursztynowym lub zbliżonym. Dodatkowo, autobusy miały być wyposażone w system zliczania pasażerów.
Przeczytaj więcej na portalu Transinfo: https://transinfo.pl/infobus/mpk-nowy-sacz-mocno-punktuje-w-przetargu-na-autobusy-elektryczne-analiza-swz/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze