Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nikt nie chce dostarczyć pięciu elektrobusów dla MPK Nowy Sącz. Będzie powtórka

infobus
15.11.2024 14:00
0 Komentarzy

14 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu nie otrzymało żadnej oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych.

Miały to być pierwsze autobusy elektryczne w tym mieście i to kategorii MIDI, dlatego – przy dość liberalnym SWZ – spodziewaliśmy się przynajmniej kilku propozycji. Niestety, tym razem nie udało się pozyskać żadnej oferty, co oznacza konieczność ponowienia przetargu. Dodajmy, że projekt te ma dofinansowanie w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Spis treści:

  1. Dlaczego przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MPK Nowy Sącz nie przyciągnął żadnej oferty?
  2. Jakie były kluczowe kryteria techniczne oceniane w przetargu na elektrobusy w Nowym Sączu?
  3. Jakie wymagania miały spełniać midibusy elektryczne planowane do zakupu przez MPK Nowy Sącz?
MPK Nowy Sącz bez ofert na pierwsze elektrobusy
MPK Nowy Sącz bez ofert na pierwsze elektrobusy / fot. MPK Nowy Sącz

zero ofert

Zastanawiając się, dlaczego żaden z producentów nie złożył oferty, warto przyjrzeć się kryteriom technicznym określonym przez MPK Nowy Sącz:

  • Najniższe zużycie energii elektrycznej – 6 pkt
  • Zawieszenie przednie – zależne, sztywna belka – 2 pkt
  • Dolne poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie, mocowane na wkręty – 4 pkt
  • 3 drzwi w układach 2-2-2, 1-2-2, 2-2-1 – 3 pkt
  • Konstrukcja szkieletu ze stali zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy (KTL) – 3 pkt
  • Uruchomienie autobusu za pomocą kluczyka – 1 pkt
  • Odzysk energii, aktywowany przy hamowaniu – 1 pkt
  • Pojemność autobusu – 76 osób i więcej – 6 pkt
  • Niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt
  • Przednia szyba dzielona na trzy części (górna, dolna lewa, dolna prawa) – 1 pkt
  • Centralny układ smarowania z automatycznym podawaniem smaru – 1 pkt

Analizując te wymagania, można dojść do wniosku, że żaden z producentów nie mógłby zdobyć pełnej liczby punktów. Po jednej stronie mamy premię za KTL (dostępne dla MAN), a po drugiej punkty za zawieszenie zależne, dzielone panele dolne i szyby przednie dzielone na trzy części (dostępne u Solarisa). Choć Solaris wydawał się faworytem, żaden z producentów nie zdecydował się ostatecznie złożyć oferty, mimo że kryteria były stosunkowo liberalne.

Brak ofert jest dla nas zaskoczeniem, ale liczymy na lepszy rezultat w przypadku ponowienia przetargu. Szczegóły przetargu można znaleźć na stronie: https://www.platformazakupowa.pl/transakcja/996368. Dodajmy, że zamawiający planował ocenić oferty na podstawie trzech kryteriów: cena (60%), parametry techniczne (30%) oraz okres rękojmi i gwarancji (10%).

MPK Nowy Sącz bez ofert na pierwsze elektrobusy
MPK Nowy Sącz bez ofert na pierwsze elektrobusy

Nowosądeckie elektrobusy

Midibusy dla MPK Nowy Sącz miały mieć długość od 8,0 do 10,6 m i maksymalną wysokość 3,40 m. Wymagana była niska podłoga na całej długości autobusu, od pierwszych do drugich drzwi włącznie, aby ułatwić przemieszczanie się pasażerów. Autobusy miały przewozić minimum 55 pasażerów, z czego co najmniej 15 miejsc miało być przeznaczonych na siedzenia.

Pojazdy miały być napędzane centralnym silnikiem, zamontowanym w podwoziu i współpracującym za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym. Moc silnika miała wynosić minimum 150 kW. Zamawiający dopuszczał innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii, obejmujące baterie trakcyjne lub inne nowoczesne urządzenia. Ładowanie miało odbywać się za pomocą złącza plug-in, a minimalny zasięg na jednym ładowaniu miał wynosić 250 km.

Stanowisko kierowcy miało być półzamknięte, wyposażone w drzwi z zamkiem patentowym oraz okienko do sprzedaży biletów. W kabinie planowano co najmniej dwa schowki, wieszak na ubranie, półkę lub schowek na butelkę 0,5 l, uchwyt na kubek, port USB oraz radio. Pasażerowie mieli korzystać z profilowanych siedzeń, pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenia i ścieranie. Informacje dla pasażerów miały być wyświetlane na zewnętrznych tablicach wykonanych z diod o wysokiej jasności, w kolorze bursztynowym lub zbliżonym. Dodatkowo, autobusy miały być wyposażone w system zliczania pasażerów.

Przeczytaj więcej na portalu Transinfo: https://transinfo.pl/infobus/mpk-nowy-sacz-mocno-punktuje-w-przetargu-na-autobusy-elektryczne-analiza-swz/

Komentarze