MZK Wejherowo premiuje autobusy wodorowe z technologią SiC. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie poszukuje dostawcy sześciu fabrycznie nowych autobusów z ogniwem wodorowym. Będą to pojazdy kategorii MAXI klasy I. Zamówienie ma dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny – III edycja.
O najnowszym przetargu MZK pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Przyszedł czas na analizę SWZ.
Spis treści:
- Jakie kryteria oceny ofert stosuje MZK Wejherowo w przetargu na autobusy wodorowe?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy z ogniwem wodorowym dla MZK Wejherowo?
- Dlaczego kryterium technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika budzi kontrowersje?
Ocena ofert
MZK zamierza wybrać najkorzystniejszą ofertą na podstawie aż siedmiu kryteriów:
- cena brutto – 61%,
- okres gwarancji całopojazdowej – 8%,
- okres gwarancji na baterię trakcyjną – 4%,
- okres gwarancji na elektryczny układ napędowy – 4%,
- zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika – 10%,
- gwarancja na system klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – 2%,
- wyposażenie pojazdu – 11%.
Bierzemy pod lupę kryterium „wyposażenia pojazdu”, gdzie zamawiający premiuje:
- szyba czołowa dzielona w pionie – 3 pkt,
- okna awaryjne – znajdują się co najmniej z lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt,
- 73 i więcej miejsc stojących i siedzących – 3 pkt,
- 12 i więcej miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – 3 pkt.
Autobusy wodorowe w MZK
Wodorowce dla MZK powinny cechować się długością w przedziale od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Autobusy mają przewieźć minimum 73 pasażerów, z czego przynajmniej 28 pojedzie na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez troje drzwi w układzie 2-2-2.
Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy minimum 150 kW. Silnik elektryczny musi być zasilany energią elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego i (lub) z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy będzie posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii.
Pojazdy będą wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy min. 60 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą kompozytowymi zbiornikami ciśnieniowymi o pojemności łącznej min. 1200 litrów umożliwiających zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 30 kg. Typ złącza do tankowania, instalacja wodorowa i magazyn wodoru winny konstrukcyjnie umożliwiać zatankowanie autobusu wodorem do pełna w czasie nie dłuższym niż 20 minut. Z kolei magazyn energii elektrycznej, układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
Miejsce pracy kierowcy to kabina półotwarta. Wymagana jest zabudowa kabiny z drzwiami zamykanymi na zamek elektromagnetyczny lub mechaniczny na zamek patentowy z możliwością zablokowania drzwi od wewnątrz. Udogodnieniem dla kierowców będzie lodówka o pojemności minimum 2 litrów. W przedziale pasażerskim przewidziano fotele o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Tkanina tapicerska musi być odporna na ścieranie, zabrudzenie i zniszczenie.
Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w technologii LED z diodami koloru białego rozdzielonymi od siebie specjalnymi lamelami ułatwiającymi czytelność wyświetlanego tekstu. Z kolei wewnątrz informację pasażerską zapewni wyświetlacz LCD o rozmiarze co najmniej 29 cali.
Przetarg w KIO
W kryteriach oceny ofert mamy jedno kryterium, które daje przewagę jednego producenta nad innymi. Chodzi o zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika (z wagą 10%). Takie rozwiązanie stosuje Solaris. Niezależnie od tego, przetarg trafił do Krajowej Izby Odwoławczej. SWZ zostało zaskarżone przed producenta autobusów NesoBus – tj. firmę PAK-PCE. Aktualny termin otwarcia ofert to 17 stycznia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzkwejherowo.pl/przetargi-typ/2/przetarg-nieograniczony
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze