Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Wejherowo premiuje autobusy wodorowe z technologią SiC. Analiza SWZ

infobus
26.12.2024 17:01
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie poszukuje dostawcy sześciu fabrycznie nowych autobusów z ogniwem wodorowym. Będą to pojazdy kategorii MAXI klasy I. Zamówienie ma dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny – III edycja.

O najnowszym przetargu MZK pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Przyszedł czas na analizę SWZ.

Spis treści:

  1. Jakie kryteria oceny ofert stosuje MZK Wejherowo w przetargu na autobusy wodorowe?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy z ogniwem wodorowym dla MZK Wejherowo?
  3. Dlaczego kryterium technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika budzi kontrowersje?

Ocena ofert

MZK zamierza wybrać najkorzystniejszą ofertą na podstawie aż siedmiu kryteriów: 

  • cena brutto – 61%,
  • okres gwarancji całopojazdowej – 8%,
  • okres gwarancji na baterię trakcyjną – 4%,
  • okres gwarancji na elektryczny układ napędowy – 4%,
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika – 10%,
  • gwarancja na system klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – 2%,
  • wyposażenie pojazdu – 11%.

Bierzemy pod lupę kryterium „wyposażenia pojazdu”, gdzie zamawiający premiuje:

  • szyba czołowa dzielona w pionie – 3 pkt,
  • okna awaryjne – znajdują się co najmniej z lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt,
  • 73 i więcej miejsc stojących i siedzących – 3 pkt,
  • 12 i więcej miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – 3 pkt.

Autobusy wodorowe w MZK

Wodorowce dla MZK powinny cechować się długością w przedziale od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Autobusy mają przewieźć minimum 73 pasażerów, z czego przynajmniej 28 pojedzie na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez troje drzwi w układzie 2-2-2.

Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy minimum 150 kW. Silnik elektryczny musi być zasilany energią elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego i (lub) z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy będzie posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii.

Pojazdy będą wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy min. 60 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą kompozytowymi zbiornikami ciśnieniowymi o pojemności łącznej min. 1200 litrów umożliwiających zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 30 kg. Typ złącza do tankowania, instalacja wodorowa i magazyn wodoru winny konstrukcyjnie umożliwiać zatankowanie autobusu wodorem do pełna w czasie nie dłuższym niż 20 minut. Z kolei magazyn energii elektrycznej, układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

Miejsce pracy kierowcy to kabina półotwarta. Wymagana jest zabudowa kabiny z drzwiami zamykanymi na zamek elektromagnetyczny lub mechaniczny na zamek patentowy z możliwością zablokowania drzwi od wewnątrz. Udogodnieniem dla kierowców będzie lodówka o pojemności minimum 2 litrów. W przedziale pasażerskim przewidziano fotele o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Tkanina tapicerska musi być odporna na ścieranie, zabrudzenie i zniszczenie.

Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w technologii LED z diodami koloru białego rozdzielonymi od siebie specjalnymi lamelami ułatwiającymi czytelność wyświetlanego tekstu. Z kolei wewnątrz informację pasażerską zapewni wyświetlacz LCD o rozmiarze co najmniej 29 cali.

Przetarg w KIO

W kryteriach oceny ofert mamy jedno kryterium, które daje przewagę jednego producenta nad innymi. Chodzi o zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika (z wagą 10%). Takie rozwiązanie stosuje Solaris. Niezależnie od tego, przetarg trafił do Krajowej Izby Odwoławczej. SWZ zostało zaskarżone przed producenta autobusów NesoBus – tj. firmę PAK-PCE. Aktualny termin otwarcia ofert to 17 stycznia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzkwejherowo.pl/przetargi-typ/2/przetarg-nieograniczony

Komentarze