MZK Nowy Targ będzie miał pierwsze autobusy elektryczne. Plus nową myjnię
6 grudnia 2025 r. Zarząd Województwa Małopolskiego podjął decyzję o wyborze do dofinansowania projektu „Zintegrowany system transportu na terenie POF – Miasto Nowy Targ”.
Oznacza to przyznanie ponad 12 mln PLN na zakup 6 nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów oraz modernizację infrastruktury wspierającej transport publiczny. Miasto Nowy Targ potwierdziło w projekcie budżetu na 2026 r., przedstawionym przez burmistrza Grzegorza Watychę, że inwestycja w transport publiczny jest jednym z kluczowych elementów rozwoju.
Podhale czeka największa od lat modernizacja komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy
- Ile autobusów zeroemisyjnych kupi Nowy Targ?
- Jakie są parametry nowych pojazdów do komunikacji miejskiej i podmiejskiej?
- Jakie inwestycje towarzyszą zakupowi taboru w ramach projektu POF?
Nowy Targ inwestuje w zeroemisyjny transport na Podhalu
Projekt, który uzyskał wsparcie Zarządu Województwa Małopolskiego, obejmuje zakup 6 nowych autobusów elektrycznych, w tym:
- Cztery z nich będą dużymi pojazdami przeznaczonymi dla minimum 47 pasażerów, wyposażonymi w jedno miejsce na wózek inwalidzki.
- Dwa kolejne to autobusy średnie, przystosowane do przewozu minimum 15 pasażerów siedzących i 20 stojących lub – w alternatywnym układzie – minimum 15 pasażerów siedzących, 15 stojących oraz jednej osoby na wózku.
Wszystkie pojazdy muszą być niskowejściowe, dostosowane do warunków górskich, przygotowane do pracy w ruchu miejskim i podmiejskim oraz wyposażone w system klimatyzacji, wentylacji, ogrzewania i pełny system informacji pasażerskiej. Miasto wskazuje, że konstrukcja autobusów powinna zapewniać niezawodność i stabilność trakcyjną w zmiennych warunkach pogodowych oraz na trasach o zróżnicowanych spadkach charakterystycznych dla Podhala.
W projekcie podkreślono, że nowe autobusy mają obsługiwać zarówno linie miejskie, jak i podmiejskie, co od lat stanowi jeden z kluczowych problemów transportowych regionu. Zeroemisyjny tabor ma poprawić jakość komunikacji publicznej, zmniejszyć emisję oraz zapewnić pasażerom dostęp do nowoczesnych usług przewozowych zgodnych z unijnymi wytycznymi dotyczącymi zrównoważonej mobilności.
Istotną częścią przedsięwzięcia jest budowa ekologicznej, energooszczędnej myjni autobusowej na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Nowym Targu. Obiekt będzie wyposażony w izolowane ściany i dach, ogrzewanie podłogowe, zbiornik recyklingu wody oraz urządzenia myjni portalowej: samojezdnej i bezdotykowej, działające w systemie wewnętrznym. Całość zostanie objęta monitoringiem CCTV.
Plan zakłada również wymianę dwóch wiat przystankowych na nowotarskim rynku, co podniesie standard obsługi pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Równolegle realizowana będzie modernizacja ulic Sikorskiego i św. Doroty, stanowiących ważne elementy układu drogowego obsługującego lokalny transport publiczny. Zmiany mają usprawnić ruch autobusów i poprawić bezpieczeństwo pasażerów oraz innych uczestników ruchu.
Finansowanie i znaczenie projektu
Miasto Nowy Targ ujęło cały pakiet inwestycji w projekcie budżetu na rok 2026. W dokumencie wskazano, że na zadanie związane z integracją systemu transportu – obejmujące autobusy, wiaty autobusowe, ścieżki rowerowe oraz myjnię autobusową – przeznaczono 13 709 998 PLN, z czego 10 938 567 PLN to środki unijne. Przyznane przez Zarząd Województwa Małopolskiego dofinansowanie wynosi natomiast ponad 12 mln PLN i jest elementem szerokiego programu modernizacji transportu zbiorowego w regionie. Projekt realizowany jest w ramach działań na rzecz zrównoważonej mobilności, dostosowanych do obowiązujących unijnych wytycznych dotyczących ekologicznego transportu publicznego. Zakup zeroemisyjnych autobusów jest zgodny z kierunkami rozwoju wynikającymi ze strategii europejskich oraz krajowych programów energetyczno-klimatycznych.
Naszym zdaniem
Nowy Targ od kilku lat stopniowo rozwija miejski transport publiczny, inwestując zarówno w tabor, jak i infrastrukturę. Teraz, dzięki unijnemu wsparciu, skala działań będzie zdecydowanie większa. Zakup sześciu autobusów elektrycznych oraz budowa nowej myjni znacząco podniosą możliwości eksploatacyjne MZK, a modernizacja ulic i przystanków poprawi jakość obsługi pasażerów. Miasto wykorzystuje bieżące programy pomocowe konsekwentnie i skutecznie, co pozwala mu rozwijać sieć komunikacji miejskiej na poziomie, który jeszcze kilka lat temu wydawał się trudno osiągalny. Jeśli chcesz, mogę przygotować również wersję skróconą do mediów społecznościowych lub infografikę prezentującą parametry nowych autobusów.





Komentarze